پول خريد نفت هند از ايران به روپيه پرداخت مي‌شود

تاریخ انتشار : 1397/08/13

با مهلت ۱۸۰ روزه اي که آمريکا پيش از اجراي تحريم‌ها عليه صادرات نفت ايران داد، هند و ايران جزييات مکانيزمي که به دهلي‌نو اجازه مي‌دهد پول خريد نفت ايران را تماما به روپيه به حسابي در يک بانک هندي واريز کند را نهايي مي‌کنند.

به گزارش ايسنا به نقل از تايمز اينديا، هند سيستم قبلي واريز پول خريد نفت به حسابي در بانک UCO را که فعاليت بين‌المللي نداشته و در معرض تحريم‌ها قرار نمي‌گيرد، احيا خواهد کرد. با اين حال پيش از اين ۴۵ درصد پول نفت ايران به روپيه نزد بانک UCOواريز شده و ۵۵ درصد ديگر به يورو پرداخت مي‌شد. اما اين بار ايران کل پول نفت خود را به روپيه دريافت خواهد کرد و انتظار مي‌رود از اين پول براي تامين پول واردات از هند استفاده کند.

به اين ترتيب حتي اگر بانک‌هاي ايراني به سيستم پرداخت سوئيفت دسترسي نداشته باشند هند همچنان قادر خواهد بود پول واردات نفت خود را بپردازد. منابع آگاه اظهار کرده‌اند اين توافق پس از مذاکرات طولاني با ايران و آمريکا حاصل شده است.

برايان هوک، مسئول امور ايران در وزارت خارجه آمريکا تاييد کرده که کشورهايي که به واردات نفت ايران ادامه مي‌دهند حساب‌هاي اماني ايجاد خواهند کرد. اين حساب‌هاي اماني براي کشورهايي ايجاد مي‌شود که به ادامه واردات نفت ايران نياز دارند. ايران اجازه دسترسي به درآمد فروش نفت خود را ندارد و تنها مي‌تواند پول سپرده گذاري شده را براي خريدهاي بشردوستانه هزينه کند.

به گزارش ايسنا، شرکت ايندين اويل، پالايشگاه و پتروشيمي مانگالور و نايارا انرژي (اسار اويل سابق) برخي از بزرگترين مشتريان هندي نفت ايران هستند که براي آنها هزينه حمل ارزانتر و مدت اعتبار طولاني‌تر ۶۰ روز را به همراه دارد.

نشريه اکونوميک تايمز هند اواخر هفته گذشته به نقل از منابع آگاه خبر داد با اقدام هند براي کاهش واردات نفت به ايران به ميزان حدود يک سوم، آمريکا با اعطاي معافيت از تحريم‌هاي نفتي ايران به دهلي‌نو موافقت کرده است.