ايران به درآمدهاي نفتي خود دسترسي کامل دارد

تاریخ انتشار : 1397/07/09

 معاون وزير نفت گفت: در مورد دسترسي کامل به درآمدهاي حاصل از صادرات نفت محدوديتي نداريم و حتي ميزان درآمدهاي ايران نسبت به پارسال حدود 40 درصد افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «علي کاردر» شامگاه يکشنبه در حاشيه امضاي قرارداد ساخت مخازن ذخيره سازي نفت خام جاسک در جمع خبرنگاران افزود: اکنون راه حل هاي مختلفي را براي دسترسي به درآمدهاي نفتي در دستور کار داريم.
وي اضافه کرد: البته بايد توجه داشت که در دنيا معاملات به صورت بانکي است و کمتر با اسکناس انجام مي شود.
اين مسوول ادامه داد: درباره صادرات نفت و مشتريان نمي‌توانم صحبت کنم؛ زيرا باعث سوءاستفاده و کارشکني دشمنان مي‌شود.
وي درباره توسعه ميدان هاي نفتي گفت: مناقصاتي براي برخي ميدان هاي نفتي از جمله ميدان اهواز در حال برگزاري است.
کاردر اضافه کرد: همچنين براي توسعه چند ميدان نفتي در حال مذاکره ايم که يکي از آنها با شرکت روسي در حال انجام است.

** برنامه‌اي براي کاهش توليد نداريم 
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران درباره ادعاي کاهش توليد کشور گفت: برنامه‌اي براي کاهش توليد نداريم و اکنون به صورت جدي کار توليد را ادامه مي دهيم و حتي برنامه تعميرات را به تاخير انداخته ايم.
کاردر گفت: فروش نفت هميشه به صورت قراردادهاي بلندمدت و تک محموله بوده که اکنون نيز اين روش در حال انجام است. 
به گفته وي، حتي عراق بخش عمده نفت خود را به صورت تک محموله مي فروشد.

** بيمه کامل نفتکش ها
معاون وزير نفت درباره بيمه نفتکش ها گفت: بيمه نفتکش ها را به طور کامل انجام مي دهيم.
وي اضافه کرد: طرح پرداخت پول نفت صادراتي به هند به صورت روپيه قطعي نشده است. 
کاردر درباره فروش نفت در بورس چين اعلام کرد: بررسي‌هاي اوليه انجام شده است اما بايد منتظر ماند؛ زيرا اين طرح به تازگي در اين کشور آغاز شده است.
وي هدف از اجراي طرح انتقال نفت گوره-جاسک و توسعه مکران را متنوع‌سازي منابع صادراتي نفت خام دانست و افزود: راهبرد برون‌سپاري فعاليت‌ها در شرکت ملي نفت ادامه دارد.
قائم مقام وزير نفت نيز در اين آيين گفت: توسعه منطقه مکران، فرصت مغتنمي براي استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي، ارتقاي توانمندي‌هاي ايراني و اشتغال‌زايي در منطقه محروم جاسک است. 
«مرضيه شاهدايي» افزود: ايران تلاش مي کند جايگاه خود را در بازارهاي جهاني و سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) تقويت کند.
به گفته وي، اين پروژه تا پايان دولت دوازدهم راه اندازي مي شود.
به گزارش ايرنا، شرکت ملي نفت ايران و يک شرکت داخلي عصر امروز قرارداد ساخت مخازن ذخيره سازي نفت خام با ظرفيت 10 ميليون بشکه را امضا کردند که عمليات آن در بندر جاسک (ساحل درياي عمان) اجرا مي شود.
اين قرارداد به ارزش 606 ميليون يورو در مدت سه سال به طور کامل اجرا مي شود و ساخت 20 دستگاه مخزن فلزي سقف شناور را شامل مي شود که هر کدام 500 هزار بشکه ظرفيت دارد.
اين مخزنگاه، نفت خام ارسالي از خط لوله 42 اينچ انتقال نفت خام گوره جاسک را دريافت کرده و ضمن ذخيره سازي و نگهداري نفت صادراتي، نسبت به پمپاژ و انتقال آن به خطوط لوله دريايي و گوي هاي شناور، اقدام مي کند.
دريافت روزانه يک ميليون بشکه نفت خام سبک و سنگين از خط لوله 42 اينچ گوره- جاسک، ذخيره سازي 10 ميليون بشکه انواع نفت خام، قابليت دريافت و ذخيره انواع نفت خام از طريق گوي هاي شناور دريايي، ايجاد بستر و شرايط لازم براي ساخت پايانه صادراتي جديد و متنوع سازي منابع صادراتي نفت خام از اهداف اجراي طرح است.
ايران در فصل بهار امسال به طور ميانگين روزانه 2 ميليون و 600 هزار بشکه نفت و ميعانات گازي صادر کرد که حدود 40 درصد آن به اروپا و بقيه به آسيا صادر شد.