اسامي‌ کساني که ارز خود را نياورده‌اند، منتشر شود

تاریخ انتشار : 1397/12/18

عضو اتاق بازرگاني تهران گفت: دولت بزرگترين صادرکننده و وارد کننده است اکنون بانک مرکزي قوانيني تبيين مي‌کند که ذينفع، دولت باشد و بعد هر کسي که از آنها انتقاد مي‌کند مي‌گويد چون ارز صادراتي را وارد کشور نکرده است، دارد انتقاد مي‌کند آقايان اگر اين دغدغه را دارند چرا ليست افرادي که ارز خود را هنوز برنگردانده‌اند اعلام نمي‌کنند آيا جز اين است که در بالاي اين ليست، شرکت‌هاي دولتي و يا نهادهاي منتسب به آن قرار دادند.

علي شريعتي عضو اتاق بازرگاني تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا در خصوص عملکرد بانک مرکزي در سال جاري و تاثير آن بر بازار ارز گفت: در کشور ما سياست‌گذاري و تصميمات ارزي به عهده بانک مرکزي است و امسال نيز بيشترين انتقادات در حوزه اقتصاد کشور متوجه همين سياست‌ها بود و تبعاتي که بر روي بازار گذاشت.

وي ادامه داد: البته اگر بخواهيم به صورت ريشه‌اي به موضوع بپردازيم اين سياست‌هاي غلط به پيش از دوران تحريم‌ها برمي‌گردد به دلايل مختلف اعم از انتخاباتي، پوپوليستي يا هر مورد ديگر دولت قيمت ارز را به صورت مصنوعي پايين نگه داشتند و همين طور که در دولت احمدي‌نژاد دلار يک شبه از 800 تومان به سه هزار تومان رسيد و الان هم دلار از چهار هزار تومان به 12 هزار تومان رسيد. اکنون که کفگير به کف ديگ خورده و ديگر منابع زيادي براي تزريق دلار نداريم قيمت‌ها سر به فلک کشيده است.

شريعتي افزود: اما نکته جالب اينجاست که با اين وضعيت باز هم بانک مرکزي در اعلاميه‌هاي مختلف مي‌گويد قيمت واقعي دلار در کانال هشت هزار تومان تا 10 هزار تومان است. اين موضع‌گيري‌ها ما را ياد صحاف سخنگوي دولت عراق مي‌اندازد که آمريکايي‌ها در چند کيلومتري بغداد بودند اما اين آقا مي‌گفت که هنوز وارد عراق نشده‌اند. اين مشکلات به دليل وجود شبه پول، پولشويي در حجم بالا در پيش از تحريم‌ها است هر چند الان برخوردهاي خوبي صورت گرفته است و بسياري از اين موارد ديگر علني وجود ندارد.

شريعتي با اشاره به نقش بانک مرکزي و استقلال آن گفت: در تمام دنيا بانک مرکزي شخصيت مستقل خودش را حفظ مي‌کند اما اکنون اين رفتارها و واکنش‌ها که ما مي‌بينيم با اين استقلال در تناقض است. دولت بزرگترين صادرکننده و وارد کننده است اکنون بانک مرکزي قوانيني تبيين مي‌کند که ذينفع، دولت باشد و بعد هر کسي که از آنها انتقاد مي‌کند مي‌گويد چون ارز صادراتي را وارد کشور نکرده است، دارد انتقاد مي‌کند آقايان اگر اين دغدغه را دارند چرا ليست افرادي که ارز خود را هنوز برنگردانده‌اند اعلام نمي‌کنند آيا جز اين است که در بالاي اين ليست، شرکت‌هاي دولتي و يا نهادهاي منتسب به آن قرار دادند.

وي ادامه داد: امروز ما سه نرخ مختلف دلار داريم و اگر يک روز تزريق صورت نگيرد بازار به هم مي‌ريزد اسم اين کار کنترل و مديريت نيست همين عوامل باعث شده شائبه‌اي که در دولت قبل مطرح بود مبني بر اينکه براي جبران کسري‌ها بازار ارز را دستکاري مي‌کنند امروز دوباره مطرح مي‌شود.

وي در خصوص تاثير بخشنامه‌هاي بانک مرکزي بر روي صادرات گفت: تقسيم کردن صادرکنندگان به زير يک ميليون دلار و بالاي سه ميليون دلار از همان سياست‌هاي پوپوليستي است اين يعني هر که بيشتر کار کند بيشتر کالا صادر کند بيشتر جريمه بايد بدهد و آن افرادي که زير يک ميليون دلار کار مي‌کنند که عمدتا هم بازار خراب‌کن هستند هيچ هزينه‌اي نبايد بپردازند اين عوامل باعث مي‌شود که کارت‌هاي اجاره‌اي در جامعه به وجود آيد.