دومينو کاهش ذخاير ارزي در بانک‌هاي مرکزي آسيا

تاریخ انتشار : 1397/06/20

ذخاير ارزي بانک هاي مرکزي در کشورهاي مطرح اقتصادي آسيايي در سال جاري ميلادي با روند نزولي روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا به نقل از بلومبرگ انگليسي، ذخاير ارزي بانک هاي مرکزي آسيا در سال جاري ميلادي با بيشترين روند نزولي خود روبرو شده و در اين ميان بانک مرکزي اندونزي از ابتداي سال جاري ميلادي تاکنون تقريبا ۱۰ درصد از ذخاير ارزي خود را در جهت تقويت روپيه از دست داده که در ميان اقتصادي هاي بزرگ آسيايي بيشترين روند نزولي ذخاير ارزي را به خود اختصاص داده است.

همچنين تقريبا ۵ درصد از ذخاير ارزي بانک مرکزي فيليپين هم کاهش پيدا کرده و ذخاير ارزي هند هم بيش از ۲ درصد روند نزولي به خود گرفته است. از آنطرف بانک هاي مرکزي مالزي و کره جنوبي حتي با تضعيف ارزهاي ملي خود به مديريت تقويت ذخاير ارزي خود پرداخته اند.

بر همين اساس، روپيه که به عنوا ن واحد پول در چند کشور آسيايي استفاده مي شود با ضعيف ترين عملکردي ارزي خود از سال ۱۹۹۷ ميلادي به بعد روبرو شده و روپيه هند هم تقريبا ۱۲ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمريکا از دست داده است.

يک کارشناس اقتصادي در امور استراتژيک آسيا در سنگاپور گفت: از آنجايي که نوسان ارزي احتمالا بالا باقي خواهد ماند، ذخاير ارزي نقش مهمي را در ارزيابي اقتصاد يک کشور تعيين مي کنند و اين موضوع براي هند، اندونزي، فيليپين و نيز کشورهايي که با کسري حساب جاري روبرو هستند و بيشتر در معرض عدم آسيب پذيري شرايط اقتصادي هستند، صدق مي کند.

بر پايه اين گزارش، بانک مرکزي اندونزي اعلام کرد که ذخاير ارزي اين کشور در ماه اوت به ۱۱۷.۹ ميليارد دلار کاهش پيدا کرده که کمترين رقم از ژانويه سال ۲۰۱۷ ميلادي به بعد محسوب مي شود.