فولاد، مزيت صادراتي سال 98

تاریخ انتشار : 1398/01/05

تهران- ايرنا- دبير انجمن توليدکنندگان فولاد ايران گفت: امروز فولاد ايران جزو ارزان ترين فولادهاي توليدي جهان است و فقط چيني ها قادر به رقابت قيمتي با ما هستند؛ در صورتي که با مشکلات تحريمي و نقل و انتقال پول مواجه نشويم، سال 98 مزيت صادراتي خوبي در اين بخش خواهيم داشت.

«سيد رسول خليفه سلطاني» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا به آمار 10 ماهه توليد محصولات فولادي اشاره کرد و افزود: در اين مدت توليد کل محصولات فولادي با هفت درصد رشد در مقايسه با مدت مشابه سال 96 به 17 ميليون و 572 هزار تن رسيد.
به گفته وي، در مدت ياد شده توليد تيرآهن با افت هفت درصدي در مقايسه با 10 ماهه 96 به 839 هزار تن، توليد ميلگرد با رشد 22 درصدي به 6 ميليون و 312 هزار تن، ورق گرم با رشد 2 درصدي به 6 ميليون و 570 هزار تن، ورق سرد با رشد هفت درصدي به 2 ميليون و 88 هزار تن، ورق پوشش دار با افت هشت درصدي به يک ميليون و 154 هزار تن و ساير محصولات فولادي با افت 13 درصدي به 609 هزار تن رسيد.
خليفه خاطرنشان کرد: تا پايان دي ماه 97 توليد محصولات فولاد مياني رشد 13 درصدي را تجربه کرد و به 20 ميليون و 679 هزار تن رسيد که مشتمل بر رشد 18 درصدي بيلت و بلوم و رشد 6 درصدي اسلب است. همچنين توليد آهن اسفنجي در اين مدت با رشد 18 درصدي در مقايسه با 10 ماهه 96 به 21 ميليون و 964 هزار تن رسيد.
وي تاکيد کرد: اين آمارها در مقايسه با متوسط جهاني رشد توليد فولاد که رقمي بين پنج تا 6 درصد است، چشمگير بوده و نشان دهنده توسعه اين صنعت است.
اين مقام صنفي يادآور شد: به دليل شرايط رکود داخلي، کاهش ساخت و سازها و کاهش درآمدهاي افراد، مصرف داخلي محصولات فولادي نيز کاهش يافته، اما در مقابل، کشورهاي عراق، افغانستان و سوريه با رشد شرايط ساختمان سازي، نيازمند اين محصولات هستند.
وي بيان داشت: نرخ ارز از آغاز پارسال تاکنون رشد سه برابري را تجربه کرده، بنابراين با ارزان شدن فولاد ايران صادرات آن توجيه پيدا کرده است.
دبير انجمن توليدکنندگان فولاد ايران ادامه داد: اکنون فولاد چهار تا پنج هزار توماني در هر کيلو، با قيمت کنوني ارز کمتر از نيم دلار ارزش دارد، در حالي که در روزهاي آغازين پارسال با قيمت حدود سه هزار توماني و نرخ ارز سه هزار و 700 توماني، دو سوم دلار ارزش داشت.
وي يادآوري کرد: ظرفيت توليد فولاد کشور ساليانه 25 ميليون تن و نهايت مصرف داخلي آن 12 ميليون تن است، اين يعني 13 ميليون تن ظرفيت صادراتي وجود دارد؛ بر اين اساس در سال 98 بايد به گونه اي عمل کنيم که صادراتمان افزايش يابد.
اين مقام صنفي پيش بيني کرد که سال آينده نيز اين صنعت بتواند روند امسال توليد و صادرات خود را حفظ کند.

** بازگشت ارز حاصل از صادرات
خليفه در ادامه به مقايسه 2 صنعت پايه اي فولاد و نفت و پتروشيمي پرداخت و گفت: هزينه ارزبري صنعت نفت و پتروشيمي به دليل استهلاک کم خطوط توليدشان پايين است، اما در صنعت فولاد حدود چهار برابر است که بيشتر شامل هزينه انواع نسوزها در کوره هاي بلند يا کوره قوس الکتريک، هزينه الکترودها و گرافيت ها مي شود.
وي افزود: بطور تقريبي 25 درصد هزينه هاي توليد در صنعت فولاد وابسته به ارز است، بنابراين واحدهاي توليدي که يک چهارم توليداتشان را صادر مي کنند نمي توانند ارزآوري آنچناني داشته باشند.
دبير انجمن توليدکنندگان فولاد ايران خاطرنشان کرد: واحدهاي بزرگ فولادي که بيش از 25 درصد توليداتشان را بتوانند صادر کنند، مي توانند ارزآور بوده و قادر به بازگرداندن بخشي از درآمدهاي خود به سامانه نيما هستند.
وي بطور نمونه از فولاد خوزستان ياد کرد که با صادرات بيش از 50 ردصد توليدات خود قارد به ارزآوري براي کشور است، اما در مقابل فولاد مبارکه يا ذوب آهن که بطور عمده به تامين نياز داخل پرداخته و کمتر از 25 درصد محصولاتشان صادر مي شود، پس از تامين مواد اوليه خارجي ديگر ارزي برايشان باقي نمي ماند.
خليفه گفت: با توجه به مصارف ارزي، صنايع فولادي نمي توانند ساليانه بيش از 700 ميليون تا يک ميليارد دلار ارزآوري داشته باشند، همچينن بايد به اين نکته توجه داشت که همه شرکت هاي بزرگ فولادي بورسي و سهامي عام اند و حساب و کتاب هايشان بطور شفاف هر ماه در بورس ارائه مي شود، بنابراين با اطمينان مي توان گفت که مازاد ارز صادراتي شان به سامانه نيما باز مي گردد.
وي در عين حال خاطرنشان کرد: موضوع معافيت از عرضه ارز به سامانه نيما تا سقف يک ميليون يورو سبب شده تا برخي بازرگانان محصولات فولادي را به صورت ريالي از کارخانجات خريده و بدون هماهنگي با توليدکننده صادر کنند و ارزشان را به نيما بازنگردانند.
اين مقام صنفي هشدار داد: تداوم اين شيوه به معناي ارزان فروشي محصولات در بازار جهاني است و هرچند اين انجمن به وزارت صنعت پيشنهاد کرده که فقط توليدکنندگان مجاز به صادرات باشند، اما تاکنون پاسخي در اين خصوص دريافت نشده است.

** قيمت محصولات فولادي در داخل گران نيست
وي بيان داشت: با وجود سه برابر شدن نرخ ارز در ماه هاي گذشته، همچنان قيمتي که به مصرف کننده داخلي داده مي شود گران نيست.
خليفه شرايط 6 ماه پيش را يادآور شد که دولت به فولادسازان اجبار کرد محصولاتشان را در بورس با قيمتي مشخص بفروشند، اما شاهد بوديم قيمت ها در بازار 2 برابر شد، زيرا رانتي ايجاد شد که فقط به جيب دلالان و تجار رفت.
وي با بيان اينکه قيمت محصولات فولادي در تعادل با قيمت هاي جهاني مشخص مي شود، تاکيد کرد: حتي قيمتگذاري محصولات با ارز 13 هزار توماني ارزان فروشي است، به همين دليل شاهد هجوم دلالان به بازار و صادرات ارزان آن به بازارهاي جهاني هستيم و در حقيقت فولاد را در بازار جهاني حراج کرده ايم.
دبير انجمن توليدکنندگان فولاد ايران خاطرنشان کرد: بزرگترين ضربه تحريم، کوچک شدن سفره مردم و بخش مولد صنعتي است که در اين شرايط بالاجبار ارزش پول پايين مي آيد؛ اين مساله هزينه هاي توليد را افزايش مي دهد.

** لزوم کنترل کارت هاي بازرگاني
وي از نبود کنترل بر کارت هاي بازرگاني انتقاد کرد و گفت: در اين شرايط شاهديم کارت هاي اجاره اي به دست مردم و حتي تجار عراقي و افغانستاني مي رسد که مي توانند در شرايط نابسامان کنوني، محصولات فولادي را ريالي خريد کرده و به راحتي صادر کنند.
خليفه ادامه داد: کارت هاي بازرگاني که شنيده مي شود دارندگان آنها ساليانه تا يک ميليون يورو مي توانند صادرات انجام دهند، علاوه بر آن هيچ ماليات و حقوق ورودي پرداخت نکرده و به بازگشت ارز به سامانه نيما متعهد نيستند، بخشي از مشکلات را رقم زده و فساد زيادي ايجاد کرده است.

** برنامه هاي سال 98
وي اشتراک پذيري بيشتر زنجيره فولاد با انجمن هاي صنفي و اتاق هاي بازرگاني با هدف دستيابي به اهداف بالاتر و کوچک شدن دولت، فعالسازي کميته اي با هدف توسعه بومي سازي فناوري و ايجاد صندوق پژوهش و فناوري با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و صندوق نوآوري و شکوفايي، همچنين توسعه استانداردهاي فولاد با همکاري سازمان ملي استاندارد ايران را از جمله مهمترين برنامه هاي سال 98 اين انجمن برشمرد.
به گزارش ايرنا، آمارها نشان مي دهد، اکنون ايران به عنوان دهمين فولاد ساز جهان محسوب مي شود و ظرفيت اين بخش به رقم 35 ميليون تن رسيده و تا دستيابي به سطح پيش بيني افق چشم انداز 1404 (ظرفيت 55 ميليون تني) افزون بر 20 ميليون تن اختلاف وجود دارد.