حذف ۲۷ هزار ميلياردي بودجه از کجاست؟

تاریخ انتشار : 1397/10/03

با اصلاح لايحه بودجه ۱۳۹۸ حدود ۲۷ هزار ميليارد تومان از سقف اعتبارات کم شده است؛ اين رقم عمدتا در بخش هزينه‌هاي جاري بوده اما ظاهرا آسيبي به حقوق و دستمز نزده است.

به گزارش ايسنا، با ارسال لايحه بودجه ۱۳۹۸ به مجلس و البته در نبود نمايندگان که به تعطيلات رفته بودند، در نهايت با نظر مقام معظم رهبري و سران قوا نظر بر اصلاح بخش‌هايي از لايحه پيشنهادي دولت قرار گرفت و کاهش هزينه‌ها از بخش‌هاي مورد تاکيد بود.

در چند روز اخير و با توجه به اصلاحاتي که سازمان برنامه و بودجه در لايحه انجام داد، اعلام شد که حدود ۲۷ هزار ميليارد تومان از سقف اعتبارات کاسته شده است و به ۴۰۶ هزار ميليارد تومان کاهش يافته است.

اينکه سازمان برنامه و بودجه در کدام بخش‌ها دست به کاهش هزينه زده و صرفه‌جويي کرده است، موضوعي است که پيگيري آن از مسئولان مربوطه از اين حکايت داشت که عمده اين کاهش در بخش اعتبارات هزينه‌اي اتفاق افتاده است.

منابع عمومي دولت در سه بخش اصلي هزينه مي‌شود که اعتبارات جاري، عمراني و تملک اوراق مالي آن را تشکيل مي‌دهند. بخش جاري بيشترين سهم را همواره داشته و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آن به پرداخت حقوق و دستمزد اختصاص دارد و مابقي آن به ساير هزينه‌هاي جاري تعلق مي‌گيرد. اين در حالي است که در اصلاحيه‌اي که در لايحه بودجه انجام شده با توجه به اينکه دولت نمي‌تواند در حقوق و دستمزد کاهشي ايجاد کرده و رشد آن را تا ۲۰ درصد در نظر گرفته است، کاهش هزينه در بخش ساير در هزينه‌هاي جاري که خريد کالا و خدمات و يا اجاره از جمله آن به شمار مي‌رود، انجام شده است.

همچنين در اعتبارات عمراني هم کاهش وجود داشته ولي اندک بوده است؛ به طوري که از حدود ۶۴ هزار  و ۶۰۰ ميليارد تومان حدود ۲۰۰۰ ميليارد تومان کاسته شده و به ۶۲ هزار ميليارد تومان رسيده است.

در عين حال در تملک دارايي مالي که مربوط به پرداخت سود اوراقي است که در سال‌هاي قبل واگذار شده است، هر چند محدود هزينه‌ها کاهش يافته است.

به هر حال شرايط تحريمي موجود و وضعيت خاصي که دولت براي سال آينده در پيش دارد موجب شده تا بودجه ۱۳۹۸ بار ديگر بازنگري شود. آنطور که نوبخت - رئيس سازمان برنامه و بودجه - اخيرا اعلام کرده لايحه به گونه‌اي بازنگري شده که با نگرش و سالانه تدوين شده است تا بتواند با در نظر گرفتن تمامي جوانب، بودجه‌اي مقام در برابر تحريم باشد.

جزئيات کامل بودجه ۱۳۹۸ با ارائه رسمي لايحه به مجلس که احتمالا روز سه شنبه هفته جاري است مشخص خواهد شد.