بزرگترين استارت آپ هاي منطقه متعلق به ايران است

تاریخ انتشار : 1398/01/20

کرمان - ايرنا - معاون علمي و فن آوري رئيس جمهوري گفت : کشورمان با وجود 6 هزار استارت آپ فعال بزرگترين استارت آپ هاي منطقه را به خود اختصاص داده که بايد از اين ظرفيت در راستاي توسعه پايدار بخوبي استفاده شود.

به گزارش ايرنا، سورنا ستاري عصر دوشنبه در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي استان کرمان در محل سالن شهيد مرتضوي افزود : صنعتي نياز به دانشگاه دارد که بخواهد ماشين سازي کرده و طراحي خط و طراحي محصول خود را انجام دهد و اگر بخواهد مونتاژ کند اسمش صنعت نيست بلکه کارخانه است. 
وي با بيان اين مطلب که در اقتصاد نفتي همه کارها وابسته به پول است، گفت : تکنولوژي و دانش ياد گرفتني است و البته با پول مي شود صاحب مدرک شد اما صاحب دانش شدن با پول امکان پذير نيست. 
معاون علمي و فناوري رياست جمهوري با اشاره به اينکه آنچه اقتصاد دانش بنيان ايجاد مي کند يک اکوسيستم است، گفت: بايد به اين برسيم که خام فروشي به هر شکلي يک ضرر پنهان دارد و منجر به توسعه نمي شود. 
ستاري به اقتصاد نفتي اشاره کرد و يادآور شد: دولت هاي نفتي دولت هاي چاق هستند، بروکراسي دارند و کارآفريني و نيروي انساني را نابود مي کنند؛ بنابراين هيچ اقتصادي بر مبناي منابع زير زميني به جايي نمي رسد. 
وي با طرح اين سوال که چرا کشورهايي که داراي منابع زيرزميني هستند، عقب مي مانند، تاکيد کرد: بايد توجه کنيم که مفهوم توسعه، صنعت، دانشگاه و .... چيست؟ 
معاون علمي و فن آوري رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه براي تحقق اقتصاد دانش بنيان، وجود 130 هزار دانشجو و سه هزار هيات علمي در استان کرمان بايد به نحوي اثرگذار در توسعه استان باشد، تاکيد کرد: آنچه در اقتصاد دانش بنيان درباره آن صحبت مي کنيم، يک اکوسيستم است. 
ستاري اظهار داشت : وقتي شرکت هاي داخل يک استان از يک کارآفرين حمايت نمي کنند و مشکلات آنها را حل نمي کنند، انتظار دارند که يک نفر از بيرون بيايد و اين مشکلات را حل کند. 
وي تاکيد کرد: آنچه مهم است که همه بخواهند يک اکوسيستم براي حمايت از کارآفرين ايجاد کنيم و کارآفرين و دانشگاهها جايگاه خود را پيدا کنند. 
معاون علمي و فن آوري رئيس جمهوري با اشاره به اين مطلب که در اقتصاد نفتي معناي اشتغال، استخدام است و کارآفريني نيست، تاکيد کرد: مهم اکو سيستمي است که در استان ها براي توسعه شرکت هاي دانش بنيان ايجاد مي شود. 
ستاري تاکيد کرد: در پژوهش خيلي زياد در حوزه پژوهش خرج مي کنيم اما آن را حساب نمي کنيم و پژوهش ما شده نيروهاي انساني که آنها را استخدام کرده ايم. 
وي با اشاره به اينکه محصول پژوهش زماني محصولي مورد استفاده براي مردم مي شود که بخش خصوصي توي آن سرمايه گذاري کند، گفت: امسال 70 درصد بودجه پارک هاي علم و فناوري نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. 
معاون علمي و فن آوري رئيس جمهوير ادامه داد: امسال برنامه گسترده اي براي مقابله با اقلام تحريمي از جمله در حوزه دارويي داريم. 
ستاري تاکيد کرد: سرمايه گذاري در حوزه شرکت هاي دانش بنيان زماني ارزشمند است که بخش خصوصي به صحنه بيايد زيرا نتيجه پژوهشي که با پول دولتي انجام شود به درد مردم نمي خورد. 
وي در خاتمه به مزيت هاي توسعه شرکتهاي دانش بنيان اشاره کرد و اظهارداشت: در اکوسيستمي که براي ايجادشرکت هاي دانش بنيان در کشور ايجاد شده، 130 تا 140 نوع خدمت مي دهيم.