سقوط آزاد قيمت سکه با آزادسازي بازار ارز

تاریخ انتشار : 1397/05/16

تصميم دولت براي آزادسازي بازار ارز، قيمت مسکوکات طلا را در بازار به شدت کاهش داد به شکلي که هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد با 300 هزار تومان کاهش نسبت به پايان معاملات ديروز، به سه ميليون و 370 هزار تومان رسيده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، شامگاه چهاردهم مرداد دولت با اجراي سياست هاي جديد ارزي که براساس آن خريد و فروش ارز در صرافي ها براي تامين نيازهاي خرد هموطنان آزاد مي شود، موافقت کرد و به اين ترتيب روند کاهشي قيمت مسکوکات طلا که از يک هفته پيش آغاز شده بود، امروز (دوشنبه) با شدت بيشتري پيگيري شد.
در معاملات بازار آزاد و حوالي ساعت 15 امروز، بهاي هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح قديم با 55 هزار تومان عقبگرد به سه ميليون و 280 هزار تومان رسيده است و هر نيم سکه نيز با 47 هزار تومان کاهش يک ميليون و 726 هزار تومان معامله مي شود.
معامله گران بهاي خريد هر قطعه ربع سکه را با 40 هزار تومان کاهش نسبت به ديروز 882 هزار تومان اعلام کرده اند اما سکه گرمي نسبت به ديروز تغييري نداشت و 501 هزار تومان به فروش مي رود.
پيگيري خبرنگار ايرنا نشان مي دهد آنهايي که به اميد افزايش بهاي سکه، آن را در ماه ها و هفته هاي گذشته در خانه نگهداري مي کردند، از ترس کاهش بيشتر قيمت ها پس از راه اندازي بازار ثانويه ارز، به بازار مراجعه کرده و فروشنده شده اند.
در بازارهاي جهاني نيز هر اونس طلا سه دلار و 97 سنت کاهش داشته است و 1209 دلار و 61 سنت عرضه مي شود؛ هر گرم طلاي خام 18 عيار نيز در بازار تهران با هفت هزار و 390 تومان کاهش، 271 هزار و 650 ريال قيمت گذاري شده است.
کارشناسان بازار طلا و سکه اميدوارند با افزايش عرضه سکه از سوي شهروندان، نرخ مسکوکات طلا روند نزولي خود را در روزهاي آينده طي کند و حباب سکه از بين برود.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادي هنوز بيش از 500 هزار تومان حباب دارد.
در بسته جديد سياست هاي ارزي دولت که شامگاه چهاردهم مرداد به تصويب دولت رسيد، ارز حاصل از صادرات غيرنفتي از جمله پتروشيمي ها، فلزات رنگين و فولاد در بازار ثانويه در بستر سامانه نيما عرضه مي شود و همه واردکنندگاني که ثبت سفارش آنها به تاييد وزارت صنعت، معدن و تجارت رسيده است، مي توانند به نرخ توافقي آن را از صادرکنندگان خريداري کنند.
همچنين صرافي ها مجازند براي تامين نيازهاي خرد ارزي شهروندان خريد و فروش ارز داشته باشند ضمن آنکه واردات ارز و طلاي خام توسط صرافي ها و اشخاص نيز آزاد شده است.