بدهي ۲۰ هزار ميليارد توماني ايران‌خودرو و سايپا به قطعه‌سازان

تاریخ انتشار : 1397/08/21

يک کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر ايران‌خودرو و سايپا حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان بابت قطعات دريافتي به قطعه‌سازان بدهکارند.

حسن کريمي سنجري در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: صنعت خودرو در وضعيت بسيار آشفته‌اي به سر مي‌برد. در حال حاضر دغدغه و مشکل اصلي خودروسازي و به تبع آن قطعه‌سازي، پايين بودن قيمت‌هاي دستوري تعيين شده براي فروش محصولات اين صنعت است که موجب شده توليد و فروش خودرو به جاي سود براي خودروسازان و قطعه‌سازان، با زيان همراه باشد.

وي افزود: در حال حاضر شرکت‌هاي خودروسازي در بحث تامين مواد اوليه و قطعات دچار مشکل هستند چرا که قيمت‌هاي تعيين شده براي فروش، بسيار پايين‌تر از هزينه‌هاي توليد و بهاي تمام شده است بنابراين بيشتر شرکت‌هاي خودروسازي به دليل زيان‌دهي شرايط بقا برايشان فراهم نيست و به نظر مي‌رسد که صنعت خودروسازي با سرعت بسيار زيادي در سراشيبي افتاده و به سمت نابودي پيش مي‌رود.

اين کارشناس صنعت خودرو اولويت کاري وزير جديد صنعت، معدن و تجارت را اينگونه اعلام کرد که وي بايد هرچه سريع‌تر موضوع قيمت‌گذاري‌ خودرو براساس نرخ‌هاي تمام شده و واقعي را تعيين تکليف کرده و اجازه دهد خودروسازان با فروش محصولاتشان به نرخ‌هاي واقعي، شرايط مالي خود را مقداري بهبود بخشند.

وي با بيان اين‌که چند سالي است که قيمت‌گذاري‌هاي تحميلي و غيرواقعي که توسط شوراي رقابت صورت مي‌گيرد، باعث زيان خودروسازان و ضعيف شدن اين صنعت شده است، اظهار کرد: شوراي رقابت يا هر سازمان ديگري که تعيين‌کننده قيمت‌ها در صنعت خودرو است، بايد در نظر داشته باشد که در حال حاضر موضوع  قيمت‌گذاري‌ها بسيار حائز اهميت است چرا که خودروسازان دچار مشکلات عديده‌اي به دليل قيمت‌گذاري‌هاي غلط شده‌اند.

کريمي سنجري تصريح کرد: در حال حاضر دو خودروساز بزرگ حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان بابت قطعات دريافتي به قطعه‌سازان بدهکار هستند اما به دليل اين‌که محصولات خود را به قيمت‌هايي به مراتب پايين‌تر از قيمت تمام شده عرضه مي‌کنند، دچار زيان سنگين ۵۰۰۰ ميليارد توماني در سال جاري شده و پولي براي پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ندارند.

وي اظهار کرد: نتيجه اين وضعيت ورشکستگي تعداد قابل توجهي از شرکت‌هاي قطعه‌سازي و بيکاري پرسنل شاغل در اين شرکت‌ها است که موجب شده فرايند توليد قطعه و خودرو مختل و تيراژ توليد خودرو در نيمه نخست امسال حدود ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته باشد و توليد خودرو به نصف برسد.

به گزارش ايسنا، چندي پيش رضا رحماني در جريان بررسي صلاحيت وزراي صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازي، امور اقتصادي و دارايي و تعاون، کار و رفاه اجتماعي، با کسب ۲۰۳ راي موافق از مجموع ۲۶۵ راي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به عنوان وزير جديد وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) انتخاب شد.