رونمايي از ايران چک 500هزار ريالي با شاخصه هاي جديد امنيتي

تاریخ انتشار : 1397/10/12

نخستين نسخه نسل تازه ايران چک 500 هزار ريالي در حالي رونمايي شد که به گفته رييس کل بانک مرکزي، «از اين پس بتدريج همه اسکناس هاي بانک مرکزي بر مبناي مشخصه هاي امنيتي جديد توليد مي شود».

به گزارش سه شنبه تارنماي بانک مرکزي، آيين رونمايي با حضور وزير اموراقتصادي و دارايي و همچنين رييس کل بانک مرکزي در سازمان توليد اسکناس و مسکوک برگزار شد.
رييس کل بانک مرکزي در حاشيه اين آيين اعلام کرد: با وجود مشخصه هاي امنيتي، ايران چک هاي جديد در بالاترين سطح بين المللي از نظر مشخصه هاي امنيتي است.
وزير اموراقتصادي و دارايي نيز گفت: امروز سندي رونمايي شد که بيانگر اميد به آينده ايران با تکيه بر داشته هاي کشور است و نشان از عزمِ جزمِ بانک مرکزي براي کمک به اقتصاد ايران در جايگاهي متناسب با ارزش هاي اين مرز و بوم دارد.
فرهاد دژپسند افزود: يکي از دستگاه هاي اجرايي که مي تواند زمينه ساز دستيابي به اين هدف بزرگ باشد بانک مرکزي است و تلاش هاي مديريت جديد اين بانک، براي بازگرداندن ارزش پول ايران، نشان از برنامه و همت بالا دارد. 
وي ابراز اميدواري کرد با رشد توليد و توسعه اقتصادي و تلاش هاي بانک مرکزي در مديريت بازار پول و ارز، ارزش پول ملي بيش از پيش تقويت شود.

** رصد همه عوامل اختلال زا در بازار پول و ارز
دژپسند گفت: تحولات اخير بانک مرکزي بيانگر اين نکته است که همه عوامل اختلال زا را زير نظر دارد و در شرايط بحران برنامه ريزي و واکنش مناسبي از خود نشان مي دهد. 
اسکناس جديد 500 هزار ريالي با فناوري پيچيده اي توليد شده امکان جعل را به ميزان قابل توجهي کاهش داده است. 
اين فناوري در سال 2013 روي اسکناس يورو اعمال شد و پس از آن کشورهاي معدودي موفق به انتقال دانش فني، خط توليد و بهره برداري از اين ويژگي امنيتي بر روي اسکناس هاي خود شده اند.
نوار درخشان، چاپ نوري - مغناطيسي متغير، نخ امنيتي با قابليت تغيير رنگ از مختصات ايران چک جديد است.