حجم مبادلات تجاري تهران-پکن افزايش يافت

تاریخ انتشار : 1397/05/20

 سخنگوي وزارت بازرگاني چين با اشاره به توسعه روابط اقتصادي تهران و پکن اظهار داشت: حجم تجارت ايران و چين در نيمه نخست سال 2018 ميلادي نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزايش يافته است.

'گائو فنگ' روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: در شش ماه اول سال جاري حجم تجارت دوجانبه بين چين و ايران به 17 ميليارد دلار رسيده است که نسبت به سال قبل 10.1 درصد افزايش داشته است.
او تصريح کرد: در سال 2017، حجم تجارت دوجانبه بين چين و ايران 37.18 ميليارد دلار بود که نسبت به سال قبل از آن 19 درصد افزايش داشت. 
سخنگوي وزارت بازرگاني چين گفت: ايران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چين صادر کرده است و در پنج ماهه اول 2018 نيز تقريبا ميزان فروش نفت در همان سطح باقي مانده است.
او با اشاره به اينکه افزايش حجم مبادلات تهران پکن بيانگر رشد و افزايش همکاري هاي اقتصادي دو کشور است، گفت: در يک دهه گذشته دو کشور سطح روابط خود را حفظ کرده اند به طوري که چين اولين و بزرگترين خريدار نفتي و بزرگترين مشتري صادرات غير نفتي ايران به شمار مي رود. 
سخنگوي وزارت بازرگاني چين با اشاره به تحريم هاي آمريکا عليه ايران گفت: روابط اقتصادي دو کشور بدون توجه به قوانين داخلي کشورهاي ثالث، توسعه پيدا مي کند چين همانند گذشته در زمينه هاي اقتصادي و تجاري با ايران کار مي کند و خروج آمريکا از برجام تاثيري در روابط اقتصادي دو کشور ندارد.
به گفته وي چين مخالف يک جانبه گرايي اقتصادي آمريکا يا هر کشور ديگري است و قوانين داخلي اين کشور براي چين اهميتي ندارد لذا ما مخالف خروج آمريکا از برجام و اعمال تحريم هاي يکجانبه واشنگتن عليه تهران هستيم.
اظهارات سخنگوي وزارت بازرگاني چين در حالي است که 'دونالد ترامپ' رئيس جمهوري آمريکا ماه مه اعلام کرد آمريکا از توافق هسته اي بين المللي با ايران خارج شده و تحريم ‌هاي اقتصادي عليه تهران که از ژانويه سال 2016 تحت برجام معلق شده بود، دوباره اعمال خواهد شد. 
سخنگوي وزارت بازرگاني چين در ادامه افزود: توسعه روابط اقتصادي ايران و چين با هيچ قانون بين المللي در تضاد نيست دو کشور داراي روابط اقتصادي ديرينه هستند و اين روابط همچنان در آينده نيز حفظ خواهد شد.
او گفت: اينکه کشوري بر اساس قوانين داخلي خود به کشورهاي ديگر فشار بياورد يا تدابير يکجانبه اي عليه اقتصاد يک کشور اعمال کند با سياست اصلاحات و درهاي باز چين متضاد است و با آن همراهي نمي کند.