تحرک اندک در بازار مسکن

تاریخ انتشار : 1397/11/17

جديدترين آمار از معاملات مسکن در نيمه بهمن ماه که از سوي رئيس اتحاديه مشاوران املاک ارائه شد، حاکي از آن است که خريد و فروش در ۱۵ روز ابتداي بهمن نسبت به همين بازه زماني در دي‌ماه مقدار اندکي افزايش يافته است.

به گزارش ايسنا، رصد اوضاع بازار مسکن در بهمن ماه۱۳۹۷ از کاهش نسبي سرعت سقوط آزاد معاملات حکايت دارد. در ۱۵ روز ابتداي بهمن ماه ۱۳۹۷ بالغ بر۵۳۶۷ قرارداد خريد و فروش مسکن در شهر تهران به امضا رسيده که نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۵۴ درصدي نشان مي‌دهد. با اين حال از آن‌جا که در ۱۵ روز دي‌ماه امسال ۴۰۲۸ قرارداد به امضا رسيده بود معاملات در بهمن ماه طي اين بازه زماني ۱۳۳۹ مورد افزايش يافته است. هم‌چنين در ۳۰ روز دي‌ماه و بر اساس آمار اتحاديه املاک، قراردادهاي خريد و فروش مسکن در پايتخت منفي ۶۶ درصد را نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن نشان مي‌داد که در بهمن ماه اين رقم به منفي ۵۴ درصد رسيده است. در کل کشور نيز شاهد انعقاد ۲۷ هزار و ۲۷۳ قرارداد طي ۱۵ روز ابتداي بهمن ماه ۱۳۹۷ بوده‌ايم که افت ۲۰ درصدي نسبت به ۱۵ روز ابتداي بهمن ماه ۱۳۹۶ را نشان مي‌دهد.

مصطفي‌قلي خسروي رئيس اتحاديه مشاوران املاک در تشريح آخرين وضعيت معاملات مسکن تهران و کل کشور به ايسنا گفت: از يکم تا پانزدهم بهمن ماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۵۳۶۷ قرارداد خريد و فروش مسکن در شهر تهران به امضا رسيده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۵۴ درصد کاهش يافته است. هم‌چنين در همين مدت ۶۳۱۶ اجاره‌نامه امضا شده که از کاهش ۱۳ درصدي نسبت به ۱۵ روز ابتداي بهمن‌ماه ۱۳۹۶ حکايت دارد.

وي افزود: از يکم تا پانزدهم بهمن ماه ۱۳۹۷ در کل کشور نيز ۲۷ هزار و ۲۷۳ قرارداد خريد و فروش منعقد شده که افت ۲۰ درصدي نسبت به زمان مشابه سال قبل را نشان مي‌دهد. در ۱۵ روز ابتداي بهمن ماه ۱۳۹۷ هم‌چنين ۲۱ هزار و ۳۱۶ قرارداد اجاره در کل کشور به امضا رسيده که کاهش ۹ درصدي را نسبت به ۱۵ روز ابتداي بهمن ماه ۱۳۹۶نشان مي‌دهد.

 

خسروي: ثبات ارز در تحرک نسبي بازار مسکن اثرگذار بوده است

رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران با بيان اين‌که آمار در سطح تهران و کشور نشان‌دهنده آن است که سرعت کاهش معاملات گرفته شده است، گفت: با توجه به ثبات نسبي بازار ارز که عاملي اثرگذار در قيمت مسکن محسوب مي‌شود و هم‌چنين افت بازده سرمايه در بورس، انتظار مي‌رود سرمايه‌ها به تدريج وارد بازار مسکن شود. البته جهش قيمتي براي سال آينده پيش‌بيني نمي‌شود اما افزايش متناسب با نرخ تورم، قابل پيش‌بيني است.

به گفته خسروي، کانال مالي بين ايران و اروپا (INSTEX) که در روزهاي اخير ايجاد شد نيز مي‌تواند به رونق در اقتصاد کلان و متعاقباً بازار مسکن کمک کند. پيش‌بيني مي‌شود با تثبيت اين ساز و کار در ماه‌هاي آينده شاهد تحرک در خريد و فروش ملک باشيم.

وي تاکيد کرد: مشاوران املاک به هيچ عنوان از التهاب بازار مسکن خوشحال نمي‌شوند؛ زيرا نوسانات شديد قيمتي در بازار ملک به کاهش معاملات و خروج سرمايه از اين بخش مي‌انجامد. اميدواريم سال آينده شاهد ثبات قيمت مسکن باشيم اما بايد اين واقعيت را در نظر داشت که هر نوع تغيير در بخش حامل‌هاي انرژي، کاهش ساخت و ساز يا شوک در بازارهاي ارز يا طلا مي‌تواند در بازار مسکن اثرگذار باشد. البته رويکرد اخير وزارت راه و شهرسازي مبني بر رونق ساخت و ساز مي‌تواند مقداري از فشار تقاضا بکاهد و اين بازار را آرام کند.

 

تقاضا براي واحدهاي کوچک متراژ

خسروي با بيان اين‌که عرضه مسکن لوکس در شهر تهران به اندازه کافي صورت گرفته است گفت: طبق آمار سال ۱۳۹۵ در استان تهران ۴۹۰ هزار واحد مسکوني خالي وجود دارد که بخش عمده آن به خانه‌هاي لوکس بزرگ متراژ در مناطق شمالي تهران مربوط مي‌شود. از سوي ديگر تقاضاي واقعي را در مناطق ارزان قيمت براي واحدهاي کوچک متراژ شاهد هستيم. لذا به سرمايه‌گذاران پيشنهاد مي‌شود تمرکز خود را براي ساخت و ساز اين نوع واحدها قرار دهند. نوسازي بافت فرسوده نيز مي‌تواند به ايجاد تعادل در بازار مسکن منجر شود.

به گزارش ايسنا بر اساس اعلام بانک مرکزي در دي ماه سال جاري تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسکوني شهر تهران به ۶۷۰۰ واحد رسيد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۱.۴ دهم و ۶۴.۶ درصد کاهش را نشان مي‌دهد. هم‌چنين در ماه مورد نظر متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زير بناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي شهر تهران، ۹ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه گذشته ۲.۵ درصد و ماه مشابه سال قبل ۹۰.۸ درصد افزايش يافته است.