بدهي خارجي ايران چقدر است؟

تاریخ انتشار : 1397/07/18

 تازه ترين آمار بانک مرکزي گوياي بدهي 10ميليارد و 441 ميليون دلار ايران است که اگر به آن معوقه ها را هم بيفزاييم، به رقم 11 ميليارد و 885 ميليون دلار مي رسيم که البته در مقايسه با حجم درآمدهاي ارزي کشور قابل توجه نيست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا و بر اساس نماگرهاي اقتصادي بهار 97 که روز چهارشنبه منتشر شد، در سه ماهه نخست امسال، ميزان توليد روزانه نفت ايران به طور متوسط به 3 ميليون و 805 هزار بشکه در روز رسيد که از اين ميزان 2 ميليون و 390 هزار بشکه صادر مي شد.
همچنين در مدت ياد شده رقم صادرات غيرنفتي ايران به 10 ميليارد و 60 ميليون دلار و ميزان واردات به 11 ميليارد و 253 ميليون دلار رسيد؛ بر اين اساس و با احتساب صادرات نفتي، ايران در بهار امسال 29 ميليارد و 336 ميليون دلار کالا صادر کرد و کل رقم واردات آن 16 ميليارد و 253 ميليون دلار بود.
در بخش بدهي هاي خارجي آنگونه که بانک مرکزي گزارش داده، در پايان خرداد امسال ايران 3 ميليارد و 957 ميليون دلار بدهي کوتاه مدت و 6 ميليارد و 484 ميليون دلار بدهي ميان مدت و بلندمدت داشته است که اگر به آن رقم يک ميليارد و 444 ميليون دلار معوقه اين بدهي ها را بيفزاييم به رقمي بالغ بر 11 مليارد و 885 ميليون دلار مي رسيم.
بر اساس نظر کارشناسان اقتصادي، افزايش بدهي يک کشور از منظر بين‌المللي، برخلاف تصور رايج، به‌ منزله اعتبار و توان مالي مناسب آن کشور محسوب مي‌شود؛ سرعت‌ گرفتن افزايش بدهي خارجي، چنانچه با مديريت موثر و تخصيص بهينه تسهيلات همراه باشد، نشانگر چشم انداز مثبت تعاملات تجاري و اقتصادي با ساير کشورها خواهد بود.
بدهي خارجي شامل بدهي هاي يک کشور به وام دهندگان خارجي گفته مي شود و مي تواند شامل وام هاي دريافتي از بانک هاي خصوصي خارجي، دولت هاي ديگر و موسسه هاي مالي بين المللي مانند بانک جهاني و صندوق بين المللي خارجي باشد.
با رفع تحريم ها و ايجاد گشايش در مراودات مالي و بانکي پس از برجام، ايران سال گذشته توانست در مذاکره با بانک ها و موسسات مالي معتبر در کشورهاي مختلف، قراردادهاي مختلفي با کشورهاي چين، کره جنوبي، اتريش، دانمارک، روسيه و ايتاليا منعقد کند که ارزش آنها به بيش از معادل 40 ميليارد دلار مي رسد که البته جذب اين ميزان فاينانس و خط اعتباري و هزينه کرد آن در طرح هاي عمراني زمان بر است. 
از اين رو، حفظ سطح مناسبي از بدهي‌ها، متناسب با ابعاد اقتصاد نه ‌تنها منفي تلقي نمي شود بلکه در هر اقتصاد متعامل و پويايي، طبيعي و مطلوب و حتي لازم است؛ طبق بررسي هاي بانک مرکزي همچنان نسبت بدهي خارجي کشورمان در مقايسه با حجم صادرات کمتر از پنج درصد است.
نگاهي کلي به شاخص هاي اقتصاد ايران در بهار امسال از رشد 1.8 درصدي توليد ناخالص داخلي با احتساب نفت حکايت دارد که اين شاخص بدون محاسبه نفت 0.7 درصد است؛ در پايان خردادماه نرخ تورم 13.7 درصد، رشد نقدينگي 3.4 درصد و نرخ بيکاري 12.1 درصد محاسبه شده است.