سرمايه گذاري در بخش معدن از 32 هزار ميليارد تومان گذشت

تاریخ انتشار : 1397/05/23

رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو) گفت: بيش از 32 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري با همکاري بخش هاي خصوصي و عمومي از آغاز دولت يازدهم تاکنون در بخش معدن و صنايع معدني ايران انجام شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «مهدي کرباسيان» امروز (دوشنبه) در نشستي خبري در محل ايميدرو، افزود: در چهار سال گذشته همچنين پنج ميليارد دلار پروژه در بخش معدن و صنايع معدني کشور افتتاح شد که 2 ميليارد و 300 ميليون دلار آن در سال 96 به انجام رسيد.
وي با يادآوري آمار چهار ماهه نخست امسال، خاطرنشان ساخت: در اين مدت توليد فولاد خام رشد 15 درصدي، گندله رشد 41 درصدي، شمش رشد 11 درصدي و کاتد مس رشد 60 درصدي داشت و در مجموع صادرات فولاد در مدت ياد شده 13 درصد افزايش يافته است.
کرباسيان ادامه داد: بخش معدن و صنايع معدني کمترين آسيب‌ها را از تحريم‌ها متاثر مي شود، زيرا مواد اوليه و همچنين گاز مورد نياز از داخل تامين شده و فناوري مورد نياز در بيشتر پروژه ها داخلي است.
وي يادآور شد: اين سازمان در سال هاي گذشته موفق به انجام عمليات اکتشافي در پهنه اي به وسعت بيش از 270 هزار کيلومتر مربع در سطح کشور شده است.
به گفته معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، پارسال 22 درصد از مجموع صادرات کشور به محصولات معدن و صنايع معدني با 10 ميليارد دلار اختصاص يافت که يک رکورد تاريخي بود؛ همچنين ظرفيت توليد فولاد کشور به 31 ميليون تن افزايش يافت.
وي بيان داشت: فعال شدن هفت طرح فولادي که در گذشته داستان هاي غمناکي درخصوص آنها از محل انتخاب پروژه گرفته تا نحوه انتخاب ماشين آلات، تامين مالي و غيره وجود داشت، از جمله اقدام هاي ارزنده سال هاي گذشته ايميدرو بود که اکنون پنج مورد از اين پروژه ها فعال شده است.
کرباسيان بيان داشت: بيش از 200 ميليون تن ذخاير جديد سنگ آهن در منطقه سنگان در چند سال گذشته کشف شد که در تلاشيم با امضاي تفاهم نامه با افغانستان به فعال‌سازي پروژه‌ها بپردازيم، اما تاکنون و به دليل بروکراسي حاکم بر آن کشور، مسکوت مانده است.