عزم شرکت هاي ايتاليايي براي ادامه حضور در ايران

تاریخ انتشار : 1397/05/06

جمعي از مديران شرکت هاي ايتاليايي تاکيد دارند رم به عنوان يکي از شريکان اصلي تجاري تهران، با وجود همه فشارهاي بين المللي در ايران مي ماند.

به گزارش روز جمعه ايرنا، «دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395به عنوان رئيس جمهوري آمريکا بر سر کار آمده است، هجدهم ارديبهشت ماه در اقدامي غيرقانوني و ناموجه خروج از توافق هسته اي را اعلام و دستور بازگشت تحريم ها در دوره 90 و 180 روزه را صادر کرد؛ اين تصميم سبب شد برخي شرکت ها براي ماندن يا ترک بازار ايران دچار ترديد شده و اعلام کنند همکاري خود را با تهران کاهش مي دهند تا از پيامدهاي تحريم آمريکا در امان بمانند.
اما در حالي که آمريکا درصدد يارگيري براي به انزوا کشاندن ايران از طريق ابزارهاي اقتصادي است و عدم پايبندي ايران را به روح برجام بهانه مي‌کند که طبق گزارش آژانس هسته‌اي، ايران به تمام تعهدات خود عمل کرده است؛ نخست ‌وزير ايتاليا بر حفظ توافق هسته اي با ايران تاکيد و رم به‌ عنوان يکي از شرکاي بزرگ تهران، چندين قرارداد بزرگ را با ايران پس از بدعهدي آمريکا در خروج از برجام منعقد کرد. 
در اين خصوص مديرعامل شرکت اس.بي ليفت موتور (SB lift Motor) ايتاليا در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: ايران به لحاظ اقتصادي موقعيت خوب و پيشران و رو به رشدي دارد و ما توليدهاي خود را به تمام نقاط جهان از جمله ايران مي فروشيم.
«ورنوچي مارينو» (Vernocchi Marino) که براي پنجمين بار به ايران سفر کرده است، افزود: ما به حقيقت هاي بسياري در ايران دست يافته ايم و اين حقيقتي مثبت و درخشان است که به سختي مي توان در ديگر نقاط جهان آن را يافت.
وي با بي نظير خواندن موقعيت ايران در اقتصاد بين الملل، درباره آينده برجام گفت: در زمان حاضر نمي توان درباره آينده برجام نظر داد اما بر اساس شواهد موجود و طبق رفتاري که از سوي ايران و طرف هاي ديگر اين توافق وجود داشته، اين موضوع قابل تحليل است.
اين توليد کننده بالابر در ايتاليا افزود: ايران از نظر تمدني در جايگاه بهتري قرار داشته و اروپا تعاملات خوبي با اين کشور دارد. 

** ايتاليا شرکاي خوب تجاري در ايران دارد 
همچنين مدير منطقه اي شرکت ايتاليايي ماشين آلات دوناتوني (Donatoni Machine Srl) گفت: ايتاليا شرکاي خوب تجاري در ايران دارد و اين موقعيت مناسبي براي يافتن مشتري هاي بسياري در اين کشور است.
«سيمون دن» (Simon Dan) دليل حضور خود در ايران را وجود موقعيت هاي مناسب تجاري براي همکاري با همتايان خود در اين کشور اعلام کرد.
وي شرايط کنوني در روابط تجاري با ايران را به نسبت گذشته و قبل از خروج آمريکا از برجام بويژه براي نقل و انتقالات مالي سخت تر خواند و افزود: اين اصلي ترين مساله براي ما است. 
دن گفت: ايران کشوري با قابليت ها و توانمندي هاي بسيار براي تجارت است و ما با همه مشکلات موجود مي خواهيم در اين کشور بمانيم.
اين مدير شرکت ايتاليايي اضافه کرد: اميدواريم اين مشکلات به زودي حل و انتقالات بانکي آسان تر شود.
مدير منطقه اي شرکت ايتاليايي ماشين آلات دوناتوني در ادامه رفع مسايل بانکي را دروازه توسعه تجاري اروپا با اين کشور خواند و درباره راه هاي مقابله با تحريم ها گفت: ما نمي خواهيم تحريم ها را دور بزنيم؛ بلکه به دنبال يافتن راه حل هايي براي توسعه روابط و رفع چالش هاي پيش رو هستيم.
وي با بيان اين که مشکلات موجود بر سر راه برجام در سطح عالي مسايل سياسي قرار دارد، درخصوص تجارت با واحد پولي ملي کشورها افزود: با توجه به نوسان قيمت دلار و يورو در ايران، تجارت با واحدهاي پولي ملي کشورها آسان نخواهد بود.

** برنامه ريزي براي افزايش فروش در ايران 
مديرعامل شرکت ايتاليايي فانتيني (Fantini) نيز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفت: نوع ماشين آلات ما هنوز در ايران به خوبي شناخته شده نيست اما در سال گذشته براي افزايش فروش در اين کشور برنامه ريزي کرديم.
«مارکو توريو» (Marco Turrio) که توليد کننده قطعات بالابر است و براي چهارمين بار به ايران سفر کرده، از علاقه شرکت هاي ايتاليايي براي حضور در ايران خبر داد.
وي افزود: به توسعه روابط با ايران اعتماد داريم و ميزان گردش مالي تجاري براي ما اهميت بسياري دارد اما در زمينه مسائل بانکي مشکلاتي وجود دارد که بايد به دنبال يافتن راه حل براي آنها بود. 
توريو همچنين درباره زمينه سازي براي همکاري بخش خصوصي ايران با شرکت هاي خارجي توضيح داد: شرکت هاي خصوصي بويژه شرکت هاي عظيم براي مشارکت در توليد ماشين ها و حوزه نفت مي توانند در توسعه تجارت بين کشورها کمک کنند.

** ايتاليا مرکز فني سنگ در ايران داير مي کند
همچنين مديرعامل انجمن ماشين آلات صنعت سنگ (Accociation Italiana Marmomacchine) ايتاليا در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تاکيد براينکه قادر به تامين همه نوع سنگ و انواع ماشين هاي اين صنعت هستيم؛ از عقد تفاهم نامه اي براي ساخت يک مرکز فني سنگ در ايران با همکاري اين انجمن خبر داد.
«فلاويو مارابلي» (Flavio Marabelli ) اما توضيحات بيشتري در اين باره نداد. 
اين مدير ايتاليايي همچنين درباره چالش هاي پيش روي تجارت با ايران افزود: براي نقل و انتقالات پول مشکلاتي وجود دارد و با توجه به نوسان قيمت دلار و يورو، براي کارخانه هاي ايران خريد از خارج کشور سخت شده است.
وي در ادامه درباره خروج يکجانبه آمريکا از برجام گفت: مهمترين مشکل اين است که آمريکا مي خواهد برخي از کشورها از جمله ايران را تحت فشار قرار دهد.
مارابلي درباره راه هاي تقابل با تحريم ها افزود: مي توانيم روابط را اين گونه که هست نگه داريم ولي نمي توانيم آنها را دور بزنيم.
وي تاکيد کرد: «تنها کاري که مي توان انجام داد باز نگه داشتن کانال ها از طرف ايران براي تجارت با اروپاست و ايتاليا هم در هر حال کنار ايران خواهد ماند.» 
پنجشنبه گذشته «ايزابلا دمونته» نماينده حزب دموکراتيک ايتاليا در پارلمان اروپا گفت: اتحاديه اروپا از شرکت هاي فعال اين قاره در ايران در قبال پيامدهاي بالقوه بازگشت تحريم هاي آمريکايي، محافظت مي کند. 
«فدريکا موگريني» مسئول عالي سياست خارجي اروپا و نائب رئيس کميسيون اروپا هم در پاسخ به پرسش اين نماينده ايتاليايي درباره تدابير انديشيده شده براي خنثي سازي تاثير تحريم هاي آمريکا بر شرکت هاي اروپايي که در ايران فعاليت مي کنند، تاکيد کرد: اتحاديه اروپا قاطعانه قصد ادامه تعهد براي اجراي کامل و موثر توافق هسته اي با ايران را دارد.