صراف‌ها مشتري ندارند!

تاریخ انتشار : 1397/09/25

بانک مرکزي توانست با کنترل بازار ارز، آرامش را به اين بازار برگرداند، اما در اين ميان با کاهش تقاضا صراف‌ها متضرر شده‌اند و آن‌طور که خودشان مي‌گويند، مشتري چنداني ندارند.

به گزارش ايسنا، پس از ايجاد نوسانات شديد در بازار ارز، بانک مرکزي با اتخاذ سياست‌هاي جديد به دنبال کنترل بازار و جلوگيري التهاب در اين بازار بود که در نهايت توانست بازار را آرام کرده و رفته رفته قيمت ارز را کاهش دهد.

يکي از مواردي که درست پس از کاهش نرخ دلار مشاهده شد، کاهش قابل توجه ميزان خريد و فروش ارز در بازار بود؛ به طوريکه به نظر مي‌رسيد بسياري از مردم به دليل کاهش يک‌باره قيمت‌ها ارز خود را نفروختند و تصميم گرفتند آن را نگه دارند.

با اين حال با تداوم کاهش نرخ ارز، برخي نيز از ترس ضرر بيشتر، اقدام به فروش ارز کردند، اما به نظر مي‌رسد که بسياري از ارزهاي خانگي هنوز فروخته نشده‌اند.

اقدامات بانک مرکزي گرچه به آرامش بازار کمک کرد، اما خريد و فروش ارز در بازار با اندکي اختلال مواجه شده و تقاضا براي ارز بسيار کاهش يافته است که اين امر مي‌تواند صرافي‌هاي فعال در بازار ارز را متضرر کند.

يکي از مهم‌ترين مواردي که سبب شده تا مردم نتوانند ارز بخرند و صرافي‌ها نيز در فروش ارز مشکل پيدا کنند، شرايط سخت خريد ارز براي متقاضيان و ايجاد محدوديت براي آن‌هاست.

در حال حاضر هر فردي مي‌تواند با کدملي خود حداکثر تا ۲۰۰۰ دلار در سال از صرافي‌ها خريد کند و بيش از آن امکان‌پذير نيست.

بانک مرکزي، امروز نيز بخش‌نامه‌اي را ابلاغ کرد که در آن موارد تکميلي دستورالعمل خريد و فروش ارز توسط صرافي‌هاي مجاز را اعلام کرده است.

بر اين اساس، علاوه بر دستورالعمل‌هاي قبلي مقرر شده که صرافي‌هاي مجاز بايد هنگام ثبت خريد ارز حاصل از صادرات، گزينه "از محل صادرات" را در سامانه سنا انتخاب کنند.

همچنين بر اساس اين بخش‌نامه، فروش ارز به منظور واردات کالا و خدمات صرفا همانند گذشته از طريق سامانه نيما امکان‌پذير است.

از سوي ديگر، مصارف فروش حواله‌هاي ارزي به دو صورت فروش ارز بابت مصارف ۲۲ گانه خدماتي و همچنين بابت واردات کالا مطابق با قوانين آن بخش‌نامه امکان‌پذير است.

اين در حالي است که صرافان معتقدند که بخش‌نامه‌هاي متعدد بانک مرکزي مشکلاتي را براي آنان ايجاد کرده است.

در اين رابطه کامران سلطاني‌زاده، سخنگوي کانون صرافان ايرانيان در گفت‌وگو با ايسنا، درباره تلاش بانک مرکزي براي خريد ارز صادرکنندگان توسط بانک‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر، صراف‌ها به دليل اينکه نمي‌توانند ارز را بفروشند، خريد چنداني هم نمي‌کنند.

وي با اشاره به بخش‌نامه‌هاي متعدد ارزي دولت و بانک مرکزي در ماه‌هاي اخير، گفت: البته قطعا پشت اين تصميمات، سياستي وجود دارد که اصل سياست، قابل قبول به نظر مي‌رسد و آن‌ هم مديريت مصرف ارز در شرايط فعلي است، اما مشکلي که براي صرافان پيش آمده اين است که صرافي‌ها نمي‌توانند مثل قبل ارز را خريد و فروش کنند و اين موضوع هزينه‌ها را براي آن‌ها افزايش داده است.

سخنگوي کانون صرافان ايرانيان با بيان اينکه شرايط فروش ارز دشوار شده است، ادامه داد: حدود ۶۵۰ صرافي‌ها در کشور مشغول به کار هستند که هر کدام از اين صرافي‌ها اگر بخواهند روزانه چند دلار ارز بفروشند، قطعا از پس هزينه‌هاي خود برنمي‌آيند.

سلطاني‌زاده با اشاره به ايجاد محدوديت براي فروش ارز توسط صرافي‌ها، اظهار کرد: ايجاد محدوديت فروش ارز براي صرافي‌ها سبب مي‌شود تا بار ديگر معاملات زيرزميني و غيرشفاف رونق گيرد که اين موضوع به صلاح اقتصاد شفاف کشور نيست.

وي افزود: در هفته گذشته يکي از صادرکنندگان، قصد فروش ۵۰ هزار دلار ارز را داشت که هيچ‌يک از صرافي‌هايي که با ‌آن‌ها تماس گرفته بودند، حاضر به خريد آن نشدند، چراکه قيمت ارز رو به کاهش بود و صرافان نمي‌توانستند ارز خريداري شده را در مدت زمان کوتاهي بفروشند و اين باعث مي‌شود که صراف از قيمت بازار جا بماند و ضرر کند.

سخنگوي کانون صرافان ايرانيان با تاکيد بر اينکه ما مخالف نظارت دولت نيستيم، گفت: با اين حال در مدت زمان کوتاهي يعني کمتر از يک ماه بخش‌نامه‌هاي ارزي متعددي صادر شده که اين کار ما را با مشکل مواجه مي‌کند، هرچند که اگر در نهايت اين مديريت ادامه يابد و بدانيم که به مصلحت کشور است، تمام صرافان نيز حتي به قيمت ضرر مقطعي خودشان، همکاري مي‌کنند.

سلطاني‌زاده اضافه کرد: اين در حالي است که در وضعيت فعلي بانک‌ها مي‌توانند هر چقدر که مي‌خواهند ارز بخرند و در سيستم بانکي خود بفروشند  تا حدودي رقابت برابر نبودهو تجربه ثابت کرده که هر گاه به بخش خصوصي توجه نشده است، براي مدت کوتاهي شايد اوضاع درست شود، اما در درازمدت امکان‌پذير نخواهد بود.

به گفته وي، در شرايط فعلي صرافي‌ها تقريبا کار خاصي انجام نمي‌دهند و صرافان با مشکل کاهش مشتري و تقاضا براي ارز در بازار روبرو هستند که مشکلات زيادي را براي آن‌ها ايجاد کرده است.

سخنگوي کانون صرافان ايرانيان ادامه داد: برخي از صرافي‌ها حدود چهار ميليارد تومان و برخي ديگر مبالغي بيش از اين مقدار را سرمايه‌گذاري کرده‌اند و اگر قرار باشد با اين سرمايه بخواهندچند دلار در روز بخرند و بفروشند، با مشکل مواجه خواهند شد.

سلطاني‌زاده با بيان اينکه پيش از اينروزانه  ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار ارز ميانگين معاملات روزانه صرافي ها بود، تصريح کرد: اين باعث مي‌شد که سرمايه ما به گردش بيفتد و از محل همين گردش سرمايه بتوانيم سود خود را کسب کنيم، اما با اين آمار و ارقام جديد، عملا صرافي‌ها ضرر مي‌کنند.

سخنگوي کانون صرافان ايرانيان با اشاره به نقش پررنگ صرافي‌ها در اقتصاد کشور، گفت: صرافي‌ها رابطه نزديکي با اقتصاد دارند و در دوران تحريم‌ها توانستند بسياري از نقل و انتقالات ارزي را تسهيل کنند.

سلطاني زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر نيز کارگزاران بسياري از صرافي بانک‌ها، صرافي‌هاي بزرگي هستند که بسيار به اين سيستم کمک مي‌کنند و نقش صرافي نبايد ناديده گرفته شود.

وي درباره عدم فروش ارزهاي خانگي در بازار از سوي مردم نيز، گفت: شايد يکي از دلايل اين موضوع، کاهش ناگهاني نرخ ارز بوده که بسياري از خريداران، ضررهاي بالايي را متحمل شده‌اند که ترجيح داده‌اند ارزهاي خريداري شده را نگهداري کنند.