سرنوشت تلخ يارانه 12.5 ميليارد دلاري بنزين

تاریخ انتشار : 1397/07/30

تهران- ايرنا- ساليانه حدود 12.5 ميليارد دلار صرف تامين يارانه پنهان بنزين مي شود که بخش عمده آن به دليل قاچاق روانه جيب قاچاقچيان و کشورهاي همسايه شده و بخشي نيز به علت تردد خودروهاي غيراستاندارد داخلي به هدر مي رود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، مصرف بنزين در ايران نسبت به استاندارد جهاني بسيار بالاتر است که ريشه در عوامل مختلفي مانند تردد خودروهاي بي کيفيت و فاقد استاندارد، ارزاني، پرداخت يارانه پنهان توسط دولت و ضعف در فرهنگ سازي مصرف بهينه دارد.
ميزان رشد مصرف بنزين به حدي است که راه اندازي پالايشگاه ستاره خليج فارس که بزرگ ترين پالايشگاه ميعانات گازي خاورميانه به شمار مي رود نيز نمي تواند در آينده نزديک پاسخگوي نيازهاي رو به گسترش باشد و شايد ناچار شويم به سراغ واردات گسترده بنزين برويم. 

**پرداخت 38 سنت يارانه پنهان براي هر ليتر بنزين 
مدير بهينه سازي انرژي در بخش حمل و نقل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت به خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: سالانه مبلغ هنگفتي صرف پرداخت يارانه سوخت مي‌شود که بايد فکري براي مديريت اين موضوع و کاهش مصرف کرد. 
ساسان کاظمي نژاد يادآوري کرد: در صورت در نظر گرفتن نرخ 4200 توماني براي دلار، حدود 37 يا 40 سنت يارانه پنهان براي هر ليتر بنزين پرداخت مي شود البته اين يارانه بر مبناي دلار 4200 توماني است و با محاسبه نرخ ها بر اساس دلار آزاد ميزان يارانه پرداختي بسيار بيشتر خواهد بود.
وي ادامه داد: با توجه به مصرف روزانه 90 ميليون ليتري بنزين در کشور، روزانه 35 ميليون دلار يارانه پنهان پرداخت مي شود.
کاظمي نژاد گفت: يارانه پنهاني که براي بنزين پرداخت مي شود سالانه به بيش از 12.5 ميليارد دلار مي رسد که در صورت ورود 1.5 ميليون خودروي جديد به جاده هاي کشور در سال آينده، ميزان يارانه پنهان پرداختي به بنزين به روزانه 45 ميليون ليتر و سالانه به حدود 16.5 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.
يارانه به 2 نوع تقسيم مي شود، «يارانه مستقيم» به صورت نقدي به افراد پرداخت مي شود، اما «يارانه پنهان» به صورت غير نقدي و بدون اينکه به مردم اعلام شود براي تامين کالاهاي مختلف مانند بنزين توسط دولت هزينه مي شود. 

**يارانه ايرانيان در جيب قاچاقچيان 
مجموع مصرف روزانه بنزين در کشور حدود 90 ميليون ليتر است که 10 ميليون ليتر از آن به کشورهاي همسايه قاچاق مي شود.
البته بايد توجه داشت که رقم روزانه 10 ميليون ليتر به قاچاق بنزين اختصاص دارد و ميزان قاچاق گازوييل بحثي جداگانه دارد که بايد در جاي خود بدان پرداخت.
مهمترين علت افزايش قاچاق سوخت در کشور، بالا رفتن نرخ ارز و ارزاني قيمت بنزين و سوخت در ايران نسبت به کشورهاي همسايه است.
همزمان با نوسان شديد نرخ ارز که جذابيت قاچاق سوخت افزايش يافته، ميزان مصرف بنزين در کشور نيز رو به افزايش گذاشته است.
قيمت سوخت در ايران در مقايسه با کشورهاي همسايه در حدي است که با وجود ريسک بالاي قاچاق، باز هم قاچاقچيان نمي توانند از سود اين کار چشمپوشي کنند.
بنابراين تا زماني که اين 2معضل رفع نشود، چالش قاچاق بنزين و انواع ديگر سوخت همچنان ادامه داشته و ثروت هاي کشور را روانه جيب همسايگان مي کند.
در حالي که پروژه هاي متعدد اقتصادي کشور به علت کمبود بودجه و اعتبار، نيمه کاره رها شده اند، حجم عظيمي از منابع ملي صرف تامين بنزيني مي شود که قرار است سود آن عايد قاچاقچيان و کشورهاي همسايه شود. 
بنابراين بايد براي مقابله با اين معضل ملي فکري کرد، زيرا در غير اين صورت، بايد شاهد ادامه خروج منابع ملي به شکل بنزين قاچاق باشيم.