مودياني که اطلاعات غلط مالياتي مي‌دهند بايد از حقوق اجتماعي محروم شوند

تاریخ انتشار : 1397/12/08

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکيد کرد: بايد در کشور سرمايه‌گذاراني که ارزش اقتصادي را حفظ مي‌کنند تشويق و کساني که آن را پايمال مي‌کنند تنبيه شوند تا اجازه ندهيم مسير اقتصاد کشور منحرف شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، شاپور محمدي در دوازدهمين همايش سياست‌هاي مالي و مالياتي اظهار داشت: گرچه صحبت‌هاي زيادي تاکنون راجع به ماليات شده است اما در سال‌هاي اخير در قوانين، اظهارات رهبري و مراجع تقليد تاکيد بيشتري در اين خصوص شده است. پرداخت ماليات وظيفه شرعي ، قانوني و کار مبنايي براي توسعه کشور است. در سياست هاي کلي قوانين و اسناد بالادستي بر پرداخت ماليات تاکيد شده است.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه ماليات مهم‌ترين بازر سياست اقتصادي است، تاکيد کرد: بايد از تکيه به ماليات بيشتر استقبال کنيم.

وي با بيان اينکه درست اظهاري در کشور بايد بيشتر تشويق شود، تصريح کرد: در بيشتر کشورها اظهار مودي يکي از پايه‌هاي اصلي اخذ ماليات است. بايد به درست اظهاري جايزه و کساني که اطلاعات غلط مالياتي مي‌دهند از حقوق اجتماعي محروم شوند.

محمدي با بيان اينکه در اغلب کشورها همه دستگاه‌ها کنار سازمان مالياتي هستند، خاطرنشان کرد: در ديگر کشورها به کساني که اطلاعات صحيح مالياتي نمي دهند خدماتي داده نمي‌شود و از حقوق اجتماعي محروم مي‌شوند اما در کشور ما براي پذيرش در بورس يک اطلاعات براي ماليات و اطلاعات ديگر براي اخذ تسهيلات ارائه مي‌دهند در حالي که اتصال پايگاه اطلاعاتي مي‌تواند کمک‌رسان در راستاي اخذ ماليات باشد.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه در بورس کالا 600 شرکت سالانه چهار بار صورت‌هاي مالي خود را ارائه مي‌کنند، يادآور شد: بنابراين بورس شفافيت دارد و مي‌تواند در ارائه اطلاعات به سازمان مالياتي کمک کند.

وي با بيان اينکه در سال جاري با هماهنگي ستاد هماهنگي اقتصاد در ماليات نقل و انتقال سهام از نيم درصد به يک دهم‌ درصد افزايش يافته است، گفت: حجم معاملات بازار سرمايه از 250 هزار ميليارد سال گذشته به 410 هزار ميليارد رسيده است که اين مهم با کمک سازمان مالياتي تحقق يافته است.

محمدي اطرنشان کرد: اگر مردم و موديان در کنار سازمان مالياتي براي پرداخت ماليات کمک کنند و اطلاعات موديان در اختيار سازمان مالياتي قرار گيرد بار مالياتي نيز بر پرداخت‌کنندگان کاهش مي‌يابد.

محمدي ادامه داد: اگر موديان جديد شناسايي شوند فشار روي بقيه کمتر مي‌شود البته هميشه قوانين رعايت مي‌شود ولي عده‌اي نيز فرار مالياتي دارند.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه تشويق کساني که صادقانه اطلاعات شفاف ارائه مي‌دهند پيام مهمي براي کل اقتصاد است، تاکيد کرد: از فعاليت‌هايي که مخرب هستند و نرخ بالايي از سود دارند ماليات بيشتري اخذ شود و نبايد اجازه دهيم فعاليت‌هاي رسمي که بازده کمتري دارند با مشکل مواجه شوند چرا که منجر به انحراف منابع مالي مي‌شود.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکيد بر اينکه قانونگذاران بايد کمک کنند از فعاليت‌هاي غير مولد و مخرب ماليات بالا اخذ شود، گفت: اين رويه قطعاً به نفع اقتصاد کشور است.

وي با بيان اينکه طراحي مکانيزم در سياست‌هاي اقتصادي مشکلات اين بخش را تشخيص مي‌دهد، گفت: البته کسي نيست که به مشکلات آگاه نباشد. راه‌حل سياست‌هاي معيشتي نيز وجود دارد، تجربه کشور هم کم نيست اما با تصويب يک قانون سازوکار اجرايي نباشد کار پيش نمي‌رود. اگر انگيزه بازيگران با هم سازگار نباشد سياست‌ها موفق نخواهد بود.

وي گفت: بايد منافع موديان، دولت و بازيگران را با هم در نظر بگيريم. اگر صرفاً قانوني تصويب شود و منطبق بر انگيزه موديان نباشد موفق نخواهد بود.

وي يادآور شد: بايد در کشور سرمايه‌گذاراني که ارزش اقتصادي را حفظ مي‌کنند تشويق و کساني که آن را پايمال مي‌کنند تنبيه شوند تا اجازه ندهيم مسير اقتصاد کشور منحرف شود.