تهران و مسکو در شرايط تحريم از بخش خصوصي حمايت کنند

تاریخ انتشار : 1397/09/18

رئيسان اتاق هاي بازرگاني ايران و روسيه تاکيد کردند که در شرايط تحريم، دولت ها از همکاري فعالان بخش خصوصي حمايت کنند.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، «سرگئي کاترين» رئيس اتاق بازرگاني روسيه، عصر امروز (شنبه) با «غلامحسين شافعي» رئيس اتاق ايران در تهران ديدار کرد.
بر اساس اين گزارش، هماهنگي دوجانبه براي برگزاري همايش تجاري ساليانه ايران و روسيه مهم‌ترين محور اين ديدار بود.
«سرگئي کاترين» با تاکيد بر اينکه برگزاري همايش ساليانه تجاري ايران و روسيه نقشي ويژه در تحکيم روابط اقتصادي دو کشور دارد، گفت: برگزاري همايش دوره گذشته (به ميزباني ايران) بازخوردهايي بسيار مناسبي از سوي مشارکت‌کنندگان حاضر به همراه داشت.
وي ادامه داد: براساس برنامه‌ريزي انجام شده در اتاق بازرگاني روسيه، در نظر داريم اين همايش را با حضور حداکثري طرف ايراني به ويژه نمايندگان مجلس، فعالان بخش خصوصي و همچنين نمايندگاني از قوه قضاييه برگزار کنيم.
به گفته رئيس اتاق روسيه، «نفت و گاز، کشاورزي، مواد غذايي، حمل‌ونقل و لجستيک» از جمله مهم‌ترين محورهايي است که با حضور مقام ها و نمايندگان بخش خصوصي دو کشور مي‌تواند در اين دوره از همايش تجاري ايران و روسيه مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
«غلامحسين شافعي» نيز در اين ديدار گفت: در شرايط کنوني تحريم هاي آمريکا، فضاي جديدي براي ارتباط ميان فعالان اقتصادي ايران و روسيه فراهم‌شده و در اين شرايط ضروري است که اتاق هاي بازرگاني دو کشور ضمن شناسايي مسائل و مشکلات موجود، از دولت‌ها بخواهند تسهيلات و امکانات جديدي را براي توسعه همکاري‌هاي اقتصادي فراهم کنند.
وي همچنين بر همکاري و برنامه‌ريزي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران با اتاق روسيه براي برگزاري هرچه مطلوب‌تر اين همايش تاکيد کرد.
علاوه بر اين، با پيشنهاد رئيس اتاق ايران مقرر شد تا همايش تجاري ايران و روسيه در ماه جولاي(تير-مرداد) سال آينده ميلادي در «ساراتوف» روسيه برگزار شود.
به گزارش ايرنا، براساس آمار گمرک روسيه، ميزان صادرات ايران به اين کشور در سال گذشته ميلادي با افزايش 30 درصد ي نسبت به سال 2016، از 303 به 392 ميليون دلار رسيد و در مقابل واردات ايران از روسيه از يک ميليارد و 800 ميليون دلار به يک ميليارد و 30 ميليون دلار کاهش يافت.
بررسي ها نشان مي دهد نسبت تراز تجاري ايران و روسيه در سال هاي گذشته يک به 10 به نفع روسيه بوده که در سال 2017 اين نسبت «يک به سه» شده است.
عمده صادرات ايران به روسيه با سهم 70 درصدي مربوط به مواد غذايي و محصولات کشاورزي است و فلز، سيمان، مواد شيميايي و معدني در رتبه هاي بعدي قرار دارند.