براي توليد و واردات کالاهاي اساسي مشکلي نداريم

تاریخ انتشار : 1397/08/19

رئيس جمهور در پايان نشست مشترک سران سه قوه تاکيد کرد: مردم ايران يکبار ديگر با استقامت و ايستادگي خود، نقشه ها و توطئه هاي آمريکايي ها را که فکر مي کردند ۱۳ آبان مبدايي براي رسيدن به آرزوهاي نادرست شان نسبت به ملت ايران خواهد بود، نقش بر آب کردند.

به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني روز شنبه با تبريک و تهنيت ماه ربيع‌‌المولود به محضر ملت بزرگوار ايران و عاشقان خاندان رسالت گفت: مردم ايران دقيقاً به عکس عمل کرده و با استقامت و ايستادگي خود کاملا روشن کردند اين هيات حاکمه آمريکا است که به فکر فشار و ظلم بر ملت ايران است.

وي افزود: آمريکايي‌ها با تحريم هاي نابجا و غلط خود و هدف قرار دادن سيستم بانکي و صادرات نفت و برخي ديگر از اقلام صادراتي که مرتبط با درآمد و منابع کل کشور  و واردات کالاهاي اساسي است، مي‌خواهند بر زندگي و معيشت روزمره مردم تأثير منفي بگذارند.

رئيس‌جمهور اضافه کرد: بنابراين، اين حرف که آمريکا به دنبال فشار بر مردم نيست و به دنبال فشار بر نظام و حکومت است، کاملاً ناصحيح و نادرست است و خودشان در عمل اين واقعيت را آشکار کردند.

روحاني ادامه داد: نکته دوم و بسيار مهم اين بود که اين دور تحريمي که به اصطلاح آنها از پنجم نوامبر آغاز شد، هيچ تأثيري در روند اقتصادي کشور نداشت چون آمريکايي‌ها هرچه تير در ترکش داشتند، قبلاً عليه ملت ايران رها کرده بودند و چيز جديدي نداشتند که ارايه کنند و لذا ناچار شدند يک ليست بلندبالايي را درست کنند، از يک طرف نام بانک‌هايي را ببرند از يک طرف شعبات بانک‌ها را اضافه کنند و از يک طرف نام يک شرکت هواپيمايي را ببرند و از طرف ديگر شماره سريال هواپيماها را ذکر کنند تا صفحه را پر کنند. اين شيوه کار و نحوه اين اعلام نشان مي‌‌‌‌دهد که هدفشان صرفا تاثير رواني عليه ملت ايران است.

وي ادامه داد: نکته بعدي اينکه روشن شد آمريکايي‌‌‌ها نمي‌‌‌توانند صادرات نفت ايران را به صفر برسانند.

رئيس‌جمهور افزود: مسئولان جمهوري اسلامي ايران از روز نخست مي‌‌‌‌گفتند که آمريکا قادر نيست صادرات نفت ايران را به صفر برساند و در مقابل آمريکايي‌ها مرتب تکرار مي‌کردند که ما اين کار را انجام مي‌دهيم اما اخيرا خودشان اعتراف کردند که نمي‌‌‌توانيم نفت ايران را به صفر برسانيم.

روحاني اضافه کرد: استدلال آنها اين بود که اگر نفت ايران را به صفر برسانيم،‌ قيمت هر بشکه نفت به ۱۵۰ دلار افزايش پيدا مي‌کند و اين تبيين همان حرفي است که از روز اول ‌گفتيم که آمريکا قادر نيست، نفت ايران را صفر کند و در منطقه يا نفت همه صادر مي‌شود يا اگر نفت ايران متوقف شود، ‌بقيه هم دچار مشکل خواهند بود.

وي ادامه داد: آمريکايي‌ها به دليل اينکه مورد هجمه افکارعمومي دنيا قرار گرفته بودند، ناچار شدند عقب‌نشيني ديگري را انجام دهند و بگويند که موضوع مواد غذايي، مسئله دارو و تجهيزات پزشکي استثناء است که البته حرف آنها نادرست است چراکه وقتي سيستم بانکي را تحريم مي‌کنند، همه چيز را تحت تأثير قرار مي‌دهند.

رئيس‌جمهور خطاب به ملت بزرگ ايران اظهار ساخت: در زمينه کالاهاي اساسي و مورد نياز و ضروري مردم هيچ مشکلي نداريم و انبارهاي ما براي تامين کالاهاي اساسي مردم براي ماه‌هاي طولاني، از هميشه بيشتر آمادگي دارد و براي توليد کالاهاي اساسي، واردات کالاهاي اساسي و دارو و ساير نيازمندي‌ها، مشکلي نداريم.

روحاني افزود: امروز بحمدالله ‌وضعيت توليد در کشور نسبتاً شرايط خوبي دارد و صادرات در هفت ماهه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل افزايش پيدا کرده است که افزايش به معناي، افزايش توليد و افزايش کسب و کار مردم است.

رئيس‌جمهور اضافه کرد: امسال توانستيم پول گندم‌کاران را به موقع پرداخت کنيم و اين به معناي آن است که زندگي کشاورزان رونق مي‌‌‌‌‌‌‌گيرد و براي سال آينده نيز تمهيدات لازم در زمينه اقلام کشاورزي و خريد تضميني محصولات مدنظر قرار گرفته است.

روحاني ادامه داد: از طرف ديگر امروز براي مردم روشن شد که تبليغات آمريکايي‌‌‌‌ها درباره ۱۳ آبان و ۵ نوامبر، صرفا يک تبليغات در مسير جنگ رواني بود و فشارهاي اقتصادي که تبليغ مي‌‌‌‌شد از اين تاريخ اعمال خواهد شد، همان فشارهاي اقتصادي است که از ماه‌ها پيش عليه ايران اعمال مي‌کردند و باز هم آن را ادامه خواهند داد.

وي افزود: هر چه زمان بگذرد هم مسئولان براي جبران مشکلاتي که براي مردم پيش آمده، آماده‌تر مي‌شوند و هم مردم استقامت‌شان در برابر اين توطئه‌ها بيشتر خواهد شد. آمريکايي‌ها در ماه‌هاي آينده به خوبي خواهند فهميد که راه غلط و اشتباهي را انتخاب کردند. اين مسير، ‌ملت ايران را خسته نمي‌کند، ملت را براي توليد بيشتر و براي اينکه روابط نزديک‌تر با همسايگان و کشورهاي دوست داشته باشد، آماده مي‌کند.

رئيس‌جمهور اضافه کرد: در جلسه امروز سران سه قوه، در خدمت رياست مجلس شوراي اسلامي و رياست قوه قضائيه، يکي از مباحث مهم، بررسي آخرين وضعيت اقتصادي کشور و ترسيم نقشه راهي بود که بايد براي ماه‌هاي آينده، طبق فرمايش و دستور مقام معظم رهبري، انجام شود.

روحاني ادامه داد: امروز راجع به اين نقشه راه و روابط نزديک‌تر با همسايگان‌مان و همچنين روابط اقتصادي‌مان صحبت کرديم.

وي افزود: در اين نشست روابط اقتصادي با کشورهاي دوست‌ از شرق و غرب جهان را مورد بحث و بررسي قرار داديم و همچنين مشکلات احتمالي که فراروي توليد و بانک‌‌‌‌هاي ما وجود دارد، از جمله مباحث اين جلسه بود.

رئيس‌‌‌جمهور اضافه کرد: اين مباحث را در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي که به صورت هفتگي تشکيل مي‌‌‌‌شود، نيز مورد بررسي قرار خواهيم داد.

روحاني ادامه داد: دولت اولين بسته حمايت غذايي را در ماه آبان به افرادي که مشکلات بيشتري دارند و در فشار بيشتري هستند، پرداخت خواهد کرد و ان‌‌‌شاءالله اين روند تا پايان سال در چند نوبت ادامه مي‌‌‌‌يابد تا بتوانيم مشکلاتي که براي مردم پيش آمده است را تا حدي جبران کنيم.

وي افزود: در بودجه سال آينده نيز براي حقوق و دستمزد پيش‌بيني‌هايي مي‌کنيم که بتوانيم تا حدي مشکلات اقتصادي را جبران کنيم.

رئيس‌جمهور اضافه کرد: خدمت ملت بزرگوار و عزيز اعلام مي‌‌‌‌کنم که در ماه پر برکت ربيع‌المولود و ايام ولادت با سعادت پيامبر عظيم‌الشأن اسلام و امام صادق (ع) شرايط کشور بهتر از ماه‌هاي گذشته به پيش خواهد رفت و ملت ما در کنار وحدت، انسجام، يگانگي و يکپارچگي به مسير خود ادامه خواهند داد و بهانه‌هاي آمريکايي‌ها را از دست آنها مي‌گيرند.

روحاني با بيان اينکه آمريکايي ها به دروغ ادعا مي‌‌‌‌‌‌کنند ايران حامي مالي تروريسم است، تصريح کرد: همانطوري که ملت ايران همواره در خط مقدم مبارزه با تروريسم بوده و از تأمين مالي براي گروهک‌هاي تروريستي جلوگيري کرده است، امروز هم مصمم‌تر در قوانين و مقررات خود بر آن تأکيد مي‌کند و اين بهانه‌هاي واهي را نيز از دست دشمنان‌ خواهد گرفت.