رکوردشکني هاي شاخص بورس با رشد حدود 6 هزار واحدي ادامه دارد

تاریخ انتشار : 1397/07/04

شاخص بورس امروز (سه شنبه) تحت تاثير افزايش اميدواري نسبت به بهبود تعاملات بين المللي با رشد پنج هزار و 993 پله اي نسبت به ديروز در جايگاه 174 هزار و 618 واحد ايستاد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، اعلام تداوم حمايت پنج عضو باقي مانده برجام بر ادامه همکاري اقتصادي با ايران و همچنين انتشار اخبار مثبت از شرکت ها، از مهمترين عوامل رشد بي سابقه شاخص بورس در معاملات امروز بود.
جلسه شب گذشته ايران و پنج عضو برجام و انتشار بيانيه پاياني، اميدواري ها نسبت به تعهد اروپايي ها به ماندن در برجام و ادامه همکاري اقتصادي با ايران را تقويت کرد. طرفين در اين نشست، بر اراده خود براي حمايت از آزادي فعالان اقتصادي در تعقيب کسب و کار مشروع با ايران تاکيد کردند.
همچنين در اين بيانيه، طرفين تداوم تعهد خود به اهداف مندرج در بيانيه وزيران جلسه کميسيون مشترک در 15 تيرماه امسال به ويژه پيگيري اقدامات موثر براي تضمين کانال‌هاي پرداخت با ايران و تداوم صادرات نفت و ميعانات گازي، محصولات نفتي و پتروشيمي را دوباره مورد تاييد قرار دادند. 

** رشد دسته جمعي شاخص هاي اصلي
امروز چهار ميليارد و 994 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 17 هزار و 318 ميليارد ريال در 273 هزار و 653 نوبت دادوستد شد.
بررسي شاخص هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي دهد شاخص قيمت (وزني - ارزشي) که در آن ارزش سهام شرکت هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي گذارد، يک هزار و 751 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت هاي بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، يکسان در نظر گرفته مي شود، يک هزار و 70 واحد رشد داشت.
شاخص قيمت (هم وزن) نيز 756 واحد بالا رفت؛ اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شرکت هاي پذيرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نيز 6 هزار و 547 واحد افزايش يافت؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان مي دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت هاي بهتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور) چهار هزار و 479 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نيز 11 هزار و 627 واحد افزايش يافت.
بر اين اساس، در معاملات امروز نمادهاي فارس (هلدينگ خليج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعتي و معدني گل گهر)، فملي (ملي صنايع مس) و پارس (پتروشيمي پارس) بيشترين تاثير سهم را در رشد شاخص داشتند.

** صدرنشيني گروه شيميايي و پتروشيمي
گروه شيميايي در معاملات امروز بورس صدرنشين شد؛ در اين گروه 712 ميليون سهم به ارزش سه هزار و 748 ميليارد ريال دادوستد شد.
گروه فرآورده هاي نفتي به ارزش 2 هزار و 570 ميليارد ريال و فلزات اساسي به ارزش يک هزار و 713 ميليارد ريال جايگاه هاي بعدي را به خود اختصاص دادند.
همچنين در رده چهارم معاملات امروز گروه چند رشته اي صنعتي با دادوستدي به ارزش يک هزار و 192 ميليارد ريال قرار گرفت و گروه خودرو نيز با معاملاتي به ارزش يک هزار و 123 ميليارد ريال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** ثبت رکورد جديد براي فرابورس
شاخص فرابورس (آيفکس) نيز در معاملات امروز 63 پله رشد کرد و در جايگاه 2 هزار 12 واحدي قرار گرفت.
همچنين در بازار فرابورس، بيش از يک هزار و 104 ميليون سهم و اوراق بهادار به ارزش بيش از 6 هزار و 896 ميليارد ريال دادوستد شد.
برپايه معاملات امروز نمادهاي زاگرس (پتروشيمي زاگرس)، ذوب (ذوب آهن)، ميدکو (هلدينگ معدني خاورميانه) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص داشتند.