طرح ايجاد سامانه بورس بنزين

تاریخ انتشار : 1397/11/03

مرکز پژوهش‌هاي مجلس با انتشار طرح گروهي از نمايندگان درباره سهميه‌بندي بنزين، از پيشنهاد ايجاد سامانه بورس الکترونيک معاملات بنزين سهميه‌بندي و اختصاص يک ليتر بنزين به هر ايراني در روز خبر داد.

به گزارش ايبِنا، در گزارش اين مرکز آمده است: يکي از اهداف اجراي هدفمندي يارانه تحقق عدالت در توزيع يارانه بين مردم بوده و هست. اما اختصاص يارانه به بنزين و تعيين سهميه بندي آن به شکل فعلي گرچه از يکسو با توجه به افزايش مصرف آن و قاچاق سوخت (به دليل تفاوت قيمت داخل کشور ما با کشورهاي مجاور) يک ضرورت غير قابل اغماض است، اما نحوه اجراي فعلي آن هر چند در مديريت مصرف و کاهش قاچاق موثر بود، اما در توزيع عادلانه آن موفق نبود چرا که اختصاص سهميه بنزين يارانه اي به وسايل نقليه اولا اقشار ضعيف که عموما فاقد خودرو هستند را از دريافت يارانه در عين استحقاق بيشتر محروم مي کند و ثانيا خانواده هاي ثروتمند با داشتن خودروهاي شخصي متعدد در عين حال شرايط دريافت يارانه را ندارند بيشترين يارانه را ديافت مي کنند.

جهت رفع اين نقيصه در اجراي طرح هدفمندي و تخصيص سهميه به افراد (نه خوردوها) و صرف نظر از اينکه مالک ماشين باشند يا نه و امکان سهميه خود در واقع عدالت و در توزيع شير نيز تحقق مي بايد و بنابراين طرح مذکور جهت نيل به اهداف اجراي عدالت در طرح موصوف ارائه مي شود.

ماده ۱: دولت موظف است دو ماه بعد از لازم الاجرا شدن اين قانون، سهميه بندي بنزين را بر مبناي هر ايراني روزانه يک ليتر اعمال کند.

تبصره - وزارت نفت موظف است سامانه بورس الکترونيک معاملات بنزين سهميه بندي را ايجاد و امکان خريد و فروش بنزين مازاد بر نياز شهروندان را فراهم کند. جايگاه‌هاي سوخت موظفند بنزين آزاد را بر مبناي قيمت اين سامانه به فروش برسانند.

ماده ۲: اولويت استفاده از جايکاه هاي سي ان جي، پس از سهميه بندي بنزين با خودروهاي عمومي و وانت بار است. اين خودروها خارج از نوبت از جايگاه ها استفاده خواهند کرد و وزارت نفت موظف است نوبت بندي جايگاه هاي سي ان جي را به صورت الکترونيک و با استفاده از نرم افزارهاي تلفن همراه اعمال کند.

تبصره - دولت موظف است سازوکاري را براي ثبت نام از تاکسي‌هاي اينترنتي فراهم  کند تا آنها مشمول استفاده خارج از نوبت از جايگاه هاي سي ان جي شوند.

ماده ۳: قوانين مغاير با اين قانون نسخ مي گردد.