دسترسي به آمارهاي فروش کاسبان اقتصادي با قانون جديد مالياتي

تاریخ انتشار : 1397/11/16

رئيس سازمان امور مالياتي از تصويب قانون جديد صندوق‌هاي مکانيزه فروش در مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت که با استفاده از اين قانون به تمام اطلاعات فروش موديان مالياتي و فعالان اقتصادي دسترسي پيدا خواهيم کرد.

به گزارش ايسنا، کامل تقوي‌نژاد در نشست هم‌انديشي با کارآفرينان جوان در وزارت اقتصاد، از تصويب قانون مکانيزه کردن صندوق‌هاي فروش در مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: اين قانون در روزهاي اخير در مجلس شوراي اسلامي تصويب شده است اما هنوز نياز است تا شوراي نگهبان آن را تاييد کند.

او با بيان اين‌که صندوق‌هاي مکانيزه فروش يک انقلاب را در عرصه شفافيت مالياتي و اطلاعاتي در کشور به وجود مي‌آورد، اظهار کرد: صندوق‌هاي مکانيزه فروش براي تمامي فعالان اقتصادي مورد استفاده قرار خواهد گرفت که به‌صورت يک ابزار مالياتي درمي‌آيد و مي‌تواند همه هزينه‌ها و فروش را در سامانه مالياتي ثبت کند.

رئيس سازمان امور مالياتي همچنين از پيشنهاد براي يکسان‌سازي ماليات بر حقوق در بخش‌هاي دولتي و خصوصي خبر داد و ادامه داد: ارزش افزوده در قانون در حال اصلاح است با اين حال بيشترين تاکيد نظام مالياتي بر اين است که موديان مالياتي نسبت به قوانين مالياتي اطلاع پيدا کنند.

تقوي‌نژاد همچنين با بيان اين‌که کارمزدها و خدمات در حوزه حمل‌ونقل مشمول ماليات بر ارزش افزوده مي‌شود، اظهار کرد: حجم معافيت مالياتي شرکت‌هاي دانش‌بنيان بالا است و ما براي فعاليت‌هاي اين بخش شرايط ويژه‌اي را در نظر گرفته‌ايم تا بتوانيم ضرايب خاص بنگاه‌داري را براي آن‌ها در نظر بگيريم.

او همچنين با بيان اين‌که هر ساله شرکت‌هاي دانش‌بنيان از مبالغ قابل توجهي معافيت‌هاي مالياتي برخوردار مي‌شوند، گفت: در سال ۹۲ حدود ۴۰ شرکت، در سال ۹۴ حدود ۲۰۲۵ شرکت، در سال ۹۵ حدود ۲۴۰۰ شرکت و در سال ۹۶ حدود ۲۳۳۳ شرکت دانش‌بنيان براي معافيت مالياتي معرفي شدند. با اين‌حال اين مساله مطرح مي‌شود که برخي از شرکت‌هايي که خواهان استفاده از معافيت‌هاي مالياتي هستند، خود را دانش‌بنيان معرفي مي‌کنند در حالي که برخي از آن‌ها ۳۰۰ ميليارد تومان معافيت مالياتي کسب کرده‌اند.