جزييات تاسيس بورس بين الملل در مناطق آزاد اعلام شد

تاریخ انتشار : 1397/10/23

مشاور رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بين الملل با تشريح جزييات تاسيس بورس بين الملل در مناطق آزاد، گفت: با توجه به اينکه بسياري از مراحل به اجرا رسيدن اين طرح تاکنون طي شده است، به نظر مي رسد تا پايان سال شاهد تصويب نهايي اين آيين نامه در هيات وزيران باشيم.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، بهادر بيژني افزود: طرح تاسيس و فعاليت بورس در مناطق آزاد تجاري - صنعتي ايران در حال آماده سازي است.
وي درباره مراحل طي شده براي اجراي اين طرح گفت: در پانصد و چهاردهمين جلسه هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در 26 ارديبهشت امسال طرح تاسيس بورس بين الملل در مناطق آزاد بررسي و مورد تاييد اين شورا قرار گرفت و سپس براي بررسي بيشتر به شوراي عالي بورس ارجاع شد. 
مشاور رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بين الملل با اعلام اينکه اين آيين نامه اکنون در هيات دولت است، گفت: کميسيون اقتصادي دولت اين روزها در حال بررسي زواياي محتلف تشکيل بورس بين الملل است و کارهاي مطالعاتي در اين زمينه توسط اين کميسيون انجام مي شود.
بيژني گفت: تصويب نهايي اين آيين نامه شرايطي را فراهم مي کند تا متقاضيان درخواست تاسيس بورس، درخواست هاي خود را به صورت کتبي به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهند؛ سازمان نيز بر اساس مهلت تعيين شده در آيين نامه، بررسي هاي اوليه را انجام مي دهد.
اين مقام مسئول با بيان اينکه درخواست هاي تاسيس بورس به چند شيوه مي تواند به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شود، افزود: اين درخواست ها مي تواند توسط عده اي از سهامداران کشورهاي ديگر ارائه شود، يا به شکل تلفيقي از سرمايه گذاران خارجي و ايراني در کنار يکديگر باشد.
مشاور رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بين الملل اضافه کرد گفت: در آيين نامه پيشنهادي آمده است که سرمايه تشکيل بورس بايد فقط ارزي باشد. 
وي ادامه داد: درباره سقف مالکيت سهامداران خارجي و ايراني و حداکثر سهامداري هر گروه نيز شوراي عالي بورس پس از تاسيس اين بورس تصميم گيري مي کند.

** مزاياي تشکيل بورس بين الملل
مشاور رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بين الملل درباره مزاياي تاسيس بورس بين الملل در مناطق آزاد تجاري - صنعتي گفت: تشکيل چنين بورسي مي تواند گام مهمي در بين المللي شدن بازار سرمايه ايران باشد؛ همچنين اين موضوع مي تواند يکسان سازي مقررات و استانداردها و پذيرش همزمان اوراق بهادار و کالا را به همراه داشته باشد.
بيژني اشاره کرد: از سوي ديگر تاسيس بورس بين الملل به افزايش سطح استانداردها و رويدادهاي اجرايي کمک مي کند و باعث مي شود بازار سرمايه ايران فعال تر، منصفانه تر و شفاف تر از قبل شود. همچنين مي تواند سطوح رقابتي را ارتقا دهد و ميان بورس ها رقابت سازنده ايجاد کند.

**تدابير اتخاذي براي تبادلات بانکي
مشاور رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بين الملل درباره مبادلات بانکي اين بورس، گفت: جزييات اين موضوع در آيين نامه پيشنهادي ارائه نشده و اتخاذ تصميم نهايي به نظر سازمان بورس و شوراي عالي بورس موکول شده است.
وي افزود: در آيين نامه به اين موضوع اشاره شده که وجود يک نهاد متولي براي تاسيس بورس بين الملل الزامي است. با توجه به اينکه معمولا نهادهاي متولي بزرگ در دنيا، بانک ها هستند بايد منتظر حضور اين گروه ها باشيم.
بيژني گفت: اين امکان نيز وجود دارد تدابيري اتخاذ شود تا شاهد اتصال نهاد متولي ايران (شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه) به شرکت هاي سپرده گذاري ديگر کشورها باشيم.
وي اظهار داشت: اگرچه در بخش بانکي با توجه به تحريم ها با مشکلات بسياري مواجه هستيم، اما همچنان بسياري از بانک هاي ايراني در کشورهاي خارجي در حال فعاليت هستند. 
همچنين سرمايه گذاران خارجي نيز مي تواند نقدينگي خود را به سمت بورس هدايت کنند و اين نکته اميدوار کننده اي براي حل اين چالش هاست.
به گزارش ايرنا، هم اکنون بورس تهران، فرابورس، بورس انرژي و بورس کالا در بخش سهام، اوراق بهادار و کالا در کشور در حال فعاليت هستند.
قرار است بورس بين الملل با هدف جذب سرمايه گذاران خارجي در جزيره کيش راه اندازي شود که مبادلات مالي در آن از طريق ارزهاي بين المللي خواهد بود.
مرتضي بانک مرتضي دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي هفته گذشته به ايرنا اعلام کرد: آيين نامه تشکيل «بورس بين الملل» به کميسيون اقتصادي دولت ارجاع داده شده و پس از آن، براي تصويب نهايي به هيات دولت مي رود.