مبادله ۹.۱ ميليون فقره چک در کشور/ تعداد چک‌هاي برگشتي کاهش يافت

تاریخ انتشار : 1397/06/31

بالغ بر ۱.۲ ميليون فقره چک به ارزشي حدود ١٣٠ هزار ميليارد ريال در مرداد ماه ۹۷ در کل کشور برگشت داده شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب ۹.۶ درصد و ۸.۵ درصد کاهش نشان مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، آمارهاي بانک مرکزي نشان مي‌دهد، حدود ۹.۱ ميليون فقره چک به ارزشي حدود ٨٣٣ هزار ميليارد ريال در مرداد ماه ١٣٩٧، در کل کشور مبادله شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ بـه ترتيب ۴.۶ درصد و ۳.۹ درصد کاهش نشان مي‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بالغ بر ۳.۲ ميليون فقره چک به ارزشي بالغ بر ٤٦٥ هزار ميليارد ريال مبادله شد.

۵۳.۱ درصد از تعداد چک‌هاي مبادله‌اي کل کشور در مرداد ماه ١٣٩٧ در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوي مبادله شده است که به ترتيب با ۳۵.۸ درصد، ۹.۳ درصد و ۸ درصد بيشترين سهم را در مقايسه با ساير استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنين ۶۷.۳ درصد از ارزش چک‌هاي فوق در سه استان تهران (۵۵.۸ درصد)، خراسان رضوي (۵.۸ درصد) و اصفهان (۵.۷ درصد) مبادله شده است که بيشترين سهم را در مقايسه با ساير استان‌ها دارا بوده‌اند.

چک‌هاي وصولي

بالغ بر ۷.۸ ميليون فقره چک به ارزشي بالغ بر ٧٠٣ هزار ميليارد ريال در مرداد ماه ١٣٩٧، درکل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب ۳.۸ درصد و ۳ درصد کاهش نشان مي‌دهد. در ماه مورد گزارش، درکل کشور ۸۶.۵ درصد از کل تعداد چک‌هاي مبادله‌اي و ۸۴.۴ درصد از کل مبلغ چک‌هاي مبادله‌اي وصول شد.

در مرداد ماه ١٣٩٧، در استان تهران بالغ بر ۲.۸ ميليون فقره چک به ارزشي حدود ٤٠١ هزار ميليارد ريال وصول شد. در ماه مورد گزارش در استان تهران از نظر تعداد ۸۷.۳ درصد و از نظر ارزش ۸۶.۲ درصد از کل مبلغ چک‌هاي مبادله‌اي وصول شده است. در ماه مذکور در بين ساير استان‌هاي کشور بيشترين نسبت تعداد چک‌هاي وصولي بـه کل چک‌هاي مبادله‌اي در استان، به ترتيب به استان‌هاي گيلان (۸۹.۴ درصد)، يزد (۸۸.۹ درصد) و البرز (۸۸.۷ درصد) اختصاص يافته است و استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد (۷۸.۵ درصد)، کردستان (۷۹.۳ درصد) و چهارمحال و بختياري (۸۰.۶ درصد) پايين‌ترين نسبت تعداد چک‌هاي وصولي به کل چک‌هاي مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند. در ماه مورد گزارش، در بين ساير استان‌هاي کشور بيشترين نسبت ارزش چک‌هاي وصولي به کل ارزش چک‌هاي مبادله‌اي در استان به ترتيب به استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد (۸۹.۷ درصد)، البرز (۸۹.۴ درصد) و خوزستان (۸۸.۹ درصد) اختصاص يافته است واستان‌هاي هرمزگان (۶۰.۸ درصد)، سمنان (۷۵.۶ درصد) و گلستان (۷۸.۳ درصد) کمترين نسبت ارزش چک‌هاي وصولي به کل ارزش چک‌هاي مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

چک‌هاي برگشتي

بالغ بر ۱.۲ ميليون فقره چک به ارزشي حدود ١٣٠ هزارميليارد ريال در مرداد ماه ١٣٩٧، در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب ۹.۶ درصد و ۸.۵ درصد کاهش نشان مي‌دهد. در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ٤١١ هـزار فقره چک به ارزشي بالغ بر ٦٤ هزار ميليارد ريال برگشت داده شد.

در ماه مورد گزارش، در کل کشور ۱۳.۵ درصد از کل تعداد چک‌هاي مبادله‌اي و ۱۵.۶ درصد از کل مبلغ چک‌هاي مبادله‌اي برگشت داده شده است. در ماه مورد گزارش، در استان تهران ۱۲.۷ درصد از کل تعداد چک‌هاي مبادله‌اي و ۱۳.۸ درصد از کل مبلغ چک‌هاي مبادله‌اي برگشت داده شده است.

 در ماه مذکور در بين ساير استان‌هاي کشور بيشترين نسبت ارزش چک‌هاي برگشتي بـه کل ارزش چک‌هاي مبادله شده در استان به ترتيب به اسـتان‌هاي هرمزگان (۳۹.۲ درصد)، سمنان (۲۴.۴ درصد) و گلستان (۲۱.۷ درصد) اختصاص يافته است واستان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد (۱۰.۳ درصد)، البرز (۱۰.۶ درصد) و خوزستان (۱۱.۱ درصد) کمترين نسبت ارزش چک‌هاي برگشتي به کل ارزش چک‌هاي مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

فقدان يا کسري موجودي؛ علت برگشت ۹۶ درصد چک‌ها

 در مرداد ماه ١٣٩٧، در کل کشور حدود ۱.۲ ميليون فقره چک به ارزشي بالغ بر ١٢١ هزار ميليارد ريال به دلايل کسري يا فقدان موجودي برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۶.۴ درصد و از نظر ارزش ۹۳.۴ درصد از کل چک‌هاي برگشتي به دلايل کسري يا فقدان موجودي بوده است. در ماه مورد گزارش، در استان تهران بالغ بر ٣٩٢ هزار فقره چک به ارزشي حدود ٦٠ هزار ميليارد ريال به دلايل کسري يا فقدان موجودي برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد ۹۵.۵ درصد و از نظر ارزش ۹۲.۷ درصد از کل چک‌هاي برگشتي به دلايل کسري يا فقدان موجودي بوده است.