پيشنهاد دريافت عوارض از پرمصرف ها به جاي افزايش قيمت بنزين

تاریخ انتشار : 1397/11/28

تهران- ايرنا- معاون پيشين مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: بايد استفاده از کارت سوخت اجباري شود و اگر فردي از کارت سوخت جايگاهداران استفاده کرد، مبلغ اضافي پرداخت کند.

«محمدرضا محمدخاني» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: بايد از افراد فاقد کارت سوخت مبلغ اضافي دريافت کرد.
محمدخاني اضافه کرد: به عنوان مثال به جاي نرخ ليتري يک هزار تومان براي بنزين از وي سه هزار تومان براي هر ليتر دريافت شود تا بدين ترتيب استفاده از کارت سوخت همگاني شود.
وي افزود: پيشنهاد مي کنم افراد پرمصرف عوارض آلودگي پرداخت کنند؛ زيرا هوا را بيشتر از ديگران آلوده مي کنند، همچنين آنها بايد عوارض استفاده از زيرساخت‌هاي جاده‌اي را بپردازند زيرا جاده ها را بيشتر تخريب مي‌کنند.
محمدخاني يادآوري کرد: مردم نظر مساعدي نسبت به افزايش نرخ ماليات ندارند؛ بنابراين نبايد نرخ بنزين يا ماليات را بالا برد، بلکه بايد به سراغ دريافت عوارض از پرمصرف ها رفت.

** تهيه اطلاعات جامع مصرف بنزين از طريق کارت سوخت
معاون پيشين مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اگر کارت سوخت به طور کامل استفاده مي شد اکنون مي توانستيم آماري جامع و کامل از وضعيت مصرف سوخت و بنزين در کشور داشته باشيم و از طريق آن مشخص مي شد که چه کساني پرمصرفند.
وي با بيان اينکه سامانه کارت سوخت، يک طرح تکميلي نيز داشت که هيچ وقت به اجرا گذاشته نشد، توضيح داد: بر اساس آن طرح تکميلي، خودروها براي سوخت گيري در پمپ بنزين ها بايد شناسايي مي شدند.
محمدخاني افزود: بر اساس اين طرح، پس از ورود خودرو به پمپ بنزين، علاوه بر کارت سوخت، خودرو نيز بايد شناسايي و تاييد مي شد و پس از آن سوختگيري امکان مي يافت.
اين کارشناس انرژي اضافه کرد: در صورت اجراي اين طرح مشخص مي‌شد که هر خودرو چه ميزان سوخت مصرف مي کند و چه افرادي پرمصرفند.

** گام هاي اجراي طرح‌هاي مديريت سوخت 
معاون پيشين مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد براي اجراي طرح‌هاي مديريت سوخت در گام نخست بايد آمار مصرف سوخت از طريق کارت سوخت استخراج شود.
وي ادامه داد: در گام بعد بايد به سراغ تحليل وضعيت مصرف و همچنين تحليل عوامل اقتصادي و اجتماعي رفت تا تصميم درستي را براي مديريت مصرف سوخت اتخاذ کرد.
محمدخاني يادآوري کرد: طرح هايي مانند اختصاص روزي يک ليتر بنزين براي هر نفر، طرح هاي فاقد کارشناسي هستند و باعث گسترش بي اعتمادي در جامعه شده و سرمايه اجتماعي را کاهش مي دهند.
به گزارش ايرنا، رشد بالاي مصرف سوخت در کشور و قاچاق گسترده آن به کشورهاي همسايه، نهادهاي مسئول را تکاپو انداخته تا راهکاري براي مديريت مصرف و جلوگيري از رشد سرسام آور سوخت بويژه بنزين بيابند.
براي مقابله با مصرف بي رويه و قاچاق، راهکارها و پيشنهادهاي مختلفي ارايه شده که از جمله آنها احياي کارت سوخت است که گفته مي شود در آينده نزديک استفاده از آن اجباري مي شود.
بر اين اساس، از سوم آذرماه امسال، ثبت نام کارت سوخت براي خودروهاي فاقد اين کارت آغاز شد که تا دي ماه ادامه يافت؛ در اين مدت بيش از سه ميليون نفر اقدام به ثبت نام کردند.
در هفته هاي اخير طرح هاي متعدد توسط کارشناسان و نمايندگان مجلس براي مديريت مصرف سوخت ارايه شده که هيچ کدام به تصويب نرسيده اند.