نقش سرمايه گذاري خارجي در رشد اقتصادي

تاریخ انتشار : 1397/11/07

بندرعباس- ايرنا- يکي از مهمترين اولويت هاي دولت تدبير و اميد در سالهاي اخير با درک شرايط اقتصادي حاکم بر کشور، توجه ويژه به جذب سرمايه گذاري خارجي با توجه به نقش آن در سرعت بخشي به روند رشد و توسعه بوده است.

به گزارش ايرنا، در شرايط امروز کشور که دشمن با تمام قوا يک جنگ اقتصادي تمام عيار عليه کشورمان به راه انداخته، جذب سرمايه گذاري خارجي از اهميت دوچنداني در جهت رونق بخشي به اقتصاد کشور و ترميم زخم هاي اقتصادي برخوردار است و از اين رو فضاسازي مناسب براي جذب سرمايه گذاري خارجي ضرورتي اجتناب ناپذير بوده و بايد به آن توجه ويژه اي داشت.
براساس آمارهاي اعلام شده از سوي دستگاه هاي مسوول، تأمين منابع از طريق جذب سرمايه گذاري خارجي بخشي جدايي ناپذير از برنامه ششم توسعه و رسيدن به رشد 8 درصدي سالانه است.

** هدف گذاري 65ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي در کشور
جذب سالانه 65 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي در بخش هاي مختلف که شامل 30 ميليارد دلار فاينانس، 20 ميليارد دلار مشارکت اقتصادي و 15 ميليارد دلار سرمايه مستقيم است، در برنامه ششم توسعه هدف گذاري شده است.
سرمايه گذاري خارجي يکي از بندهاي مهم سياست اقتصاد مقاومتي است که در سال 1392 ابلاغ شد و دولت هاي يازدهم و دوازدهم با تهيه و تدوين تسهيلات و قوانين ويژه و تسهيل و سرعت بخشي در صدور مجوزهاي لازم ، سعي در اجراي اين بند مهم و جذب هر چه بيشتر سرمايه گذاري خارجي داشته است.
از جمله مهمترين اين حمايت ها مي توان به انتقال اصل سرمايه گذاري و تضمين سود حاصل از سرمايه گذاري کشورهاي خارجي در ايران اشاره داشت.
اهميت جذب سرمايه گذاري خارجي تا بدانجا است که فرهاد دژپسند وزير امور اقتصادي و دارايي يکي از مهمترين شاخص هاي ارزيابي و انتخاب مديران کل امور اقتصادي و دارايي استان ها را جلب و جذب سرمايه گذاري خارجي و ميزان تحقق آن عنوان مي کند.
در سالهاي گذشته سرمايه گذاري خارجي در کشور بايد از هفت خوان رستم مي گذشت، اما امروز با کاهش بروکراسي اداري و حذف تشريفات اضافي، نظارت هاي بيشتر و راه اندازي مراکز خدمات سرمايه گذاري در استان ها اين روند تسهيل شده است.

** سرمايه گذاري خارجي و نقش آن در شتاب بخشي به توسعه دروازه طلايي اقتصاد ايران
کارشناسان اقتصادي تاثير و مزاياي بسياري را براي سرمايه گذاري خارجي عنوان مي کنند، که افزايش درآمد مالياتي، توليد ثروت، اشتغالزايي، انتقال فناوري، تقويت زيرساخت هاي داخلي و توسعه گردشگري از جمله آنها است.
اين مزايا براي استاني همچون هرمزگان که با وجود داشتن ظرفيت هاي بسيار با محروميت هاي قابل توجهي روبه رو است، از اهميت ويژه اي برخوردار است و مي تواند سرعت توسعه را در اين منطقه که از آن به عنوان دروازه طلايي اقتصاد ايران ياد مي شود، دوچندان کند.
براساس اعلام نماينده مردم هرمزگان در مجلس شوراي اسلامي اين استان جزو پنج استان پردرآمد اما سه استان فقير کشور است و حدود 57 هزار خانوار در اين استان تحت پوشش کميته امداد امام خميني (ره) قرار دارند.
احمد مــرادي در نشست اخير وزير امور اقتصادي و دارايي با انجمن‌ هاي سرمايه‌ گذاران و فعالان اقتصادي هرمزگان بيان داشت: طبق برنامه پنجم توسعه، بايد 50 درصد مازاد درآمد به استان بازگردد، اما تاکنون اين اتفاق حاصل نشده و بايد فکري براي حل مسايل اقتصادي اين استان شود.
استاندار هرمزگان نيز در اين نشست با اشاره به اينکه بانک ها 2 هزارو 400 واحد توليدي در استان را تملک کرده اند، افزود: اين کار باعث از بين رفتن توليد و اشتغال شده است.
فريدون همتي افزود: در صورتي که بانک ها قسط هاي بلند مدتي را براي سرمايه گذاران در نظر گيرند باعث تحول در اقتصاد کشور شده و افزايش اشتغالزايي را به دنبال دارد.
وي با اشاره به سرمايه‌ هاي راکد دولتي و غيردولتي در هرمزگان تصريح کرد: اگر اختيار تهاتر به ما داده شود مي ‌توان از اين سرمايه ‌هاي راکد بهره‌ برداري بهتري داشت.
نماينده عالي دولت در هرمزگان به نقش مهم اين استان در تزريق بودجه عمومي کشور اشاره و افزود: در سال گذشته 200 هزار ميليارد ريال از درآمدهاي گمرکي، بنادر و درآمدهاي عمومي استان به صندوق بودجه کشور تزريق شد که يک دهم مجموع بودجه کشور است.
‎همتي با بيان اين که هيج سهمي از ارزش افزوده واحدهاي نفتي هرمزگان نداريم، گفت: خواستار آن هستيم که بخشي از ارزش افزوده به بخش توليد اين استان با اصلاح قوانين اختصاص يابد که مي‌ توان اين موضوع را در مجلس دنبال کرد.

** هرمزگان بايد به قطب جذب سرمايه گذاري خارجي تبديل شود
وزير اقتصاد و دارايي در نشست اخير خود در جمع سرمايه گذاران در بندرعباس نيز بيان داشت: يکي از فرصت هاي طلايي در هرمزگان جذب سرمايه گذاري هاي خارجي است که بايد براي تحقق آن از وجود مزيت ها و فرصت ها استفاده مطلوب کرد.
فرهاد دژپسند بيان داشت: هرمزگان داراي قابليت هاي اقتصادي بسياري است و در شرايط تحريم نيز مي تواند به نگين اقتصادي کشور تبديل شود.
وي با اشاره به اينکه بندر شهيد رجايي 34 درصد از بار اقتصادي کشور را به دوش مي کشد، خاطر نشان کرد: هرمزگان نسبت به ساير استان هاي ديگر از ظرفيت هاي بالاي اقتصادي برخوردار است و مي تواند به قطب اقتصادي در کشور تبديل شود.
دژپسند با تاکيد بر اينکه براي سرمايه گذاري خارجي بايد منطقه اي عمل کنيم ، گفت: استان هرمزگان يکي از مقاصد بسيار مناسب و جذاب براي سرمايه گذاري است.
وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح کرد: مسوولان استاني و سرمايه گذاران هرمزگان از سرمايه گذاران خارجي دعوت کنند و براي علاقه مند کردن سرمايه گذاران خارجي بايد از ظرفيت هاي فراوان اين استان در دسترسي به آب هاي آزاد، مسائل گمرکي و ظرفيت هاي زيرساختي استفاده شود.
دژپسند بيان داشت: يکي از شاخص هاي ارزيابي مديرکل هاي استاني را در جلب و جذب سرمايه گذار خارجي مي دانم و براي استان هرمزگان تاکيد بنده بيشتر است و سال آينده هرمزگان بايد رتبه اول جذب سرمايه گذار خارجي را کسب کند.
وي ابراز داشت: اگر سرمايه گذار خارجي بداند چه ظرفيت ها و علاقه مندي در مسئولان و فعالان اقتصادي در هرمزگان وجود دارد بطورحتم استقبال خواهد کرد.
وزير اقتصاد تاکيد کرد: در چشم انداز آينده، هرمزگان بايد به يک استان مهاجرپذير متخصص تبديل شود و بايد به حدي از رشد و توسعه برسيم که از تحصيلکرده ها و متخصصان کشور دعوت کنيم که به اين استان بيايند و در حوزه هاي مختلف فعال شوند.

** هرمزگان و سرمايه گذاري خارجي 
استان هرمزگان در جنوب ايران به واسطه بهره مندي از ظرفيت ها و امکانات ويژه نقشي مهم و راهبردي در اقتصاد کشور داشته و دارد، اين گفته بارها و بارها از سوي مسوولان ارشد کشور عنوان شده و همواره بر توجه ويژه به اين استان مهم و استراتژيک تاکيد شده است.
وجود 14 جزيره اقتصادي و سواحل راهبردي، بويژه ساحل مکران در جاسک، دسترسي به شبکه هاي چهارگانه حمل ونقل (هوايي، زميني، ريلي و دريايي)، دسترسي به آبهاي آزاد و دور، داشتن مناطق ويژه اقتصادي و بندرهاي آزاد، پالايشگاه هاي نفت و ميعانات گازي، کارخانه هاي سيمان، آلومينيوم، فولاد، وجود بندر شهيدرجايي و شهيدباهنر، گمرک ها، بهره مندي از 2 هزار و 237 کيلومتر نوار ساحلي از ظرفيت هاي طلايي هرمزگان است که مي توان با استفاده از آنها گامي مهم در تحول اقتصادي و توسعه اشتغال در منطقه و کشور برداشت.
استان هرمزگان از يک سو در اقتصاد داخلي بويژه در امر صادرات و واردات جايگاه ويژه اي در کشور دارد و از سوي ديگر با تسهيل انتقال کالا به بازار آسياي ميانه، برگ برنده جمهوري اسلامي ايران براي حضور موثر در بازارهاي جهاني است.
هرمزگان در جنوب ايران مشرف به تنگه هرمز از يک سو به آب هاي بين المللي و کشورهاي حوزه خليج فارس و درياي عمان و از سوي ديگر با استان هاي سيستان و بلوچستان، فارس، کرمان و بوشهر همسايه است و بالاترين ظرفيت تبادل مرزي و تجاري در بين استان هاي کشور را به خود اختصاص داده است.
اما براساس آمارها، متاسفانه هرمزگان با وجود داشتن اين ظرفيت هاي بي بديل چندان در جذب سرمايه گذاري خارجي موفق نبوده و حتي در رديف چهار استان اول کشور در جذب سرمايه گذاري خارجي نيز قرار ندارد.
دلايل اين نبود موفقيت در اين گزارش مد نظر نمي باشد و از همين رو به آن نمي پردازيم ، اما بر اين نکته تاکيد مي شود که هرمزگان مي تواند در شرايط فعلي اقتصاد کشور نقشي بسيار مهم در جذب سرمايه گذاري خارجي که کليد برون رفت از رکود اقتصادي است، داشته باشد و از همين رو مسوولان بايد به آن نگاه ويژه اي داشته باشند.
براساس آمارهاي موجود در سال 96 به ميزان 70 ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي بصورت مستقيم و يک هزارو 200 ميليون يورو فاينانس در استان هرمزگان ثبت شده و امسال اين رقم يک ميليارد دلار پيش بيني شده است.
البته هنوز آماري در خصوص تحقق چه ميزان از پيش بيني هاي صورت گرفته در سالجاريدر استان هرمزگان از سوي مسوولان اعلام نشده است.
نيروگاه هزار و 400 مگاواتي سيريک با سرمايه گذاري مشترک ايران و روسيه، کارخانه کنسانتره آهن با سرمايه گذاري چين و نيروگاه برق خورشيدي با سرمايه گذاري کشور ايتاليا از مهم‌ترين سرمايه گذاري‌هاي خارجي در هرمزگان است.

** رتبه هرمزگان در جذب سرمايه گذاري خارجي به هيچ عنوان قابل پذيرش نيست
وزير امور اقتصادي و دارايي در کارگروه ملي تسهيل و رفع موانع توليد در بندرعباس که پنجم بهمن امسال برگزار شد، با انتقاد از ميزان جذب سرمايه گذاري خارجي در استان هرمزگان گفت: رتبه استان در اين بخش به هيچ عنوان قابل قبول نيست و بايد با بکارگيري علم و عقل در کنار عزم و عمل رتبه استان هرمزگان در جذب سرمايه گذاري خارجي ارتقا يابد.
فرهاد دژپسند ادامه داد: براي تسهيل کسب و کار و افزايش سرمايه گذاري، فرصت درنگ نداريم و درحقيقت دير شده و همه دستگاهها بايد با تمام قوا ورود کنند تا توليد و سرمايه گذاري آسيب بيشتري نبيند.
وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار داشت: سرعت در انجام امور بايد با دقت همراه باشد و همزمان با روان شدن سرمايه گذاري و رونق توليد، اجراي قانون نيز بايد مورد توجه قرار گيرد تا از فساد و فسادپذيري خودداري شود و براي تحقق اين رويکرد بايد از تمام ظرفيت ها استفاده کرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به جايگاه هرمزگان اظهار داشت: قابليت هاي اين استان مي تواند پلکان ترقي کشور باشد و نماينده عالي دولت در استان نيز با در اولويت قرار دادن اقتصاد، همين رويکرد را دنبال مي کند.

**هرمزگاني استاني راهبردي با جايگاه ملي و بين المللي
معاون اول رييس جمهوري در سفر اخير خود در آذرماه امسال به بندرعباس گفت: هرمزگان از استان هاي مهم و راهبردي کشور با جايگاه ملي و بين المللي است. 
اسحاق جهانگيري در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش هرمزگان در صنعت ، بيان داشت: اين استان با توليد فولاد، آلومينيوم و نفت و گاز از استان هاي راهبردي است و پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس بر اهميت اين استان افزوده و در کشاورزي نيز هرمزگان از مناطق مهم و سرآمد است.
رييس مجلس شوراي اسلامي نيز آذرماه امسال در جريان سفر به هرمزگان در جمع مردم شهرستان بندرخمير اين استان اظهار داشت: از مدت ها پيش توجه به استان هرمزگان يکي از موضوعات محوري در کشور شده و بخش هايي در اين استان وجود دارد که به لحاظ منافع ملي بايد توجه بيشتري به آن شود.
علي لاريجاني در بخشي از صحبت هاي خود بيان داشت: از مدت ها پيش به فکر ايجاد زمينه هاي جذب سرمايه گذاران خارجي بوده ام و اين ظرفيت در هرمزگان فراهم است تا در حوزه هاي صنعتي و نفتي سرمايه گذاران را جذب کنيم کما اينکه سرمايه گذاران خارجي در منطقه ابراز تمايل براي حضور داشته اند و حتي مي توان با برگزاري همايش سرمايه گذاري ،پذيراي سرمايه گذاران داخلي هم در اين استان باشيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: افراد موثري مي توانند به توسعه و آباداني استان هرمزگان کمک کنند و بايد براي حضور سرمايه گذاران داخلي و خارجي شرايط و فرصت هاي سرمايه گاري در هرمزگان معرفي شود.

**هرمزگان مي تواند کمک شاياني به اقتصاد ملي نمايد
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در نشست اخير وزير اقتصاد و دارايي با فعالان اقتصادي در هرمزگان از اين استان به عنوان استاني فعال و کليدي در حوزه برخورداري از ظرفيت‌هاي تجاري، اقتصادي و توليدي ياد کرد.
حسين هاشمي تختي بيان داشت: در صورت کمک دولت در واگذاري اختيارات به استان، به طور جد بر اين باوريم که مي‌توانيم نه تنها مشکلات داخلي استان را رفع کنيم بلکه به طرز قابل توجهي نيز به اقتصاد ملي و توسعه کشور کمک نماييم.
نماينده مردم بندرعباس، قشم، حاجي آباد، بوموسي و بندر خمير در مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: ما معتقد هستيم با توجه به ظرفيت هاي موجود در حوزه نيروي انساني و ظرفيت هاي طبيعي و ساحلي هرمزگان مي توانيم تحريم ها را دور بزنيم و شدت آنها را کاهش دهيم.
وي پيش تر نيز در جمع خبرنگاران بيان داشته بود: براي جذب سرمايه‌ گذاري خارجي و تقويت سرمايه ‌گذاري بخش خصوصي در هرمزگان به تحرک همه دستگاه‌ها و تغيير نگاه‌ها نياز داريم.
هاشمي تختي اظهار داشته بود: هرمزگان با بسياري از استان‌هاي کشور متفاوت است و شرايط اقتصادي حاکم بر آن به گونه‌ اي است که در حال حاضر به اندازه بيش از 5 استان کشورمان و حتي بيشتر براي کشور تأمين درآمد مي ‌کند و مهم‌ترين مسأله‌اي که ما در ديدار با وزيران و مسؤولان عالي کشور همواره به آن تأکيد داريم و حتي راه‌هاي قانوني در اين زمينه را بررسي کرده‌ايم، افزايش سهم هرمزگان از اعتبارات ملي است.

**سرمايه گذاري خارجي و مصونيت در برابر تهديدهاي خارجي
به اعتقاد نگارنده سرمايه گذاري خارجي براي اقصي نقاط ايران اسلامي از جمله هرمزگان در هر شرايطي يک ضرورت مهم است که مي توان با گسترش آن و نگاه به اين مقوله به عنوان يک پدافند غيرعامل، منافع ملي کشور را در برابر تهديد عوامل خارجي ، مصون نگاه داشت.
لازمه تحقق سرمايه گذاري خارجي در کنار پايداري شرايط سياسي و اقتصادي، متاثر از فاکتورهاي ديگري نيز مي باشد که از جمله آن مي توان به معرفي صحيح ظرفيت هاي سرمايه گذاري ، ارتقاء امنيت و برنامه ريزي مناسب در جهت تحقق آن در کنار ارايه بسته هاي تشويقي و جذاب حمايتي اشاره داشت.
البته همانگونه که عنوان شد، دولت دکتر روحاني با علم بر اهميت و تاثيرگذاري سرمايه گذاري خارجي در توليد ثروت و سرازيري سرمايه به کشور، گام هاي خوبي در اين مسير برداشته است.
با توجه به آنچه در خصوص اهميت سرمايه گذاري خارجي در توسعه اقتصاد و ظرفيت هاي ويژه هرمزگان در اين بخش گفته شد، لازم است مسوولان در سطح ملي و استاني نگاه ويژه اي به مشکلات و موانع جذب سرمايه گذاري خارجي در اين استان داشته باشند و به معناي واقعي وارد عمل شوند.