واشنگتن گرفتار پرونده پيچيده قطع صادرات نفت ايران است

تاریخ انتشار : 1397/12/21

تهران - ايرنا - نشريه محافظه کار آمريکايي واشنگتن را به دليل اعطاي معافيت از تحريم هاي نفت ايران به هشت کشور، گرفتار در وضعيت ديپلماتيک پيچيده توصيف کرد و افزود: دولت ترامپ با درخواست اين کشورها براي تمديد اين معافيت ها روبرو است.

به گزارش بامداد سه شنبه ايرنا، نشريه واشنگتن فري بيکن در گزارش نوشت: سران ايران روي تسليم شدن دولت دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در بخش مهمي از تحريم هاي جديدش براي قطع دسترسي جمهوري اسلامي به بازارهاي نفت حساب ويژه اي باز کرده اند.
براساس اين گزارش، دولت ترامپ پس از تصميم سال گذشته خود براي اعطاي معافيت از تحريم هاي نفتي ايران به هشت کشور در وضعيت ديپلماتيک پيچيده اي گرفتار شده است.
و اکنون با نزديک شدن انقضاي معافيت ها در ماه مه (ارديبهشت)، بسياري از کشورها زمينه سازي براي دريافت معافيت دوباره را آغاز کرده اند و اين امر مورد استقبال تهران و در عين حال عصبانيت ايران ستيزان واشنگتن واقع شده که از ترامپ مي خواهند به وعده خود براي فشار حداکثري عليه تهران عمل کند.
به نوشته فري بيکن، در حالي که متحدان اروپايي واشنگتن با ايجاد روش هايي براي دور زدن تحريم هاي آمريکا همچنان به دنبال حفظ برجام هستند، مبارزه براي معافيت واردات نفت دوباره جنگي داخلي را در دولت ترامپ ايجاد کرده که براي فشار به ايران تا چه اندازه مي توان پيش رفت.
دولت آمريکا اعطاي معافيت هاي جديد به اين کشورها را رد نکرده و مقام هاي آمريکايي تصريح کرده اند که اين روش مورد ترجيح واشنگتن نيست. اما در عين حال برخي از مقام هاي دولت ترامپ نيز به نظر مي رسد خواهان تمديد معافيت هاي پيشين هستند.
واشنگتن فري بيکن افزود: مبارزه بر سر اين معافيت ها بازتاب دهنده بحثي گسترده تر در داخل دولت ترامپ در اين باره است که تا چه ميزان مي توان در فشار آوردن به ايران پيش رفت.
برخي مقام هاي دولت ترامپ استدلال مي کنند در صورتي که کشورهاي دريافت کننده معافيت نشان دهند که گام هايي براي کاهش واردات نفت از ايران برمي دارند، بهتر است معافيت جديد دريافت کنند تا با وارد شدن شوک به بازار نفت مواجه نشويم.
اين در حالي است که نيروهاي افراطي به همراه متحدانشان در کنگره آمريکا اعطاي معافيت نفتي را تسليم دولت ترامپ مقابل متحدان ايران و عقب نشيني از فشار حداکثري عليه تهران مي دانند.
به گزارش ايرنا، ترامپ در ارديبهشت سال جاري خروج کشورش را از برجام اعلام کرد و تحريم ها عليه ملت ايران را بازگرداند. دور دوم تحريم ها که شامل تحريم هاي نفتي نيز بود از 14 آبان ماه اعمال شد.
اما دولت ترامپ که سياست خود را به صفر رساندن صادرات نفتي ايران اعلام کرده بود، بلافاصله در يک عقب نشيني آشکار مجبور به اعطاي معافيت به 8 کشور عمده واردکننده نفت از ايران شد.
چين، هند، ژاپن، کره جنوبي، تايوان، ترکيه، ايتاليا و يونان به مدت 6 ماه از تحريم هاي نفتي عليه ايران معاف شدند.