شرکت‌هايي از آمريکا و اروپا کد معاملاتي دريافت کرده‌اند

تاریخ انتشار : 1397/08/07

مديرعامل بورس انرژي گفت: ايران مشتريان خارجي متعددي دارد. شرکت‌هاي حقوقي که در کشورهاي مختلف ثبت شده‌اند مانند اروپاي غربي، امريکا، شمال آسيا و قفقاز شرکت‌هاي متنوعي هستند که کد معاملاتي دريافت کرده‌اند بنابراين محدوديتي براي خريداران خارجي هم وجود ندارد.

سيدعلي حسيني در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره استقبال شرکت‌ها از عرضه نفت در بورس انرژي  با بيان اينکه يک ميليون بشکه سقف عرضه بود و قرار نبود به صورت قطعي يک ميليون بشکه به فروش برسد، گفت: با توجه به اينکه براي اولين بار اين عرضه انجام گرفته، معامله 280 هزار بشکه خوب بوده. معتقدم اگر تعداد خريداران بيشتر شده و برخي از ملاحظات مربوط به خريداران در نظر گرفته شود، اين بازار بزرگ‌تر خواهد شد و مشتريان افزايش مي‌يابند.

مديرعامل بورس انرژي درباره ورود يک شرکت چند مليتي براي خريد نفت در بورس و منصرف شدنش گفت: برخي از مراجع غير رسمي حضور شرکت چند مليتي را عنوان کردند که صحت ندارد و برخي از سايت‌ها ذهنيت خود را منعکس کرده‌اند.

حسيني با تاکيد بر اينکه طبق قانون اطلاعات مربوط به خريداران محرمانه است و افشاي آن جرم محسوب مي‌شود،‌ ادامه داد: البته محرمانه بودن اطلاعات خريداران تنها مختص بورس انرژي نيست و در ساير بورس‌ها هم اطلاعات خريداران طبق قانون محرمانه باقي مي‌ماند.

وي تاکيد کرد: کساني هم موضوعاتي را منتشر کرده‌اند اما اطلاعات دقيقي نداشته‌اند.

مديرعامل بورس انرژي با بيان اينکه نفت خريداري شده در چه محلي به  خريداران تحويل مي‌شود، گفت:‌ طبق اطلاعيه محل عرضه، بندر خارک خواهد بود.  

حسيني درباره امکان خريد نفت توسط شرکت‌هاي خارجي از بورس تاکيد کرد:  بورس انرژي ايران مشتريان خارجي متعددي دارد. شرکت‌هاي حقوقي که در کشورهاي مختلف ثبت شده‌اند مانند اروپاي غربي، امريکا، شمال آسيا و قفقاز شرکت‌هاي متنوعي هستند که کد معاملاتي دريافت کرده‌اند بنابراين محدوديتي براي خريداران خارجي هم وجود ندارد.

وي درباره زمان بعدي عرضه نفت در بورس گفت:‌ زمان بعدي عرضه نفت را وزارت نفت تعيين مي‌کند. وزارت نفت براساس بازخوردي که روز گذشته از عرضه نفت در بورس گرفته نسبت به زمان عرضه بعد تصميم مي‌گيرد.

حسيني با بيان اينکه هنوز زمان بعدي عرضه نفت مشخص نيست،‌ افزود: وزارت نفت بايد ارزيابي کند و براساس آن نسبت به عرضه هاي بعدي تصميم مي‌گيرد.

وي درباره احتمال تغيير قيمت پايه گفت: در حال حاضر قيمت نفت در بازار جهاني رو به کاهش است،‌ اگر اين روند ادامه داشته باشد و شرکت نفت بخواهد عرضه‌هاي بعدي را در بورس انرژي داشته باشد،‌ قيمت پايه تعديل خواهد شد.

مديرعامل بورس انرژي اظهار داشت: شرکت ملي نفت محدوديت خاصي را براي خريداران اعمال نکرده است. محدوديتي در مقصد هم ايجاد نشده و تنها محدوديت اين است که خريداران هم بايد شخصيت حقوقي داشته باشند.

وي در پاسخ به اينکه چه نظام مانيتورينگي در نظر گرفته شده که شاهد بابک زنجاني‌هاي ديگري در خريد و فروش نباشيم،  تاکيد کرد: چندين نهاد در کنترل اين معاملات نقش دارند، بحث رقابت در بورس را بورس انرژي مانيتور مي‌کند. بحث تحويل و تسويه بخش ارزي معامله را شرکت ملي نفت پايش مي‌کند.  بحث پرداخت نقدي معامله را که 20 درصد از هزينه‌ها را شامل مي شود،‌ را شرکت سپرده گذاي پايش مي‌کند. بازار بورس يک بازار قانونمند است که مقررات متعددي دارد.

حسيني درباره اينکه آيا امکان ورود شخصيت‌هاي حقيقي در آينده به خريد و فروش نفت وجود دارد،‌ اظهار داشت: نفت ماهيت پيچيده‌تري دارد و فروش آن پيچيدگي‌هاي خاص خودش را دارد که اشخاص حقيقي امکان ورود به آن را ندارند اما مي‌توانيم اميدوار باشيم که شرکت‌هاي حقوقي با اين بازار بيشتر آشنا شوند و بازار را  توسعه دهند.