همایش منطقه ای خراسان برگزار شد

تاریخ انتشار : 1394/10/05

مشروح خبر


در این همایش که توسط کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی برگزار شد علی رسولیان مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی سخنران آغازین همایش به طرح بحث در خصوصفرصت های سرمایه گذاری استان و اهمیت امکان سنجی طرح ها پرداخت وگفت دولت سرمایه گذار خوبی نیست و در هیچ‌کجای دنیا دولت‌ها در این امر موفق نبوده اند. پس از آن هما سادات گوشه رییس شورای عالی کانون نیز ضمن خیر مقدم به حاضران، حوزه اختیارات و وظایف قانونی کانون را تشریح کرد و ظرفیت های کانون در استان خراسان رضوی را برشمرد.
وی داشتن مشاور را نوعی بیمه اندیشه دانست و تصریح کرد: وجود مشاور برای حفظ سرمایه‌ ضروری است و باید تلاش کنیم فعالیت مشاور سلولی از مجموعه سلول‌های شکل دهنده توسعه کشور باشد.
راضیه علیرضایی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی نیز با بیان اولویت های سرمایه گذاری استان، فاصله کشورمان در کلیه زمینه های توسعه ای، فاصله الکترونیک دانست و به اهمیت امکان سنجی دقیق طرح های سرمایه گذاری اشاره کرد و از مشاوران عضو کانون خواست در پیمودن این راه دشوار همراه سازمان متبوع وی باشند.
آنگاه دکتر بایرامی عضو هیأت علمی مدرسه عالی بازرگانی مشاوران با عنوان کردن اینکه عددهای ارائه شده برای رشد اقتصادی ایران مغایرت دارد گفت : با وجود آنکه چشم‌انداز تعیین شده برای رشد اقتصادی کشور مثبت و خوشنود کننده است، عنوان کرد: البته رونق اقتصادی خود به خود اتفاق نمی‌افتد و باید سرمایه‌گذاری در مسیر درست انجام شود.
وی استفاده نکردن از تجربیات مشاوران را ضعف فرهنگی ما دانست و گفت: برای رسیدن به موفقیت باید مسیری را طی کنیم که لزوماً سرازیری و مستقیم نیست.
در ادامه نسرین یوسفی عارفی سرمایه گذار و کار آفرین موفق، در خصوص روش تأمین مالی صنایع بزرگ طرح بحث کرد و خواستار توسعه اختیارات استانی توسعه شد و افزود : در هر استان کارشناسان خبره بومی و منطقه‌ای وجود دارد که می‌توانند متناسب با نیاز استان برنامه‌ریزی کنند
وی با بیان اینکه تسهیل‌گری در پرداخت تسهیلات بسیار اهمیت دارد، تاکید کرد: متأسفانه اختیارات بانک های استان در این خصوص بسیار کم است و لازم است که در جهت آسان سازی امور و سرعت بخشیدن به کارها، تفویض اختیار صورت گیرد.
سپس علیرضا کوچک زاده مدیرعامل شرکت پوینده پایا گسترتوس در زمینه مطالعات امکان سنجی فضاهای تجاری ودکترمریم ظریف پور مدیرعامل شرکت خدمات علمی- صنعتی استان خراسان رضوی درباره نقش مشاوران سرمایه گذاری در پساتحریم، سخن گفتند.
این همایش بعدازظهر با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و با حضور حمیدرضا ناظمی فرد مدیر ارزیابی طرح های بانک صنعت و معدن و هماسادات گوشه رییس شورای عالی کانون ادامه یافت.

• مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی : دولت سرمایه گذار خوبی نیست
علی رسولیان پنجشنبه 3 دی ماه در مراسم همایش " بررسی آثار کاربست خدمات مشاوران در اجرای طرح‌ها" که از سوی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی، در ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی برگزار شد، بیان کرد: دولت سرمایه‌گذار خوبی نیست و در هیچ‌کجای دنیا دولت‌ها در این امر موفق نبوده اند.
وی با بیان اینکه هر کجا رشدی به وجود آمده مربوط به بخش خصوصی بوده است، عنوان کرد: بنا به گفته مقام معظم رهبری، سرمایه‌گذاری یک ضرورت است و باید به صورت مردمی باشد و این امر تنها با واگذاری امور به بخش خصوصی ممکن می‌شود.
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، از لزوم محوریت بخش خصوصی در این زمینه خبرداد و گفت: دولت باید نقش حامی را برای بخش خصوصی ایفا کند.
وی با تأکید بر اینکه ایران دارای منابع بسیاری از جمله خرد مردمی، منابع مالی بانکی‌ و جاذبه لازم برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است افزود : اما لازمه سرمایه‌گذاری موفق و توسعه اقتصادی، فقط منابع نیست.
رسولیان ادامه داد: بهبود فضای کسب و کار عامل مهمی برای توسعه اقتصادی کشور است و باید مشکلات را از پیش پای فعالان اقتصادی برداریم و مسیر توسعه اقتصادی کشور را هموار کنیم.
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: در حالی که درآستانه رفع تحریم‌های ظالمانه و حرکت به سوی سرمایه‌گذاری قرار داریم منابع مالی زیادی از محل فروش نفت در اختیار نخواهیم داشت که احساس کنیم توسعه کشور به آسانی حاصل می شود.
وی توسعه اقتصادی کشور را نیازمند سرمایه‌گذاری مدبرانه دانست و تصریح کرد: در ایران خدمات مشاوره‌ای تحلیلی اقتصادی وجود ندارد در حالی که به دلیل منابع محدود کشور، به این نوع خدمات نیاز وافر داریم.
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: تحلیل جامع موجب می‌شود تا ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد، در ایران نیازمند دو نوع از خدمات مشاوره‌ای شامل مشاوره در مرحله ایجاد و مشاوره برای ادامه فعالیت هستیم.
وی با بیان اینکه تاکنون بهره برداری خوبی در زمینه استفاده از ظرفیت مشاوران نشده است، عنوان کرد: تنها در بخش کمی از فعالیت‌های جامعه از نقش مشاوران کمک گرفته شده و آن هم صرفا در بخش اولیه اقدامات بوده است.
رسولیان دلیل وجود مشکلات در حوزه بانکی، مالیاتی و بازاریابی را نداشتن اشراف کامل بر قوانین دانست و گفت: تا کنون مجوزهای تأسیس زیادی در استان صادر شده که متأسفانه به بهره‌برداری منجر نشده زیرا صرفه اقتصادی نداشته است.
وی وضعیت ایران در امر کمک‌گیری از مشاوران و جلوگیری از اتلاف وقت، سرمایه و انرژی را پایین تر از سطح جهانی دانست و تصریح کرد: در حوزه بازرگانی هم مشاوره دریافت نمی‌شود درحالی که باید مشاوره‌های به روز و خدمات جامع در بازاریابی صورت گیرد.
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بازاریابی باید از بیرون به درون حرکت کرده و ابتدا مشتری و بازار هدف را پیدا و سپس براساس خواسته‌ وی محصول تولید کرد.

• رئیس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی: وظیفه‌ اصلی کانون صیانت از حرفه مشاوره است
هما سادات گوشه به عنوان میزبان همایش بر وظیفه اصلی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی تأکید کرد و افزود: وظیفه اصلی کانون صیانت از حرفه مشاوره و کمک به حرفه ای عمل کردن مشاوران است.
وی با بیان اینکه کانون در اجرای ماده 5 قانون اعطای تسهیلات بانکی به وجود آمده است، عنوان کرد: این قانون برای رفع بعضی از کاستی‌های موجود در زمینه اعطای تسهیلات تصویب شد و در اجرای آن، نهاد های مختلفی از جمله کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی به وجود آمد.
رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی با اشاره به اینکه فرهنگ استفاده از مشاوران هنوز در ایران گسترده نیست، خاطرنشان کرد: توسعه از اندیشه توسعه و باور به توسعه شروع می شود، با گفتارِ توسعه محور بسط می یابد ولی با کردارِ توسعه نگر است که به بار می نشیند.ای کاش استفاده از مشاوران یک قاعده محسوب می‌شد زیرا ایران سال هاست که در مرحله توسعه است اما همچنان کشوری در طلب توسعه پایدار و ناموفق ارزیابی می‌شود.
وی توسعه را امری بی‌پایان دانست و گفت: از نقطه شروع حرکتِ توسعه، پیشرفت خوبی نداشته ایم زیرا با توانمندی‌های موجود در ایران آشنا نیستیم و در نتیجه نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم.
وی داشتن مشاور را نوعی بیمه اندیشه دانست و تصریح کرد: وجود مشاور برای حفظ سرمایه‌ ضروری است و باید تلاش کنیم فعالیت مشاور سلولی از مجموعه سلول‌های شکل دهنده توسعه کشور باشد.
سادات گوشه از نیاز حرفه مشاوره به یاری و باور خبرداد و گفت: ایران دیگر فرصت و منابعی برای هدر دادن ندارد و مشاور و سرمایه‌گذار به تنهایی به اهداف خود نمی‌رسند و تمام این موضوعات زیر چتر مسئولان دولتی به ثمر می‌نشیند اما این موضوع به معنی دخالت دولت نیست.
وی با بیان اینکه تلاش شده تا کانون در مسیر درست پیش برود، اظهار کرد: کانون یک نهاد صنفی نیست و وظیفه‌ اصلی ما صیانت از حرفه مشاوره است، حرفه‌ای که می‌تواند به توسعه اقتصادی کمک کند.
سادات گوشه در پایان خاطرنشان کرد: مسیر سرمایه گذاری نباید به انحراف کشیده شود، سرمایه‌گذاران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی در کشور داریم که مشاوران می‌‌توانند در پیشبرد سرمایه گذاری ها و در نتیجه پیشبرد برنامه های توسعه کمک کنند.

• رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: مشاورین باید آینده‌ نگری را بر وضع موجود ترجیح دهند
راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در سخنان خود، بیان کرد: مشاوران باید آینده‌نگری را بر وضع موجود ترجیح دهند زیرا این موضوع برای سرمایه‌گذار و مشاور بسیار مهم است.
وی یکی از موضوع هایی را که مشاوران در مورد آن با مردم سخن نمی‌گویند مسئله سرمایه‌گذاری پول در بانک‌ها دانست و گفت: در فضای کسب و کار، همه از وضعیت نامناسب اقتصادی کشور گلایه دارند و معتقدند بانک‌ها خوب عمل نمی‌کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشاوران باید تعامل درستی با مردم داشته باشند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بانک ریسک خودش را دارد و حتی ممکن است از ریسک در صنعت نیز بیشتر باشد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بزرگان اقتصادی در شرایط ناپایدار، فرایند اقتصادی را طی کرده‌اند و بهبود شرایط چشم‌گیر اقتصادی کشور را شاهد بوده‌اند به طوری که استان خراسان رضوی در فضای کسب و کار رتبه نهم را کسب کرده است.
علیرضایی با بیان اینکه اصولا از مجموع سرمایه‌گذاری و جواز تأسیس‌ها حدود 20 تا 25 درصد به صدور پروانه بهره‌برداری می‌رسند، اظهار کرد: وضعیت استان رضوی در این خصوص نسبت به سایر استان های کشور بهتر است.
وی عنوان کرد: یک مشاور خوب باید بداند 75 درصد مردمی که برای سرمایه‌گذاری می‌آیند با فاصله کم یا زیاد از این راه بر می‌گردند و این افراد احتیاج بسیاری به فرآیند مشاوره دارند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: افرادی که در مرحله اول از فرآیند مشاوره دوری می‌گزینند در آینده نیازمند کمک مشاوران می‌شوند. ما باید مردم را به فعالیت درست اقتصادی دعوت کنیم تا آینده بهتری داشته باشیم.
وی از لزوم تعریف استانداردهای مشترک در فرآیند مشاوره خبرداد و افزود: از آن جایی که مشاوران باید همیشه به فکر منافع مشتری باشند درصورتی که یکی از مشاورین دچار اشتباه شود دیگران موظفند اشتباه او را تصحیح کنند و این امر ممکن است بی اعتمادی مردم را به همراه داشته باشد.
علیرضایی در تشریح بخشی از وظایف سازمان متبوع خود با اشاره به اینکه نیازمند خرید و فروش علم به عنوان یک سرمایه‌گذاری و خدمات مشاوره‌ای هستیم، تصریح کرد: ایجاد فضای رقابتی برای کالاهای استان از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت است و به مسائل متنوعی نظیر مهارت بازاریابی نیازمندیم.
وی تصریح کرد: فرآیند کسب و کار کشور به دانش‌هایی نیاز دارد، اگر همه تکنولوژی‌های مورد نیاز این فضا جدید شود اما مواد اولیه تغییری نکند دچار مشکل خواهیم شد و اگر مواد اولیه به روز شود اما تکنولوژی آن را نداشته باشیم به وارد کننده تبدیل می‌شویم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی این اولویت‌ها را دغدغه و نگرانی سازمان متبوع خود دانست و گفت: یکی از اصلی‌ترین مباحث و اولویت‌های استان مسئله داروست، دارو به دلیل ارزش افزوده بالا قابلیت صادراتی فراوانی دارد.
وی یکی دیگر از اولویت‌های استان خراسان رضوی را مباحث الکترونیکی خواند و افزود: باید یک فضای تولید الکترونیک در استان خلق کنیم زیرا به طور کلی فاصله تولیدات ایران با دنیا در مبحث الکترونیک است.
علیرضایی ادامه داد: خراسان رضوی به دلیل مشکلات کم‌آبی با اولویت جدیدی به نام مسئله حفظ آب روبه‌رو شده است و صنعتی شدن کشاورزی که مهمترین مسئله آن حفظ آب است، در دستور کار قرار دارد.

• عضو هیأت علمی مدرسه عالی بازرگانی مشاوران: عددهای ارائه شده برای رشد اقتصادی ایران مغایرت دارد
دکتر داوود بایرامی نیز که در همایش بررسی آثار کاربست خدمات مشاوران در اجرای طرح‌ها، سخن می گفت از مغایرت عددهایی که برای رشد اقتصادی در سایت‌های مختلف ارائه شده است، خبر داد.
وی با بیان اینکه چشم‌انداز تعیین شده برای رشد اقتصادی کشور مثبت و خوشنود کننده است، عنوان کرد: رونق اقتصادی خود به خود اتفاق نمی‌افتد و باید سرمایه‌گذاری در مسیر درست انجام شود.
عضو هیأت علمی مدرسه عالی بازرگانی مشاوران استفاده نکردن از تجربیات دیگران را ضعف فرهنگی ما دانست و گفت: برای رسیدن به موفقیت باید مسیری را طی کنیم که لزوماً سرازیری و مستقیم نیست.
وی اظهار کرد: متأسفانه در ایران، سرمایه‌گذار پس از آنکه تمام آزمون ها و خطاها را انجام می‌دهد به مشاور مراجعه می کند درحالی که حضور مشاور باید بخشی از راهبرد سرمایه‌گذاری باشد.
بایرامی حضور مشاور در تمام مراحل اجرای پروژه را ضروری دانست و تصریح کرد: فاصله حرف تا عمل بسیار زیاد است و مشاور نباید براساس احساس تصمیم‌گیری کند بلکه باید کاملا بی‌طرفانه این اقدام را انجام دهد.
وی درخصوص ویژگی‌های یک مشاور، عنوان کرد: مشاور باید در تصمیم‌گیری استقلال داشته و کاملا رازدار، امانت‌دار و در دسترس سرمایه‌گذار باشد.
عضو هیأت علمی مدرسه عالی بازرگانی مشاوران، با اشاره به اینکه برخی از سازمان ها و سرمایه گذاران تصور می کنند که رأساً قادرند مطالعات طرح خود را انجام دهندآ این رفتار را اشتباه قلمداد کرد و افزود: متأسفانه در بسیاری مواقع مشاوران در سازمان‌ها دشمن قلمداد می‌شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با اهمیت نیروی انسانی متخصص خاطرنشان کرد: اساساً کار خدمات بر پایه پرسنل چیده شده است و اگر نیروی کار مناسبی نداشته باشیم به سرعت مشتری خود را از دست می‌دهیم.
بایرامی همچنین در رابطه با برَند سازمانی با اشاره به اینکه متأسفانه بیشتر سازمان‌های ایرانی برای برندهای خود یا اساساً آرزویی ندارند و یا آرزوهای کوچک دارند، اعلام کرد: در حوزه‌های مختلف شرکت‌هایی داریم که وضعیت خوبی ندارند و این موضوع به دلیل داشتن آرزوهای کوچک و عدم تفکر به صورت بلند مدت، ریشه دار و عمیق است.
وی مهم‌ترین اصل در جذب مشتری را توجه به بحث اعتمادسازی دانست و تصریح کرد: بسیاری از سازمان‌ها ادعاهای زیادی دارند اما در عمل دقیقاً عکس آن عمل می‌کنند و همین موضوع باعث بی اعتمادی مشتری به محصول و خدمت ارائه شده می‌شود.

• سرمایه گذار و کارآفرین موفق: توسعه اختیارات استانی در ارتباط با اعطای تسهیلات، امری ضروری است
نسرین یوسفی عارفی در سخنان خود تأکید کردکه اختیارات استانی باید توسعه پیدا کند زیرا در هر استان کارشناسان خبره بومی و منطقه‌ای وجود دارد که می‌توانند متناسب با نیاز استان برنامه‌ریزی کنند.
وی با بیان اینکه تسهیل‌گری در پرداخت تسهیلات بسیار اهمیت دارد، تاکید کرد: متأسفانه اختیارات بانک های استان در این خصوص بسیار کم است و لازم است که در جهت آسان سازی امور و سرعت بخشیدن به کارها، تفویض اختیار صورت گیرد.
یوسفی تسریع در فرآیند بوروکراسی اداری را امری مهم و ضروری در جهت اجرای طرح‌ها خواند و ادامه داد: هماهنگی برای اجرای ‌طرح‌ های بزرگ نیاز به بوروکراسی‌هایی در تهران دارد که منجر به طولانی شدن زمان‌ اجرای طرح می‌شود.
وی با بیان اینکه در سیستم بانکی اختیارات در حوزه بانک بسیار محدود است، عنوان کرد: در حوزه بانکی اعتماد اولین عامل مؤثر است و اعتماد به سرمایه‌گذار و گزارش‌هایش مبنی بر شفافیت صورت‌های مالی سبب بهبود فضای کسب‌وکار می‌شود.
سخنران با بیان اینکه شفافیت صورت‌های مالی و اطلاعات مورد نیاز برای بهبود فضای کسب و کار بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: شفافیت صورت‌های مالی باعث می‌شود تا بانک بتواند در پروژه مورد نظر سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد.
رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی سرمایه‌گذاری را دارای روشی خاص دانست و افزود: مثلث سرمایه‌گذاری شامل سرمایه‌گذار، مشاور و بانک است که در ایران هیچ وقت این مثلث به درستی شکل نگرفته است.
وی عدم موفقیت سرمایه‌گذاری های انجام شده در کشور را نداشتن اعتقاد در خصوص لزوم استفاده از مشاور در اجرای طرح ها خواند و گفت: اگر مثلث سرمایه‌گذاری به طور کامل شکل بگیرد قطعا نتیجه سرمایه‌گذاری وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.
یوسفی عارفی با بیان اینکه در فضای کسب و کار عوامل ریسک بسیار زیاد است، عنوان کرد: برخی از عوامل ریسک در فضای کسب‌ وکار مانند نرخ تورم، تحریم‌ها و... تحت کنترل سرمایه‌گذار نیستند.
وی ادامه داد: برخی از عوامل محیطی که دایم در حال تغییر و دگرگونی است در کنترل سرمایه‌گذار قرار ندارد و به دلیل گرفتن تصمیماتی برای اعمال تغییرات در حین اجرای پروژه، وجود و همراهی مشاور ضروری است.
سخنران اعتماد سازی را فعالیتی متقابل خواند و بیان کرد: اگر سرمایه‌گذار مسئولیت‌ های خویش را، شامل ایجاد فضای اعتماد و داشتن صورت مالی شفاف، به درستی اجرا کند، قطعاً فضای کسب‌وکار بهبود می‌یابد.
وی ادامه داد: بسیاری از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران جامعه به دلیل عدم اعتماد به مشاوران از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.
او وجود یک مشاور را با توجه به داشتن تخصص و مطالعه طرح‌ های بیشتر در کنار سرمایه‌گذاران، موجب بهبود عملکرد آن ‌ها اعلام کرد و گفت: مشاورین می‌توانند بررسی ‌های لازم در خصوص مسائل پولی و بانکی را انجام دهند زیرا انجام این کار توسط سرمایه‌گذار از لحاظ مالی توجیه‌پذیر نیست.
یوسفی همراهی مشاور با سرمایه‌گذار را در تمام مراحل اجرای پروژه ضروری خواند و گفت: متأسفانه سرمایه‌گذاران در هیچ زمانی به میل خویش از مشاوران کمک نمی‌گیرند بلکه متأسفانه این کمک گیری یا با اجبار و یا به واسطه توصیه اشخاص صورت می گیرد که لازم است با گسترش فرهنگ استفاده از خدمات مشاوران، مورد بازنگری قرار گیرد.
.............................................................................................................
منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان