واردات نفت کره جنوبي از ايران در ماه گذشته 4 برابر شد

تاریخ انتشار : 1397/12/28

تهران – ايرنا – آمار منتشر شده از سوي کره جنوبي نشان مي‌دهد که واردات نفت اين کشور از ايران در ماه فوريه (بهمن - اسفند) نسبت به ماه ميلادي قبل از آن به بيش از 4برابر افزايش يافته است.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري يونهاپ، بر اساس اين آمار که صبح سه شنبه انتشار يافت، کره جنوبي در اين ماه به ارزش 476 ميليون دلار نفت از ايران وارد کرده است.
اين رقم بيش از 4 برابر واردات 101 ميليون دلاري مربوط به ماه ژانويه (دي - بهمن) است.
با اين احتساب، ميزان صادرات نفت ايران به کره جنوبي به رقم مشابه سال گذشته ميلادي نزديک شده است.
با وجود تلاش‌هاي بي‌وقفه آمريکا در ماه‌هاي گذشته براي ترغيب کشورها به کاهش واردات نفت از ايران، اين اقدامات تا امروز ناموفق بوده است.
کاخ سفيد پس از خروج از برجام و وضع مجدد تحريم‌ها، ناچار به وضع معافيت‌هاي نفتي براي هشت کشور شد.
اين اقدام، همسو با پيش‌بيني کارشناسان و ناظران منطقه‌اي و بين‌المللي بود که تأکيد داشتند آمريکا هرگز قادر نيست خريد نفت از ايران را با اعمال تحريم‌ها به صفر برساند.
با وجود اينکه پيش تر چشم اميد مقام هاي آمريکا به افزايش سطح توليد عربستان سعودي بود، رويدادهاي ماه‌هاي گذشته نشان داد که رياض هم نمي‌تواند با افزايش صادرات خود در غياب ايران، مانع افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني شود.
اين تحولات همزمان با اجراي ساز و کار مالي ايران و اتحاديه اروپا موسوم به اينستکس (ساحات) است که کشورهاي عضو اين اتحاديه را قادر به خريد نفت و تجارت با ايران مي‌کند.