مهم‌ترين کالاهايي که ارز خود را از نيما گرفتند

تاریخ انتشار : 1397/09/17

تامين ارز واردات از طريق سامانه نيما از ابتداي فعاليت آن تاکنون حدود ۶.۸ ميليارد يورو بوده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوي بانک مرکزي ايران، محصولات برقي، الکترونيکي و مخابراتي با ۱۳۵۳ ميليون يورو و ماشين آلات، تجهيزات و قطعات خودروسازان با ۱۲۰۵ ميليون يورو در رتبه هاي اول و دوم تامين ارز سامانه نيما قرار دارند.

همچنين بر اساس اين گزارش، براي واردات لاستيک، پلاستيک و مواد و محصولات شيميايي و سلولزي تاکنون ۱۱۳۲ ميليون يورو، تجهيزات حمل و نقل ٦٧٧ ميليون يورو، صنايع معدني ٤٣٥ ميليون يورو، کشاورزي ٢٥٣ ميليون يورو، محصولات غذايي، آشاميدني و دخاني ٢٥٤ ميليون يورو، پتروشيمي و گاز مايع ١٧٩ ميليون يورو، محصولات فلزي و لوازم خانگي ١٢٩ ميليون يورو، مواد معدني ١٣٨ ميليون يورو، نساجي، چرم و پوشاک ١١٣ ميليون يورو و ساير موارد ٩٦٦ ميليون يورو از سامانه نيما تامين ارز شده است.

آمار ارائه‌شده از سوي بانک مرکزي در حالي است که اخيرا کسرايي‌پور، مديرکل سياست‌ها و مقررات ارزي بانک مرکزي گفته بود که تاکنون تنها ۵.۷  ميليارد يورو ارز حاصل از صادرات به سامانه نيما وارد شده است و طبيعتا ميزان تامين ارز براي واردات نبايد تفاوت چشم‌گيري با ارز وارد شده داشته باشد.

از سوي ديگر، آمار کل صادرات غيرنفتي ايران در سال جاري بيش از ۲۷ ميليون يورو بوده که با احتساب صادرات ريالي، ميعانات گازي و از اين دست موارد، بيش از ۱۵ ميليارد يورو از پولي که بايد بر اساس مقررات به سامانه نيما مي‌آمده، مشخص نيست کجاست و در خارج از اين سامانه فروخته شده است.

رئيس‌کل بانک مرکزي نيز چندي پيش گفته بود که مشخص نيست ارزهايي که به سامانه نيما وارد نشده کجاست، اما اين در حالي است که دولت با تغييرات سياست‌هاي ارزي صادرات در سال جاري از صادرکنندگان براي فروش ارز حاصل از صادرات خود تعهد ارزي مي‌گيرند و با توجه به اينکه آمار کامل ثبت‌ سفارش‌ها و کالاهاي واردشده در سازمان توسعه تجارت و گمرک ايران وجود دارد، پيگيري صادرکنندگاني که ارز خود را وارد سامانه نيما نکردند، کار چندان دشواري به نظر نمي‌رسد.

در صورتي که همه صادرکنندگان ارز خود را در سامانه نيما بفروشند، مي‌توان اميدوار بود که تامين ارز براي واردات کالاها به ايران با قيمت سامانه نيما انجام شود و در اين صورت قيمت کالاها نيز مي‌تواند کاهشي باشد.