ايران به جمع ميلياردي‌هاي گازي پيوست

تاریخ انتشار : 1397/08/12

همسو با توسعه پارس جنوبي و افزايش ظرفيت توليد و انتقال گاز، زمستان امسال درحالي ايران آماده توليد روزانه حدود يک ميليارد مترمکعب گاز مي‌شود که نه تنها نيازي به واردات گاز ترکمنستان دارد که نياز گازي عراق و ترکيه را هم به طور کامل تامين خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، ظرفيت توليد گاز ايران با احتساب فازهاي به بهره‌برداري رسيده پارس جنوبي و توليد زودهنگام پنج فاز جديد اين ميدان مشترک با قطر، ميادين حوزه زاگرس جنوبي، شمال شرق ايران و گازهاي همراه نفت به مرز يک ميليارد مترمکعب در روز رسيده است.

از سوي ديگر با تکميل پرونده توسعه پارس جنوبي، ساخت پالايشگاه گاز بيدبلند خليج فارس، طرح استحصال اتان فاز 12 پارس جنوبي و طرح استحصال اتان پالايشگاه پارسيان ظرفيت توليد روزانه گاز ايران تا سال آينده از مرز يک ميليارد و 100 ميليون مترمکعب عبور مي‌کند که جايگاه ايران را پس از آمريکا و روسيه به عنوان سومين توليدکننده بزرگ گاز جهان تثبيت مي‌کند.

بر اساس آمارهاي رسمي شرکت ملي گاز ايران، سال گذشته مجموع توليد تجمعي گاز شيرين و پالايش شده کشور حدود 230 ميليارد مترمکعب بوده که برآوردها نشان مي‌دهد که با بهره برداري تمامي طرح‌هاي در دست اجراي توليد و پالايش گاز اين ظرفيت تا سال آينده از مرز 300 ميليارد مترمکعب مي گذرد.

همزمان با افزايش ظرفيت توليد گاز ايران، در طول پنج سال گذشته تاکنون هم طرح‌هاي متعددي به منظور انتقال و افزايش پايداري شبکه انتقال گاز کشور با اجرا و بهره‌برداري از خطوط لوله و تاسيسات جديد تقويت فشار و تغيير آرايش در شبکه موجود گاز انجام شده به طوري‌که هم اکنون ظرفيت انتقال گاز شيرين کشور به حدود 260 ميليارد مترمکعب رسيده است.

هم اکنون وسعت شبکه خطوط لوله فشار قوي انتقال گاز ايران بيش از 36 هزار کيلومتر و تعداد تاسيسات تقويت فشار گاز هم 81 ايستگاه بوده که پيش بيني مي‌شود امسال با بهره‌برداري از طرح‌هاي جديد خط لوله وسعت اين شبکه گاز به بيش از 37 هزار کيلومتر برسد.

آمارهاي رسمي حاکي از آن است که در حدفاصل سال هاي 1392 تا پايان سال 1396 در مجموع بيش از دو هزار و 770 کيلومتر خط لوله جديد فشار قوي گاز در کشور احداث شده که ساخت و بهره‌برداري از اين حجم از خطوط لوله منجر به توقف و حبس گاز توليدي در جنوب کشور و به ويژه حوزه عسلويه شده است.

ساخت 1000 کيلومتر خط لوله جديد گاز در سال 97

به گزارش فارس، همزمان با افزايش ظرفيت توليد گاز در پارس جنوبي، در سال جاري هم ساخت و بهره‌برداري از خطوط لوله جديد انتقال گاز در دستور کار صنعت گاز کشور قرار گرفته و مطابق با برنامه بايد تا پايان امسال بالغ بر يک هزار کيلومتر خط لوله جديد گاز در کشور ساخت و در مدار بهره‌برداري قرار بگيرد.

بر اساس برنامه اعلامي شرکت ملي گاز ايران، امسال ۲۳۰ کيلومتر خط لوله دهگلان به مياندوآب با قطر ۵۶ اينچ، ۵۹۹ کيلومتر خط تکميلي انتقال گاز ششم سراسري به قطر ۵۶ اينچ و ۷۵ کيلومتر خط انتقال کوهدشت-خرم‌آباد ، ۲۷ کيلومتر رابط سايت ۱ و ۲ پارس جنوبي، ۶۳ کيلومتر خط انتقال بندرعباس- ماهشهر ۳۶ اينچ، ۲۱ کيلومتر خط انتقال گاز سنندج، ۵۰ کيلومتر خط انتقال گاز دماوند و امامزاده هاشم، ۷۱ کيلومتر خط انتقال و ۲۷ کيلومتر خط تغذيه کاشمر، ۱۲۷ کيلومتر خط انتقال سربيشه و نهبندان بايد در مدار بهره‌برداري قرار بگيرند که ساخت اين حجم از خط لوله علاوه بر توسعه شبکه انتقال گاز منجر به افزايش پايداري اين شبکه به ويژه در فصل زمستان خواهد شد.

علاوه بر اين در طول پنج سال گذشته تاکنون در کنار ساخت و راه اندازي خطوط لوله جديد گاز، احداث تاسيسات تقويت فشار جديد گاز و راه اندازي واحدهاي يدکي تاسيسات موجود هم به منظور افزايش پايداري شبکه انتقال گاز کشور در دستور کار قرار گرفته است.

زمستان امسال هم نيازي به گاز ترکمنستان نداريم

جمهوري اسلامي ايران هر چند با در اختيار داشتن بيش از 33.5 تريليون مترمکعب، با سبقت از کشورهايي همچون روسيه و آمريکا بزرگترين ذخاير متعارف گاز جهان را در اختيار دارد اما با وجود اعمال گاه و بيگاه تحريم‌هاي خارجي، موتور توسعه صنعت گاز هيچگاه متوقف نشده است.

در حال حاضر ايران بزرگترين توليدکننده گاز منطقه غرب آسياست و بزرگترين شبکه انتقال گاز منطقه خاورميانه را در اختيار دارد و در حوزه توليد سومين و در حوزه انتقال گاز هم پس از آمريکا، روسيه و کانادا چهارمين شبکه بزرگ انتقال گاز جهان را در اختيار دارد.

با اين وجود در طول دو دهه گذشته به دليل عدم توسعه متوازن شبکه توليد و انتقال گاز و عملا وجود حفره‌هايي در شبکه گاز، پايداري اين شبکه به ويژه در سرشاخه هاي شمال‌شرق و شمال‌غرب کشور با مشکلات متعددي روبرو بود که اين ضعف ساختاري باعث شده بود در فصول سرد سال با افزايش پيک مصرف با افت فشار و قطعي گاز روبرو شويم.

اين درحالي است که با تکميل تاسيسات تقويت فشار گاز در مسير خط لوله شمال و شمال شرق، احداث خطوط لوله جديد در استان‌هاي حاشيه درياي خزر همچون خط لوله دامغان- نکا و تکميل خط لوله ششم سراسري، بهره‌برداري از مخازن ذخيره‌سازي گاز سراجه قم و شوريجه خراسان عملا پايداري شبکه گاز ايران در سرشاخه‌ها تقويت شود.

همسو با افزايش پايداري شبکه گاز، از دو سال گذشته تاکنون هم به دليل اختلاف حساب ايران و ترکمنستان و سپس قطع صادرات گاز ترکمنستان عملا کشور از واردات گاز اين کشور همسايه بي نياز شده و هم اکنون صرفا سوآپ گاز ترکمنستان در راستاي توسعه تجارت گاز و ارتقاي نقش کشور در تبديل به هاب گازي منطقه انجام مي شود. نبايد از ياد برد که افزايش ظرفيت سوآپ گاز ترکمنستان هم در شرايط فعلي نفع فراواني براي ايران خواهد داشت.

با اين وجود براي زمستان امسال با توجه به وضعيت افزايش توليد گاز از يک سو و ساخت خطوط لوله و تاسيسات تقويت فشار از طرف ديگر جمهوري اسلامي ايران نه تنها نيازي به واردات گاز ندارد که امکان تامين حداکثري نياز گازي کشورهاي عراق و ترکيه هم فراهم شده است.