۲۲ هزار ميليارد تومان درآمد در گمرک وصول شد

تاریخ انتشار : 1397/09/26

رئيس کل گمرک با بيان اينکه ۲۲ هزار ميليارد تومان درآمد در گمرک طي ۸ ماهه وصول شده است، گفت: ۱۴ هزار ميليارد تومان حقوق ورودي و ۷ هزار ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده واردات در اين مدت وصول شد.

به گزارش ايبِنا، مهدي ميراشرفي با بيان اين مطلب افزود: براي امسال تکليف سنگيني برعهده گمرک گذاشته شده است و درآمدها از ۲۳ هزار ميليارد تومان با افزايش ۶ هزار ميليارد توماني به ۲۹ هزار ميليارد تومان رسيد که بخشي از اين افزايش مربوط به حقوق ورودي خودروها است، بنابراين با توقف واردات خودرو درآمدهاي اين بخش محقق نخواهد شد.
 
ميراشرفي به ديگر ابعاد وضعيت درآمدهاي گمرک پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر با کاهش ۱۵ درصدي واردات روبرو هستيم که اين موضوع براي کل کشور خوب است که واردات را محدود کرده و بايد به سمت داخلي سازي برويم اما کاهش واردات براي برخي واحدهاي توليدي و صنايع مشکلاتي را ايجاد کرده است، البته از طرفي صادرات با رشد همراه است.

رئيس کل گمرک خاطرنشان کرد: اگر سال آينده نيز واردات همين گونه باشد پيش بيني مي شود که درآمد هاي مفروض در لايحه بودجه به طور کامل محقق نشود.

ميراشرفي يادآور شد: همچنين ۱۳۳۹ قلم کالاي مصرفي ممنوع شده از ماخذ بالايي برخوردار هستند که با احتساب آنها درآمدهاي گمرک تعيين شده است. معتقديم درآمد ۲۶ هزار ميليارد توماني براي سال آينده بايد تعديل شود.  

وصولي ۸ ماهه گمرک چقدر است؟

رئيس کل گمرک با تقدير از زحمات و تلاش هاي کارکنان گمرک در رابطه با ميزان درآمدهاي وصول شده در ۸ ماهه امسال بيان داشت: در اين مدت حدود ۱۴ هزار ميليارد تومان با ضمانت نامه ها وصولي وجود داشته و همچنين ۷ هزار ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده اخذ شده است. ۱۱۰۰ ميليارد تومان نيز از محل حقوق ورودي خودرو دريافت شد.

ميراشرفي با تاکيد بر اينکه به دنبال افزايش درآمدهاي گمرک از محل شفافيت واردات هستيم، اظهار داشت: در حال حاضر تجارت خارجي با محدوديت و پيچيدگي‌هايي همراه است که عارضه آن غيرشفافيت بوده و فساد و تخلف را به همراه دارد.

وي تاکيد کرد: در شرايط تحريمي نمي‌توان اطلاعات خريد کالاهاي وارداتي را از سيستم بانکي بين‌المللي دريافت کرد و از جايي که کالا در دسترس خودمان است اطلاعات را اخذ مي‌کنيم. همچنين در کنار آن استفاده از تجهيزات و امکانات مانند ايکس ري و RFID مي‌تواند به تسهيل در امور تجارت خارجي و شفافيت کمک کند.

  •