آينده همکاري ايران با دروازه تجاري ورود به اتحاديه اروپا

تاریخ انتشار : 1397/12/19

تهران- ايرنا- بلغارستان که از آن به عنون دروازه تجاري ورود ايران به اتحاديه اروپا ياد مي شود، فروردين ماه سال آينده ميزبان نشست کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور است تا مسئولان تهران و صوفيه راه هاي جديد همکاري ها را در شرايط پيش رو ترسيم کنند.

به گزارش ايرنا، بر همين اساس نشست بررسي راه‌هاي گسترش روابط تجاري و اقتصادي ايران و بلغارستان در اتاق بازرگاني تهران فرصتي براي ارزيابي ظرفيت هاي دو کشور بود که در پايان آن، علاقه مندي بخش خصوصي کشورمان براي توسعه روابط بازرگاني با طرف بلغاري اعلام شد.
بنا بر اعلام روز شنبه اتاق بازرگاني تهران، اين نشست با حضور «کريستو پولنداکوف» سفير بلغارستان در ايران، «بهمن عشقي» دبيرکل و «محمدرضا بختياري» معاون امور ‌بين‌الملل اتاق تهران، نمايندگاني از وزارت امور خارجه و نيز جمعي از فعالان اقتصادي ايراني در اتاق بازرگاني تهران برگزار شد.
بررسي راه‌هاي گسترش روابط تجاري ايران و بلغارستان و اينکه مقام هاي دو کشور با اشاره به دوستي ديرينه و با قدمت دو طرف، حجم مبادلات دو کشور را دور از انتظار و خارج از دوستي تهران - صوفيه خواندند و بر لزوم توسعه مراودات تجاري دوجانبه تاکيد کردند.
«محمدرضا بختياري» معاون امور ‌بين‌الملل اتاق تهران در اين نشست يادآور شد: عمر روابط تجاري ايران و بلغارستان عمر 120 ساله دارد و بلغارستان در زمان جنگ تحميلي ايران، از جمله کشور‌هايي بود که به حمايت از جمهوري اسلامي پرداخت و تجارت دو طرف در اين دوره افزايش يافت، اما پس از فروپاشي شوروي و پيوستن بلغارستان به اتحاديه اروپا، تجارت دو کشور مسير نزولي در پيش گرفت.
به گفته بختياري، حجم تجارت ايران و بلغارستان چشمگير نيست، اما از کيفيت خوبي برخوردار است و با اين حال سطح تجارت دو کشور بايد متناسب با امکانات افزايش پيدا کند.
«اگر سازوکار مالي اروپا (اينستکس) راه‌اندازي شود، شرکت‌هاي کوچک و متوسط ايراني ‌مي‌توانند با همتايان خود در بلغارستان همکاري داشته باشند و اين سطح مبادلات تجاري را ارتقا خواهد بخشيد و بديهي است که ظرفيت روابط دو کشور بيش از ارقام فعلي است.»

** بلغارستان دروازه ورود به اروپا
دبير کل اتاق تهران نيز در اين نشست توضيح داد: حجم مناسبات تجاري ايران و بلغارستان در جايگاه روابط تاريخي تهران - صوفيه قرار ندارد و در واقع بلغارستان مي‌تواند دروازه تجاري ورود ايران به اتحاديه اروپا باشد.
بهمن عشقي افزود: ايران نخستين کشور آسياست که استقلال بلغارستان را به رسميت شناخت و در طول دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران، بلغارستان خلاف کشورهاي بلوک شرق، هيچ حمايتي از عراق در جنگ با ايران نکرد و امروز از کالا و خدمات بلغاري در ايران به نيکي ياد ‌مي‌شود.
وي، حجم مبادلات تجاري دو کشور در سال 2017 را رقمي در حدود 121 ميليون دلار ذکر کرد و گفت: بلغارستان در سال 2017 حدود 3.2 ميليارد دلار کالا از منطقه خاورميانه وارد کرد که رقم واردات اين کشور از ايران 62 ميليون دلار بود و اين مساله بايد مورد بررسي دقيق قرار گيرد.
دبيرکل اتاق تهران افزود: تجارت خارجي بلغارستان نشان ‌مي‌دهد که اين کشور از مجموع 26 رديف کالايي در جهان، معادل 12.5 ميليارد دلار کالا وارد ‌مي‌کند در حالي که ايران از اين تعداد رديف کالايي، ساليانه 52 ميليارد دلار صادرات انجام ‌مي‌دهد، اما ارزش واردات بلغارستان از ايران در مجموع اين 26 رديف کالايي فقط 106 هزار دلار است. 
وي تصريح کرد: لازم است نقص‌ها و کاستي‌هايي که منجر به کم‌کاري‌ها در تجارت بين دو کشور شده مورد بررسي قرار گرفته و موانع برداشته شود.
عشقي افزود: بخش خصوصي بايد به صورت مطالبه‌گرانه از وزارت امور خارجه کشور بخواهد تا فضاي تجارت خارجي با ساير کشورها براي فعالان اقتصادي ايران بازتر شود و بخش خصوصي نيز خواسته‌هاي خود را دقيق و شفاف بيان کند.

** تمايل بلغارستان براي تداوم ارتباط با ايران
حبيب‌الله ملکشاهي رئيس اداره اول شرق اروپا در وزارت امور خارجه نيز مشترکات تاريخي دو کشور يادآور شد و گفت: بلغارستان از نخستين کشورهايي محسوب مي شود که انقلاب اسلامي ايران را به رسميت شناخت و در دوران انقلاب و بعد از آن با اينکه هيچ نقطه تيره سياسي بين دو کشور نبوده است، اما تحولاتي در نظام ‌بين‌الملل رخ داد که ايران و بلغارستان متاثر شدند.
وي افزود: بعد از امضاي برجام، دولت‌هاي اروپايي در چارچوب ظرفيت موجود در ايران به تهران بازگشتند و نخست‌وزير بلغارستان در تير ماه 95 به همراه هيات 35 نفري به ايران آمد و رويکرد نخست‌وزير بر تعاملات و روابط اقتصادي متمرکز بود.
ملکشاهي خاطر نشان کرد: روند همکاري بين دو کشور تا روز خروج آمريکا از برجام در زمينه‌هاي مختلف از جمله گردشگري، اقتصادي و دانشگاهي رو به توسعه بود تا جايي که 29 تا 30 هزار ويزا براي ايراني‌ها صادر شد، اما بعد از 18 ارديبهشت امسال اين روند تغيير پيدا کرد و حجم روابط در 10 ماه گذشته به 63 ميليون يورو کاهش يافت.
به گفته وي، آمريکا بعد از خروج از برجام، کشورهاي ديگر را به سمت خود کشاند و اين مساله بر روابط ايران با ديگر کشورها تاثير منفي گذاشت و ساير کشورهاي اروپايي نيز به دليل وابستگي اقتصادي به آمريکا کمتر با ايران ارتباط پيدا کردند.
ملکشاهي گفت: در دهه هشتاد بلغار‌ها تامين‌کننده کالاهاي اساسي در ايران بودند و اين ظرفيت را دارند که بتوانند مجدد به ايران همکاري لازم را داشته باشند.
رئيس اداره اول شرق اروپا در وزارت امور خارجه با اشاره به حضور وزير اقتصاد بلغارستان در ايران بعد از برجام اظهار داشت: اين مساله نشان‌دهنده تمايل بلغارستان به همکاري اقتصادي با ايران است و همچنين سفير اين کشور نقش مهمي در برقراري روابط ايران و اتحاديه اروپا ايفا کرده و بيانيه صوفيه نيز يک اقدام مهم و اساسي بود.
وي اضافه کرد: ايران با بلغارستان مشکلات سياسي و فرهنگي ندارد و نکته کليدي اينکه ايران تحت فشار سنگين و حداکثري آمريکا است اما اين بدان معنا نيست که ما نمي‌توانيم از اين مشکلات عبور کنيم.
ملکشاهي در بخش ديگري از سخنان خود به وابستگي اقتصاد بلغارستان به اقتصاد جهاني و همچنين وابستگي اقتصاد جهاني به ايالات متحده آمريکا پرداخت و گفت: سوالي که مطرح ‌مي‌شود اين است که آيا دولت بلغارستان ‌مي‌تواند براي ايراني‌ها حساب بانکي باز کند به طوري که تراکنش‌هاي مالي صورت بگيرد؟
وي خاطرنشان ساخت: کميسيون مشترک دو کشور که از 26 تا 29 فروردين 1398 در بلغارستان برگزار ‌مي‌شود، فرصتي براي رفع مشکلات است.
اين مقام مسئول کشورمان تاکيد کرد: ايران و بلغارستان هر دو تحت فشار قرار دارند، اما باز هم ‌مي‌توان روي تبادل کالا، رفع مشکلات بانکي، گشايش حساب براي تجار و بازرگانان ايراني تمرکز داشت و در شرايط کنوني ايران براي بلغارستان يک ظرفيت محسوب ‌مي‌شود.

** اقتصاد بلغارستان و ايران مکمل يکديگر 
«کريستو پولنداکوف» سفير بلغارستان در ايران هم با اشاره به برگزاري کميسيون مشترک ايران و بلغارستان در فروردين ماه 98 گفت: بخش خصوصي دو کشور از اين فرصت بهره بگيرند و روابط تجاري را ارتقا دهند.
وي ابراز اميدواري کرد: دو طرف بتوانند راه‌هايي براي توسعه مراودات تجاري بيابند و از تعارفات معمول به مرحله اجرا برسند.
پولنداکوف، اشتراکات فرهنگي ايران و بلغارستان را يادآور شد و اظهار داشت: اشتراکات نشان ‌مي‌دهد دو ملت تا چه حد به يکديگر نزديک شده اند و دو کشور سوابق درخشاني در حوزه تجارت دارند.
سفير بلغارستان در ايران در ادامه با اشاره به اعزام هيات تجاري ايراني به بلغارستان در ماه آينده، گفت: همکاري‌هاي دو کشور ‌مي‌تواند حوزه‌هاي گردشگري، کسب و کار و تجارت را تحت پوشش قرار دهد؛ زيرا بستر خوبي براي همکاري وجود دارد و پارلمان هاي دو کشور آمادگي دارند که زمينه اين همکاري را آماده کنند.
وي خاطرنشان ساخت: بين ايران و بلغارستان هيچ جنگي بروز نکرده و نبود خصومت در تاريخ روابط دو کشور، حاکي از آن است که حتي پيشينيان نيز به توسعه همکاري‌ها علاقه مند بوده‌اند.
پولنداکوف اقتصاد ايران و بلغارستان را مکمل يکديگر توصيف کرد و افزود: تهران و صوفيه بايد از سوابق همکاري دو طرف بهره بگيرند و تجارت دو کشور را بايد سرعت بخشند.
اين ديپلمات بلغاري برخي ويژگي‌هاي اقتصاد بلغارستان تشريح کرد و گفت: بلغارستان به عنوان قطب جذاب ‌سرمايه‌گذاري شناخته ‌مي‌شود و اين ويژگي به دليل برقراري ثبات سياسي و اقتصادي حاصل شده و توليد نيز با رعايت آخرين استانداردها صورت ‌مي‌گيرد.
وي مدعي شد آنچه که در آلمان توليد ‌مي‌شود، در همان سطح کيفي در بلغارستان نيز به توليد ‌مي رسد و کشورش به رشد اقتصادي خوبي دست يافته است، در عين حال نرخ رشد در يکي يا دو سال گذشته افت کرده است.
سفير بلغارستان در ايران، کشور خود را کريدور ورود به منطقه شينگن و اتحاديه اروپا برشمرد و توضيح داد: به دليل اعمال سياست‌هاي پايدار، بلغارستان موفق شد که به يکي از کشور‌ها از منظر ماليات شرکتي و ماليات درآمد شخصي با نرخ 10 درصد تبديل شود و همچنين کسب و کارها از معافيت دو ساله در پرداخت ماليات بر ارزش افزوده برخوردارند.
پولنداکوف، نرخ تورم بلغارستان را 2.2 درصد و نرخ رشد اقتصادي را 3.9 درصد عنوان کرد و افزود: اولويت توسعه زيرساخت‌هاست تا زمان ترخيص کالا در گمرکات و بنادر را نيز به حداقل برسانيم.
پولنداکوف، ضرورت ارتقاي سطح مناسبات تجاري دو کشور را مورد تاکيد قرار داد و گفت: هدف گذاري يک ميليارد دلاري براي تجارت دو کشور که نخست‌وزير بلغارستان از آن سخن گفت، رقم دور از ذهني نيست و اراده سياسي براي تحقق آن وجود دارد هرچند که مبادلات تجاري اکنون در سطح نازلي قرار دارد و براي افزايش اين رقم بايد تسهيل‌گري صورت گيرد.
به گفته وي، حذف واسطه‌ها به کاهش هزينه‌هاي تجاري منتهي ‌مي‌شود و چنانچه راهبرد تجاري داشته باشيم، ‌مي‌توان قوانين را نيز متناسب با اين راهبرد اصلاح کرد.
اين ديپلمات بلغاري، برگزاري کميسيون مشترک دو کشور در ماه آينده را زمينه اي براي توسعه روابط تجاري بين تهران - صوفيه دانست که در واقع بايد مشکلات فراروي تجارت دو کشور را در قالب اين کميسيون جمع آوري و براي آن راه‌حل پيدا کرد. 
وي اضافه کرد: تجارت ترجيحي ‌مي‌تواند به افزايش مرودات تجاري دو کشور کمک کند و همچنين بايد به يکديگر در جهت تسهيل روابط بانکي کمک کرد، در عين حال ايران و بلغارستان ‌مي‌توانند توافقنامه دوجانبه براي کاهش هزينه و کاهش زمان ترخيص و پردازش کالا امضا کنند.
سفير بلغارستان در ايران، اتصال ريلي ميان دو کشور را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: استانبول از طريق خطوط ريلي در حال اتصال به صوفيه، پايتخت بلغارستان، است و ايران هم به اين خطوط ريلي مي تواند متصل شود و توسعه اين خطوط به کاهش هزينه‌هاي حمل و نقل منجر خواهد شد.
وي نرخ بيکاري در بلغارستان را در سطح نازلي دانست که اين کشور ‌مي‌تواند از نيروي کار ايراني نيز بهره ببرد.
پولنداکوف گفت: ايران و بلغارستان ‌مي‌توانند در زمينه انتقال دانش، تبادل کالا و قطعات با يکديگر همکاري داشته باشند و براي همکاري در بازار سومي از ميان همسايگان نيز برنامه‌ريزي کنند.
سفير بلغارستان در تهران همچنين با اشاره به اينکه اکنون نزديک به 50 درصد توليد ناخالص داخلي بلغارستان را صنعت گردشگري اين کشور تشکيل ‌مي‌دهد، گفت: صوفيه آماده است در حوزه گردشگري، تجربيات خود را با ايران به اشتراک بگذارد و در اين بخش ‌سرمايه‌گذاري مشترک انجام دهد.
وي دعوت کرد: فعالان اقتصادي ايران با سفر به بلغارستان از نزديک با ويژگي هاي اين کشور آشنا شوند و همچنين از مديران اتاق تهران خواست که پيش از اعزام هيات‌هاي تجاري به بلغارستان، فهرست اعضاي هيات را براي شناسايي شرکت‌هاي همگن آنها در کشور متبوع خود به سفارت ارسال کنند.
برپايه اين گزارش، شرکت کنندگان در اين نشست با پرسش از مسئولان سفارت بلغارستان در تهران نسبت به ويژگي هاي همکاري بين دو کشور آشنايي پيدا کردند و راه‌هاي گسترش روابط تجاري و اقتصادي با بلغارستان از سوي فعالان اقتصادي ايراني و اعضاي اتاق تهران مورد بررسي قرار گرفت.
براساس گزارش ايرنا، با توجه به ظرفيت‌هاي متنوع همکاري اقتصادي و تجاري، تنظيم و ترسيم نقشه راه همکاري‌هاي اقتصادي با هدف ارتقا سطح روابط تجاري به يک ميليارد دلار در افق پنج ساله، در دستور کار کميسيون مشترک دو کشور در سال گذشته بود.
همچنين ارديبهشت ماه امسال، اميل کارانيکولوف وزير اقتصاد جمهوري بلغارستان در تهران در ديدار با عباس آخوندي وزير پيشين راه وشهر سازي، با اشاره به ظرفيت بالاي تجاري و اقتصادي بين دو کشور گفت: حضور در ايران اتفاقي نيست و ايران را شريک راهبردي بلغارستان دانست و از هرگونه همکاري استقبال کرد.
وزير اقتصاد بلغارستان از پيشنهاد برقراري پرواز مستقيم بين ايران و بلغارستان استقبال کرد و گفت: به غير از برقراري پرواز مسافري مي‌توان موضوع بار هوايي و ايجاد مراکز لجستيک را در دستور کار قرار داد.
کارانيکولوف به ظرفيت منطقه بلغارستان مرکزي براي توسعه لجستيک اشاره کرد و گفت: فرودگاه‌هاي خوبي در اين منطقه وجود دارد که تمام زيربناهاي حمل‌ونقل در آن‌ها توسعه يافته و اين منطقه بسيار راهبردي است و غير از اروپاي غربي به ترکيه، روماني و يونان نيز دسترس قرار دارد.