کرملين: بسياري از کشورها به فکر ارز جايگزين دلار هستند

تاریخ انتشار : 1397/06/26

مسکو - ايرنا- سخنگوي رئيس جمهوري روسيه گفت: بسياري از کشورها در اروپا و آسيا به فکر ارز جايگزين دلار آمريکا به عنوان ارز ذخيره هستند.

به گزارش ايرنا، «دميتري پسکوف» روز يکشنبه در گفت وگو با شبکه تلويزيوني روسيه 1گفت: آمريکا به عنوان عرضه کننده دلار گامهايي برمي دارد که ارکان اعتماد به اين ارز بين المللي را متزلزل مي کند و در شرايط کنوني بر تعداد کشورهايي که به فکر کاهش وابستگي از آمريکا افتاده اند، افزوده مي شود.
وي خاطرنشان کرد: اين کشورها به اين واقعيت پي برده اند که قطع وابستگي به دلار آمريکا امکانپذير است و اين اقدام بايد هرچه سريعتر صورت گيرد.
سخنگوي رئيس جمهوري روسيه در همين حال گفت که جايگزين کردن سيستم جديد به جاي دلار که متزلزل شده آسان نيست اما اين واقعيت که روند جستجوي ارز ذخيره براي جايگزيني دلار آمريکا آغاز شده کاملا بديهي است.
به گزارش ايرنا، الويرا نبيولينا رئيس بانک مرکزي روسيه روز جمعه اعلام کرد که بانک مرکزي روسيه سياست کنار گذاشتن دلار آمريکا را به اجرا درآورده و به اين سياست ادامه خواهد داد. 
رئيس بانک 'ونش تورگ' يکي از بزرگترين بانک روسيه (با سرمايه 10 ميليارد دلار) نيز طرحي را براي کنار گذاشتن دلار از معاملات ارزي و بانکي اين کشور ارايه کرده است که بر اساس آن دلار از مبادلات تجاري روسيه خارج خواهد شد. 
«آندره کوستين» روز جمعه به روزنامه ايزوستيا چاپ مسکو طرح چهار ماده اي خود براي کنار گذاشتن دلار از معاملات ارزي و بانکي روسيه را تشريح کرد. 
خريد و فروش اوراق قرضه اروپايي در بورس سهام روسيه يکي از مواد طرح پيشنهادي رئيس بانک و.ت.ب روسيه بود. 
او در توضيح اين ماده گفته است: همه شرکت کنندگان در بازار سهام اين کشور بايد مجوز بگيرند و بر اساس اصول واحد فعاليت کنند؛ اکنون بانک ما 70 درصد معاملات خود با چين را در خاور دور بر اساس دلار آمريکا انجام مي دهد و تنها 22 درصد معاملات بانکي با چين بر اساس روبل و هشت درصد نيز با يوآن انجام مي شود. 
رئيس بانک روسي بر لزوم افزايش معاملات بانکي با پول هاي ملي روسيه و چين تاکيد کرد. 
روسيه پس از تشديد تحريم هاي آمريکا عليه اين کشور، سياست کنار گذاشتن دلار از معاملات خود با ديگر کشورها را جدي تر دنبال مي کند. 
سرگئي ريابکوف معاون وزير امور خارجه روسيه به تازگي گفته بود که بايد دلار را از سيستم پرداخت هاي خود حذف کنيم؛ زمان آن فرا رسيده که از حرف به عمل روي آوريم و از دلار آمريکا به عنوان وسيله پرداخت هاي متقابل خلاص شويم و راههاي ديگر را جستجو کنيم.