صادرکنندگان ارزشان را به بانک‌ها و صرافي‌هاي مجاز بفروشند

تاریخ انتشار : 1397/09/07

بانک مرکزي اعلام کرد: صادرکنندگان به منظور جلوگيري از سوء استفاده دلالان، ارز صادراتي را به بانک‌ها و صرافي‌هاي مجاز عرضه کنند.

به گزارش ايسنا، طبق اعلام بانک مرکزي، صادرکنندگاني که به موجب دستورالعمل صادره، مجاز به برگشت و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس يا حواله به نرخ بازار شده‌اند، براي جلوگيري از سوء استفاده دلالان، ارز حاصل از صادرات خود را به بانک‌ها، صرافي‌هاي بانکي و ساير صرافي‌هاي مجاز عرضه کنند.

اين بانک در راستاي تمهيدات لازم به منظور برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور، از صادرکنندگاني که به موجب دستورالعمل صادره مجاز به برگشت و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس يا حواله به نرخ بازار شده‌اند خواست ارز حاصل از صادرات خود را در بانک‌ها و صرافي‌هاي مجاز عرضه کنند و در اين خصوص تمام بانک‌ها، صرافي‌هاي بانکي و ساير صرافي‌هاي مجاز، آماده خريد ارز صادراتي آنها هستند.

در اين ميان بانک‌ها و صرافي‌هاي خريدار ارز از صادرکنندگان، مکلفند نسبت به ثبت ارز خريداري شده در سامانه سنا جهت رفع تعهد صادرکننده به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد اقدام کنند.

بانک مرکزي براي پاسخگويي به سؤالات و رفع ابهامات در اين خصوص، شماره تلفن‌هاي ۲۹۹۵۳۷۴۹ و ۲۹۹۵۳۷۴۷ را اعلام کرده است.

گفتني است؛ چندي پيش بانک مرکزي در بخشنامه‌اي نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ اقتصادي کشور را ابلاغ کرد که بر اساس آن تمام صادرکنندگان مکلف به ارايه تعهد برگشت ارز شدند و بانک مرکزي نيز مکلف شد صرفاً براي واردات کالا و خدمات صادرکنندگاني تامين ارز کند که نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادي مطابق ساختار تعيين شده در دستورالعمل اين بانک باشد.