استقبال بازار سرمايه از ترميم تيم اقتصادي دولت

تاریخ انتشار : 1397/05/07

رکوردشکني هاي پياپي شاخص بورس تا کانال 115 هزار واحدي با اصلاح بعدي آن تا جايگاه 108 هزار واحدي همراه شد اما به گفته برخي کارشناسان، در پي ترميم تيم اقتصادي دولت زمينه صعود دوباره معاملات در بازار سرمايه فراهم است.

به گزارش ايرنا، بازار بورس در ماه هاي اخير وارد مرحله اي جديد از عمر 50 ساله فعاليت خود شد و توانست به رکوردهاي جديدي دست پيدا کند که تاکنون بي سابقه بوده است.
شاخص پس از رسيدن به کانال 115 هزار واحدي، روند اصلاح و افت را در پيش گرفت و حتي تا کانال 108 هزار واحدي نيز عقب نشيني کرد که به نظر کارشناسان امري عادي و طبيعي است؛ زيرا مي تواند مانند فنري، شرايط و بسترها را براي صعود و پرش جديد بورس آماده کند.
اکنون شاخص بورس در مرحله اي حساس قرار دارد و ريسک هاي متعدد اقتصادي، سياسي، داخلي و بين المللي را در پيش رو دارد که باعث شده است سهامداران و فعالان بازار سرمايه با احتياط و دقت، تحولات را رصد کنند.
از يک سو، تهديد آمريکا مبني بر بازگشت تحريم ها و اخلال در مبادلات بانکي بين المللي، نگراني هايي ايجاد کرده اما از سوي ديگر رشد بهاي دلار و قيمت نفت و اخذ مجوزهاي افزايش قيمت محصولات، اميد را نسبت به بهبود روند سوددهي شرکت ها تقويت کرده است.

** تاثير مثبت بهاي دلار و نفت بر بورس
يک کارشناس بازار سرمايه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا تاکيد کرد بورس از ترميم تيم اقتصادي دولت حمايت مي کند. 
بهزاد صمدي گفت: با توجه به رشد بهاي ارز و نفت و اقدامات زيرساختي که انجام شد، بازار بورس تا پايان امسال از رشد خوبي برخوردار خواهد بود و رکورد هاي جديدي را ثبت مي کند.
وي گفت: شاخص کل بورس در دولت هاي پيشين نيز بر مبناي قيمت دلار و نفت حرکت مي کرد؛ به طوري که در صورت رشد قيمت دلار و نفت، شاخص بازار سرمايه نيز مثبت و صعودي بود.
اين کارشناس بازار سرمايه افزود: اکنون نيز قيمت دلار رشد زيادي داشته و بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني نيز از وضعيت مناسبي برخوردار است، بنابراين مي توان چشم انداز بورس را مثبت دانست.
وي درباره رشد شاخص بورس در ماه هاي اخير، بيان داشت: شاخص کل در خردادماه از 95 به حدود 115 هزار واحد افزايش يافت که بخش عمده آن به دليل حمايت حقوقي ها بود و فعالان بازار سرمايه به تنهايي توان رشد 20 هزار واحدي شاخص را نداشتند.

** ريسک هاي پيش روي بازار سرمايه در هفته هاي پيشرو
اين کارشناس بازار سرمايه درباره چشم انداز حرکت نماگر بازار سرمايه در کوتاه مدت، افزود: بازار بورس از نظر تکنيکال (تحليل فني شاخص) شرايط اصلاح و افت را در کوتاه مدت دارد.
صمدي اضافه کرد: بازار بورس در هفته هاي پيش رو به موعد سيزدهم مرداد که زمان فعال سازي بخشي از تحريم هاي آمريکاست، نزديک مي شود که بر عملکرد شماري از صنايع فعال در بورس و همچنين بازارهاي ارز و طلا و خودرو تاثير مي گذارد.
«با توجه به برگزاري انتخابات کنگره آمريکا و احتمال تقويت جايگاه دموکرات ها در کنگره، تضعيف سياست هاي دونالد ترامپ پيش بيني مي شود که تحقق اين موضوع مي تواند از فشارها بر ايران اندکي بکاهد».
وي گفت: علاوه بر عوامل سياسي و اقتصادي، گزارش هاي مالي شرکت هاي بورسي نيز در چگونگي رفتار بازار سرمايه و استقبال سهامداران از شرکت ها تاثيرگذار است.

** تاثير منفي کاهش بهاي کاموديتي ها بر بورس
اين کارشناس بازار سرمايه به تاثيرگذاري قيمت کاموديتي ها (مواد پايه و معدني) در بازارهاي جهاني بر بورس اشاره کرد و افزود: بهاي کاموديتي ها که در هفته هاي اخير به علت جنگ تعرفه اي آمريکا و چين افت زيادي داشت همچنان به روند ريزشي و کاهشي خود ادامه مي دهد.
صمدي اضافه کرد: تاثير کاهش قيمت کاموديتي ها در بازارهاي جهاني بر شرکت هاي مرتبط در بورس در گزارش هاي سه ماهه که در مهرماه منتشر مي شود مشخص مي شود.
وي اضافه کرد: همچنين در شهريورماه هر سال نيز به دليل تسويه اعتبارات کارگزاري ها، به طور پيوسته با افزايش فروش سهام، افت شاخص و رکود بازار سرمايه روبروييم که موقتي است.

** واکنش مثبت بازار سرمايه به ترميم تيم اقتصادي دولت
اين کارشناس بازار سرمايه درباره تاثير ترميم تيم اقتصادي دولت بر بازار سرمايه گفت: رييس کل جديد بانک مرکزي داراي تجربه موفق مديريتي در بخش هاي کلان اقتصادي است که مي تواند به بهبود وضعيت اقتصادي و به تبع آن رشد بازار سرمايه کمک کند.
صمدي يادآور شد: عوامل مختلف سياسي، اقتصادي، داخلي و بين المللي بر وضعيت اقتصادي کشور تاثيرگذار است و رييس کل بانک مرکزي به تنهايي قادر به بهبود شرايط نيست، اما عبدالناصر همتي تجربه هاي خوبي در عرصه اقتصاد دارد که اميدوارکننده است.

** حمايت دولت از بورس و ايجاد زيرساخت ها
اين کارشناس بازار سرمايه به حمايت دولت از بازار سرمايه اشاره کرد و افزود: اکنون زيرساخت هاي مطلوبي در بورس ايجاد شده که مي تواند به رشد بازار سرمايه کمک کند.
صمدي اضافه کرد: به تازگي برخي قوانين براي نخستين بار در بازار سرمايه اجرا شده است که در صورت همراهي ساير بخش هاي اقتصادي مانند امور مالياتي مي توان شرايط بهتري را براي بازار سرمايه پيش بيني کرد.
وي ادامه داد: به عنوان مثال، معافيت مالياتي پيشنهاد شده براي شرکت هايي که اقدام به افزايش سرمايه مي کنند، تحول بزرگي را در بورس ايجاد و به رشد بازار سرمايه کمک مي کند.
«در صورت تسهيل افزايش سرمايه شرکت ها، فعاليت هاي سفته بازانه در بازار متوقف مي شود و از آن پس، شاهد بازي با سهام نخواهيم بود».
صمدي بيان داشت: بايد به سرعت، قوانيني را که به گسترش بازار سرمايه کمک مي کند اجرا کرد تا علاوه بر توسعه بورس، اعتماد سهامداران به اين بازار نيز افزايش يابد.

** بورس در انتظار نقدينگي بازار هاي رقيب
اين کارشناس بازار سرمايه درباره جذب نقدينگي هاي سرگردان در بورس، گفت: هنوز آنگونه که بازار سرمايه ظرفيت دارد، از بازارهاي موازي ارز و طلا، نقدينگي به سوي بورس جذب نشده است.
صمدي افزود: اگرچه شاخص بورس با جهش 20 هزار پله اي از رقم 95 به 115 هزار واحدي افزايش يافت اما به دليل رشد سريع، نتوانست به اندازه کافي تاثيرگذار باشد.
وي يادآور شد: در صورتي که رشد شاخص بورس به صورت تدريجي اما پيوسته انجام مي شد، بهتر مي توانست نظر سرمايه گذاران را براي ورود به بورس جلب کند.

** لزوم فرهنگ سازي براي جذب سرمايه هاي سرگردان به بورس
اين کارشناس بازار سرمايه درباره فرهنگ سازي در جامعه براي رشد بازار سرمايه گفت: نبايد انتظار داشت در کوتاه مدت، اعتماد همگاني به بازار سرمايه ايجاد شود، بلکه بايد يک يا 2 سال به صورت پيوسته در اين زمينه فرهنگ سازي و بسترسازي کرد تا سرمايه هاي سرگردان به سوي بورس جذب شود.
صمدي يادآوري کرد: آموزش همگاني، افزايش مهارت فعالان بازار سرمايه و بسترسازي از مهم ترين روش ها براي فرهنگ سازي به شمار مي رود.
به گزارش ايرنا، شاخص بورس ديروز (شنبه) تحت تاثير شايعه مربوط به آزاد شدن فروش ارز صادراتي پتروشيمي، فولاد و فلزات رنگين در بازار ثانويه، با سه هزار و 77 واحد رشد، رکوردي جديد را به ثبت رساند و در جايگاه 111 هزار و 877 واحدي قرار گرفت.
در معاملات ديروز 2 ميليارد و 296 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و 231 ميليارد ريال در 83 هزار و 825 نوبت دادوستد شد.