فروشندگان ارز خانگي به صف شدند

تاریخ انتشار : 1397/05/16

 بسياري از دارندگان ارزهاي خانگي به چهارراه استانبول و صرافي ها رفته اند تا هرچه زودتر ارز و سکه خود را به «ريال» تبديل کنند؛ زيرا زمانه سقوط قيمت ها فرا رسيده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، از هفته پيش روشن بود دولت در سياست هاي جديد ارزي قصد دارد محدوديت معامله ارزها را بردارد و بازار آزاد را به رسميت بشناسد و به همين دليل لرزه در بدنه قيمت ها افتاده بود.
از عصر ديروز که بسته سياست هاي جديد به تصويب دولت رسيد، تحرکات در بازارها بيشتر شد.
اين بسته نه فقط روند نرخ در بازار غيررسمي ارز را که تا ديروز قاچاق محسوب مي شد، کاهشي کرد بلکه بخشي از حباب قيمتي سکه را از بين برد و شاخص بورس را به بيش از 133 هزار واحد افزايش داد.
از شامگاه ديروز معاملات سرپايي ارزهاي عمده براي تبديل دلار و يورو به ريال کليد خورد و در مجموع فعالان بازار ارز نسبت به روزها و هفته هاي پيش رو خوش بين شدند. 
در فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي نيز نرخ هاي اعلامي نزولي بود.
مهمترين مزيت سياست جديد ارزي، به رسميت شناخته شدن صرافي ها و بازگشت آنان به چرخه مبادلات ارزي است؛ زيرا در دوره گذشته که تحريم ها اعمال شد، بخش قابل توجهي از معاملات تجاري و ارزي از شبکه بانکي به صرافي ها هدايت شد و آنها توانستند شبکه هاي مويرگي ارتباط با نظام پولي و مالي را براي کمک به اقتصاد و رفع نيازهاي کشور ايجاد کنند.
از صبح امروز، بيشتر کساني که تا ديروز در خانه هاي خود ارز نگهداري مي کردند و امروز به بازار بزرگ تهران و چهارراه استانبول رفتند تا ارزهاي خود را تبديل کنند، ريزش قيمت ها را حس کردند؛ علت اصلي اين کاهش، افزايش عرضه به بازار غيررسمي بود که تا ديروز قاچاق شناخته مي شد.
بنابراين امروز قيمت ها در بازار متفاوت بود؛ گاهي نرخ خريد از دارندگان ارز تا محدوده هشت هزار تومان نيز کاهش مي يافت و گاهي نرخ ها در محدوده 9 هزار تومان در نوسان بود.
البته در اين ميان صرافي ها به مراجعه کنندگان اعلام مي کردند چون هنوز بسته ارزي دولت اجرايي نشده است، کشف قيمت به سختي انجام مي شود و هر کس در بازار نرخ خود را مي گويد و بنابراين بايد صبر کرد تا فردا نرخ ها روشن شود.
با اين همه، برخي صرافان به فروشندگان پاسخ «نه» نمي دادند و سعي مي کردند بر سر نرخي به توافق برسند.
ريزش قيمت ها، بازار سکه را نيز تحت تاثير قرار داد. 
فروشنده يکي از صرافي ها بهاي فروش هر قطعه سکه تمام را سه ميليون و 370 هزار تومان اعلام کرد که نسبت به ديروز حدود 300 هزار تومان کمتر شده است.
ظهر امروز نيز دست اندرکاران صنف صرافي ها يعني مسوولان کانون صرافان ايران با رييس کل بانک مرکزي جلسه اي داشتند تا هم سياست هاي جديد دولت براي آنان تبيين شود و هم نقش آنان براي همکاري با برنامه هاي دولت روشن باشد.

**انتظار معجزه نداشته باشيم
با وجود چراغ سبز بازار به سياست هاي جديد ارزي، کارشناسان مي گويند تداوم روند کاهشي نرخ ها در بازار به برنامه ريزي بلندمدت تر نيازمند است.
«احمد حاتمي يزد» کارشناس اقتصادي، در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: اجرا شدن سياست هاي جديد ارزي و به رسميت شناختن بازار اقدامي مثبت از سوي دولت است اما اثر آن محدود بوده و نبايد از آن انتظار معجزه داشت.
وي افزود: کار درستي است که بازار به رسميت شناخته شود اما از آنجا که بخشي از اين مشکلات از مسائل سياسي ناشي مي شود، بايد براي رفع کامل آن، موضوعات سياسي را حل و فصل کرد.
اين مدير پيشين بانکي شفاف شدن بازار و قيمت ها را از دستاوردهاي به رسميت شناختن بازار ارز دانست و گفت: اينکه ديگر ارز مسافرتي ندهند، تصميم درستي است به شرط آنکه همه انواع سفرها اعم از سياحتي و زيارتي يکسان ديده شود؛ زيرا نبايد از جيب 97 درصد مردم هزينه کرد تا سه درصد به مسافرت بروند.
وي اضافه کرد: کسي که به حج مي رود، بايد مستطيع باشد و از جيب خود هزينه هايش را پوشش دهد؛ نه اينکه ارز ارزان براي سفر او اختصاص دهيم.

** سه مزيت بسته ارزي دولت
«شاهين چراغي» کارشناس بازار سرمايه و ارز، نيز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا تاکيد کرد «از حرف تا عمل فاصله بسيار است».
چراغي گفت: نکات خوبي در بسته ارزي جديد دولت وجود دارد که هوشمندانه و درست است اما بايد بتوان آن را در اجرا نيز به طور صحيح پياده کرد.
وي «تضمين بانک مرکزي براي سپرده هاي ارزي»، «آزادسازي واردات اسکناس ارزي» و «اعطاي مجوز واردات طلاي خام و معافيت از حقوق گمرکي و ارزش افزوده» را سه مزيت اصلي بسته جديد ارزي دولت برشمرد که مي تواند به تعادل در بازار کمک کند.
اين فعال بازار ارز درباره تداوم روند کاهش قيمت ها گفت: تا زماني که بازار به تعادل برسد، نوسان ها وجود خواهد داشت.