پنجره واحد سرمايه‌گذاري در مناطق آزاد ايجاد مي‌شود

تاریخ انتشار : 1397/12/13

دبير شوراي عالي مناطق آزاد بيان داشت: ايجاد پنجره واحد سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادي، الکترونيکي نمودن و ساده‌سازي فرآيندها، ايجاد ميز خدمت و استقرار سامانه جديد کسب و کار در مناطق آزاد دنبال مي‌شود.

به گزارش ايبِنا، مرتضي بانک در  همايش طرح انتخاب ملي با اشاره به اينکه يکي از مهم ترين مسائل در حوزه سرمايه‌گذاري توجه به ريسک و بازده است، اظهار داشت: مناطق آزاد نويد بازدهي بالا و ريسک پايين هستند. اين مناطق ريسک هاي محيطي و قانوني را به شدت کاهش داده اند جايي که با قانون خاص اداره مناطق و امکانات و معافيت هايي مانند معافيت هاي مالياتي، گمرکي و... ريسک فعاليت به شدت کاهش يافته است.

وي افزود:‌ از طرفي ريسک هاي محيطي ديگر مانند ريسک هاي مديريتي به دليل يکپارچگي تصميم گيري به حداقل رسيده است. دبير شوراي عالي مناطق آزاد اقتصادي با بيان اينکه بازدهي فعاليت ها در اين مناطق با وجود کاهش ريسک فزاينده است، گفت:‌ زيرا هزينه کمتر، دسترسي به محيط صادراتي و ترانزيتي مطلوب تر و ارزان تر، دسترسي به مواد اوليه ارزان تر، هزينه‌هاي توليد را کاهش مي‌دهد. بنابراين برخلاف قانون عمومي سرمايه گذاري که ريسک را بازدهي مورد انتظار هم جهت مي‌داند و سرمايه گذاران براي کسب بازدهي بالاتر بايد ريسک بالاتري متحمل شوند.

مشاور رييس جمهور و با تاکيد بر اينکه اين مناطق زمينه بازدهي بالاتر در مقابل ريسک پايين تر را به وجود آورده اند، بيان داشت: پروژه هاي در نظر گرفته شده در زيست بوم فعاليت هاي اقتصادي و سرمايه گذاري در دسته بندي هاي زير در حال پيگيري هستند که در بخش چرخه و نهادهاي مالي مناسب و پشتيبان، تاسيس بورس بين‌الملل، صندوق ضمانت و حمايت از فعالان اقتصادي و  نظام اعتبار سنجي و روش هاي تامين مالي اعتبار محور دنبال مي‌شود.

وي به بستر مبادلات و بازار معاملات برخط اشاره کرد و ياد آور شد: پلتفرم نوين کسب و کار مبتني بر برات الکترونيکي براي حل مشکلات نقدينگي و سرمايه در گردش طراحي شده است. بانک در مورد تسهيل فرآيندها و سرعت بخشي به ارتباطات تصريح کرد: ايجاد پنجره واحد سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي، الکترونيکي نمودن و ساده سازي فرآيندها، ايجاد ميزهاي خدمت و استقرار سامانه هاي جديد کسب و کار دنبال مي‌شود.

اين مقام مسئول با اشاره به حمايت از راه اندازي مراکز فناوري و نوآوري و جذب و حمايت از شرکت هاي دانش بنيان گفت:‌ شهرک‌هاي صنعتي با امکانات مناسب و نيز به ثمر رسيدن پروژه هاي زيرساختي از ديگر اقدامات انجام شده است.