بازار معاملات نقدي و حواله ارز راه‌اندازي مي‌شود

تاریخ انتشار : 1397/08/28

رئيس‌کل بانک مرکزي از راه‌اندازي بازار معاملات آزاد نقدي و حواله ارزي در آينده نزديک خبر داد.

به گزارش ايسنا، به گفته عبدالناصر همتي اين بازار مبتني بر سازوکار حراج و با هدف کشف قيمت ارز و تسهيل تامين نيازهاي خدماتي و خرد مردم و با مشارکت بانک‌ها و صرافي‌هاي مجاز و نظارت و بازارگرداني بانک مرکزي راه‌اندازي مي‌شود.

وي همچنين گفته است که با آغاز فعاليت اين بازار صادرکنندگان نيز مي‌توانند بر اساس مقرراتي که اعلام خواهد شد بخشي از ارز صادراتي خود را در اين بازار عرضه کنند.

رئيس‌کل بانک مرکزي اين خبر را با انتشار پست زير در اينستاگرام اعلام کرده است: «يکي از دغدغه‌هاي بانک مرکزي در ماه‌هاي اخير براي ساماندهي بازار ارز و پاسخگويي به نيازهاي طبيعي مردم، راه‌اندازي يک بازار متشکل ارزي براي معامله آزاد اعم از نقد و حواله اسعار بين‌المللي توسط کارگزاران (بانک‌ها و صرافي‌هاي مجاز) بوده است. جلسات متعددي با حضور کارشناسان و صاحبنظران بازار ارز و سرمايه و خصوصاً بانک‌ها و صرافي‌ها در بانک مرکزي تشکيل و ابعاد مختلف موضوع بررسي شد. در نهايت در مورد راه‌اندازي بازار معاملات آزاد نقدي و حواله ارز، مبتني بر سازوکار حراج، با هدف کشف قيمت ارز و تسهيل تامين نيازهاي خدماتي و خرد مردم، به جمع‌بندي رسيديم. اين بازار با مشارکت بانک‌ها و صرافي‌هاي مجاز و نظارت و بازگرداني بانک مرکزي در آينده نزديک به طور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدي راه‌اندازي خواهد شد. صادرکنندگان هم مي‌توانند در چارچوب مقررات اعلامي بخشي از ارز صادراتي خود را در اين بازار عرضه کنند. اميدوارم اين اقدام موجب شفافيت شکل‌گيري نرخ تعادلي ارز شده و تجربه مفيدي براي معاملات حواله‌هاي تجاري در سامانه نيما باشد.»