بيانيه مشترک طرف‌هاي اروپايي برجام: از تجارت با ايران حمايت مي‌کنيم

تاریخ انتشار : 1397/08/12

اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان و انگليس با صدور يک بيانيه مشترک از بازگشت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران «عميقا» ابراز تاسف کرده و اعلام کردند براي مقابله با اين تحريم‌ها از تجارت با ايران حمايت مي‌کنند.

اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان و انگليس پس از آنکه آمريکا ديروز از بازگشت تمامي تحريم‌هاي نفتي ايران و نقل و انتقالات مالي که قبلا لغو شده بود خبر داد، بلافاصله واکنش نشان دادند و بيانيه مشترک صادر کردند.

اين بيانيه به امضاي فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، ژان ايو لودريان، هايکو ماس و جرمي هانت وزيران خارجه فرانسه، آلمان و انگليس و برونو لومر، اولاف شولتز و فيليپ هاموند وزيران دارايي اين سه کشور اروپايي رسيده است.

اروپايي‌ها در بيانيه خود آورده‌اند که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تا بحال در ۱۲ گزارش خود تاييد کرده که ايران به تعهدات خود در توافق برجام پايبند بوده است. در اين بيانيه از بازگشت مجدد تحريم‌هاي آمريکا به دليل خروج آن از برجام عميقا اظهار تاسف شده و تاکيد شده است که اروپا از شرکت‌هايي که تبادلات تجاري قانوني با ايران دارند حمايت مي‌کند.

در اين بيانيه آمده است:
ما عميقا از بازگشت تحريم هاي ايالات متحده به دليل خروج آن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متاسفيم.

برجام عنصري کليدي درمعماري عدم اشاعه هسته اي جهان و ديپلماسي چندجانبه است که در قطعنامه 2231 به تاييد همه اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد رسيده است. اين توافق براي امنيت اروپا، منطقه و همه جهان حياتي است.

برجام در حال تحقق هدف خود است. آژانس بين المللي انرژي اتمي در 12 گزارش پياپي خود تاييد کرده که ايران به تعهدات خود در اين توافق پايبند است.

ما از ايران انتظار داريم که به همه تعهدات هسته اي خود در برجام پايبند بماند. برجام همچنين موجب رفع تحريم هاي بين المللي (عليه ايران) شد تا تاثيري مثبت در روابط تجاري و اقتصادي با ايران و مهمتر از آن بر زندگي مردم ايران داشته باشد.

ما بر آنيم تا از عاملان اقتصادي اروپايي که تجارت مشروع در ايران دارند در انطباق با قوانين اتحاديه اروپا و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل محافظت کنيم. ما به عنوان طرف هاي برجام در ميان ديگر اقدامات، متعهد به حفظ و نگهداري کانال هاي مالي با ايران و تداوم صادرات نفت و گاز اين کشور هستيم. تلاش ما در اين زمينه و در ديگر موضوعات با همکاري روسيه و چين به عنوان ديگر طرف هاي برجام و همچنين با کشورهاي ثالث که مايل به حمايت از برجام هستند، ادامه دارد.

اين تلاش ها در هفته هاي اخير به ويژه در موضوع ابتکار اروپا براي تاسيس سازوکار مالي ويژه (SPV) که در حال آماده سازي آن هستيم، تشديد شده است. اين اقدام تداوم رفع تحريم ها براي دسترسي به ايران و فراهم کردن امکان پيگيري تجارت مشروع براي صادرکنندگان و واردکنندگان اروپايي را ممکن مي کند.

براي کمک و تضمين دادن به عاملان اقتصادي که تحت قوانين اتحاديه اروپا به تجارت مشروع مي پردازند تلاش بيشتري بايد انجام شود. وزيران دارايي ما در نشست آينده خود به پيگيري اين موضوع مي پردازند. اراده مشترک ما براي تکميل اين (سامانه) خلل ناپذير است.

ما در راستاي احترام به توافق هاي بين المللي و امنيت جمعي بين المللي به اجراي برجام پايبند هستيم و از ايران انتظار داريم نقشي سازنده در اين زمينه ايفا کند.