اتحاد دولت و بخش خصوصي براي جذب سرمايه‌گذاران به بخش معدن

تاریخ انتشار : 1397/08/01

عضو هيات‌مديره شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران، مهمترين راهکار حمايت از معادن و صنايع معدني در شرايط فعلي را اتحاد دولت، بخش خصوصي و متخصصان و دانشگاهيان براي جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي به اين بخش عنوان کرد.

بهروز برنا در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين‌که در حال حاضر بيش از ۱۰ هزار معدن در کشور وجود دارد که  ۴۰ درصد آن‌ها غيرفعال است، گفت:‌ بايد تيمي از هيئت دولت با همکاري بخش خصوصي،‌ سمن‌ها و دانشگاه‌ها، دلايل عدم فعاليت‌ اين معادن راکشف کرده و براي جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي اقدام کنند.

وي افزود: اين تيم بايد در حوزه‌هاي مختلفي که بخش خصوصي در آن‌ها مشکلاتي دارد، اختيار تام داشته باشد و به عنوان يک ستاد تسهيل‌کننده از سوي خانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت هر استان، به سرمايه‌گذاران معدني معرفي شود و مشکلات آن‌ها را برطرف کند.

عضو هيات‌مديره شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران با تاکيد بر اينکه گفتاردرماني راه حل توسعه معادن نيست،‌ ‌اظهار کرد: اکثر معادن و صنايع معدني در حد ظرفيت‌شان کار نمي‌کنند که تيمي از متخصصان بايد دلايل و راهکارهايي براي بهبود عملکرد اين بخش ارائه دهند.

وي همچنين کمبود نقدينگي و تهيه تجهيزات وارداتي بعد از اعمال تحريم‌ها را از مشکلات بخش معدن برشمرد و گفت:‌ همه دست‌اندرکاران بخش معدن تمايل به گسترش صنايع معدني دارند اما عملکرد جزيره‌اي بخش‌هاي مختلف و عدم اتحاد آن‌ها باعث شده است تلاش‌ها نتيجه بخش نباشد.

او افزود: با توجه به اينکه بخشي از نيازهاي بخش صنعت و معدن به تکنولوژي و تجهيزات، از طريق واردات تامين مي‌شود و در حال حاضر تحريم‌ها واردات را دچار مشکل کرده است، بايد بر ساخت داخل کردن و بومي‌سازي در اين بخش تمرکز کنيم.

به گفته برنا در حال حاضر در دنيا هزينه‌ زيادي صرف اکتشافات معدني مي‌شود و با توجه به اينکه ايران يک درصد از خاک‌هاي دنيا را در اختيار دارد، بايد يک درصد هزينه جهاني را در کشور صرف فعاليت‌هاي اکتشافي بکنيم. بنابراين با توجه به اينکه ايران يک کشور معدني است،‌ صنايع معدني مي‌تواند يکي از محورهاي فني و اقتصادي کشور باشد. اگر در حلقه اول، يعني اکتشاف موفق عمل کنيم، به وسيله انرژي ارزاني که در اختيار داريم مي‌توانيم صنايع معدني را گسترش دهيم.