ورود روزانه ۲ هزار ميليارد تومان به بازار بورس

تاریخ انتشار : 1397/08/06

مديرعامل بورس تهران از ورود روزانه دو هزار ميليارد تومان منابع مالي از سوي اشخاص حقيقي به بازار سرمايه طي ماههاي گذشته خبر داد و گفت: بورس سودآور باقي خواهد ماند.

علي صحرايي در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبني بر اينکه برخي معقدند که هنوز بازار بورس نسبت به ساير بازارهاي نقدشونده رشد نکرده است؛ آيا مي‌توان پيش‌بيني کرد که حجم نقدينگي از بازار ارز خارج شده، وارد بازار بورس شود و هيجانات مثبت و منفي را رقم بزند؟ گفت: شاخص بورس دائما نوسان دارد و در ميان مدت، تابع سودآوري بنگاههايي است که در بورس پذيرفته شده‌اند؛ ضمن اينکه روند نشان داده که اين شرکت‌ها با برنامه‌ريزي استراتژيک نيز، سودآوري خود را بيمه کرده‌اند و تداوم سودآوري خواهند داشت.

مديرعامل بورس تهران افزود: وقتي که سودآوري بنگاهها را داشته باشيم، تصميمات و فشارهاي سياسي نيز اثرش کمرنگ خواهد شد و به همين دليل است که از بابت رسيدن تحريم‌هاي جديد آمريکا و تاثير آن بر روي شاخص بورس، نگراني خاصي نداريم.

ورود روزانه ۲ هزار ميليارد تومان به بازار بورس

وي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار مهر در خصوص ورود سرمايه‌هاي سرگردان به بورس تصريح کرد: ورود سرمايه‌هاي سرگردان به بورس شروع شده است، ضمن اينکه بايد توجه داشت که بالاخره بازار ارز، بازاري است که دولت در شرايط کنوني ورود به آن را بابت سرمايه‌گذاري ممنوع کرده است و فقط نيازهاي مصرفي و پروژه‌اي، اجازه تامين ارز از اين بازار را دارند، بنابراين طبيعي است بخشي از اين پولها وارد بورس شود که اکنون نيز اين روند آغاز شده؛ به نحوي که بر اساس آمارهاي معاملات شهريورماه و مهرماه، روزهايي داشتيم که بيش از دو هزار ميليارد تومان در بورس تهران بوده و ارزش کل بازار نيز به سه هزار ميليارد تومان در برخي از روزها رسيده است.

صحرايي ادامه داد: اين ها عددهايي است که به واسطه ورود جريان نقدينگي جديد به بازار به ثبت رسيده است؛ ضمن اينکه اين منابع عمدتا از سوي اشخاص حقيقي وارد بازار شده است.

وي با اشاره به اين نکته که آيا ورود به بازار بورس هيجاني است يا خير به هر حال ناشي از ورود مستقيم افراد است، گفت: بايد با برنامه بلندمدت، اين هيجانات را در بازار سرمايه مديريت کرد.

ايجاد ابزار آتي شاخص تا آذرماه

اين مقام مسئول در بورس تهران تصريح کرد: ابزارهاي جديدي مثل «وارانت» قرار است در بورس تهران راه‌اندازي شود که زمان راه اندازي آن در ماههاي آينده متعاقب اعلام خواهد شد؛ چراکه اول بايد زيرساخت فني آن آماده باشد؛ اما به محض فراهم آوردن زيرساختها، اطلاع‌رساني لازم صورت مي‌گيرد؛ ضمن اينکه قبل از آن نيز، سبد سهام يا آتي شاخص را خواهيم داشت که آن هم تصويب کميته فقهي را دارد و ابزاري است که در آذرماه معرفي مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا صندوق توسعه بازار را به عنوان اهرم استفاده مي‌کنيد، افزود: صندوق توسعه بازار متولي دارد؛ ولي برنامه طراحان، اين است که هم ابزار نقدشوندگي و هم ابزار تثبيت کننده باشد و اهرم نيست. همانطور که با وجود اين صندوق، صف‌هاي خريد و فروش آنچناني نبايد باشد و نقدشوندگي بازار بايد تضمين شود.

صحرايي با بيان اينکه چقدر سرمايه حقيقي و حقوقي طي ماههاي گذشته به بازار سرمايه وارد و چقدر خارج شده است، گفت: در بورس تهران مازاد خريد حقيقي‌ها به فروش آنها، بالغ بر ۷ هزار ميليارد تومان بوده و ۵۶ درصد خريدهاي بازار نيز از سوي افراد حقيقي بوده است.

شرکتهاي سودآور، سودآور باقي خواهند ماند

مديرعامل بورس تهران در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار مهر با بيان اينکه چقدر به ماندگاري اين سرمايه‌ها در بازار خوشبين هستيد، گفت: اين موضوع، تابع سودآوري شرکتها و شرايط بازارهاي رقيب است؛ ضمن اينکه سرمايه گذاران به صورت طبيعي به دنبال سودآوري بيشتر با لحاظ ريسک هستند؛ اما در مجموع ما به آينده بازار سرمايه خوشبين هستيم؛ چراکه سودآوري بنگاهها به واسطه تغييرات نرخ ارز و صادرات آنها قابل توجه خواهد بود.

وي اظهار داشت: طي روزهاي آتي، آمارهاي شش ماه در معاملات بورس نيز اعلام خواهد شد و بر اساس آن با توجه به اينکه در صنايع چيني، فلزي، معدني و مشابه آنها که صادرات بوده، سودآوري با تغييرات قابل ملاحظه اي انجام شده و اين نويد را مي‌دهد که بازار سودآور باقي بماند.

صحرايي در پاسخ به اين سوال که شما همواره از معاملات روان در بازار دفاع مي‌کرديد تا باعث شائبه دستکاري نشود، در دوران جديد شما آيا بنا هست که عرضه هاي اوليه سهام در بورس تهران افزايش يابد و در سال ده تا شرکت داشته باشيم، اظهار داشت: وظيفه اصلي بورس، تامين مالي بنگاهها از طريق ابزارهاي موجود است که يکي از آنها عرضه اوليه است که سهامدار عمده، سهام عرضه مي‌کند؛ ما نيز بر روي اين تمرکز داريم.

وي گفت: در مورد شائبه دستکاري در بازار نيز بايد گفت که يکي از برنامه هاي نظارت اين است که مبتني بر سامانه هاي هوشمند عمل کنيم؛ اين در حالي است که نشانه از دستکاري را برخواهيم داشت؛ ضمن اينکه اقدامات ما پيشگيرانه خواهد بود.

مديرعامل بورس تهران با اشاره به معرفي ۷۵ متخلف بورسي به قوه قضاييه گفت: طبق ماده ۳۵ قانون بازار سرمايه، ما عهده دار نظارت هستيم؛ اين در حالي است که بورس در راستاي اين وظيفه قانوني، هم بخش هاي حقوقي را توانمند مي کند و هم اينکه مسير آموزش دهي به بازيگران و کارگزاران را داريم؛ در عين حال ارجاع تخلفات به کميته تخلفات نيز در دستور کار است، ضمن اينکه اگر برخي اقدامات جرم هم باشد، مجرمان را به دستگاه قضايي معرفي مي کنيم.

وي در خصوص فراز و فرود بازدهي سرمايه در بازار سرمايه ايران تصريح کرد: دليل اصلي فراز و فرودهاي بازار سرمايه مرتبط با بحث‌هاي فرهنگي است، به اين معنا که وقتي در يک بازار بازدهي ايجاد مي‌شود، حرفه‌اي ها، غيرحرفه‌اي ها را وارد بازار کرده و به همين دليل توصيه ما به مردم و به خصوص به افرادي که دانش بازار سرمايه ندارند، اين است که با توجه به اينکه اين، يک کار تخصصي است و به صورت حرفه اي بايد وارد عمل شوند، از ابزارهاي غيرمستقيم از جمله انواع صندوق‌ها استفاده کرده و پول خود را در اختيار مشاوران قرار دهند تا آنها خريد کنند.

صحرايي گفت: ما ابزارهاي تثبيت کننده براي کاهش هيجان در بازار قبلا کمتر داشتيم، ولي در حال حاضر هر شرکتي که کار عرضه اوليه انجام مي‌دهد، در گام اول همراه با بازارگردان است و از طرفي نيز صندوق هاي تثبيت کننده در بازار با وزن بالا را  اضافه کرديم تا هيجانات را کنترل کنند. اين مرحله گذرا خواهد بود و به هر حال بخشي مربوط به تغييرات سودآوري در دوره کنوني است که سودآوري عمده صنايع در بورس افزايش قابل توجه داشته و بخشي نيز مربوط به لحاظ کردن ارزش جايگزيني در تغييرات نرخ ارز بوده در شرکتها و بخشي نيز طبيعي است و بخشي نيز مديريت مي شود و نياز به فرهنگ سازي نيز دارد.