بزرگترين پالايشگاه ترکيه هم واردات نفت از ايران را کاهش داد

تاریخ انتشار : 1397/05/01

پالايشگاه «توپراش» ترکيه به دليل تصميم آمريکا مبني بر وضع تحريم هاي مجدد عليه تهران، واردات نفت خام از جمهوري اسلامي ايران را از ماه مي به بعد کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا به نقل از هاريت ديلي، پالايشگاه توپراش ترکيه بزرگترين واردکننده نفت اين کشور از ايران خريد نفت خام خود از ايران را از ماه مي سال جاري ميلادي به بعد همزمان با اعلام ايالات متحده مبني بر اعمال تحريم هاي مجدد عليه تهران کاهش داده است.

به گفته تحليل گران، انتظار مي رود توپراش در ماه هاي آينده حجم وارد خود را باز هم کاهش دهد. البته ترکيه براي تامين انرژي خود وابستگي زيادي به ايران دارد و ايران به عنوان يکي از منابع اصلي نفت اين کشور به دليل مجاورت با ترکيه و نيز تفاوت قيمت مطلوب محسوب مي شود.

همچنين در چهارماه نخست سال جاري ميلادي پالايشگاه توپراش بطور متوسط روزانه ۱۸۷ هزار و ۱۹۶ بشکه نفت از ايران خريداري کرد و در ماه آوريل شرکت توپراش فقط ۸ محموله معادل کمي بيش از ۲۴۰ هزار بشکه در روز از ايران نفت وارد کرد.

اما از ماه مي به بعد يعني همزمان با خروج آمريکا از برجام، خريد نفت اين پالايشگاه ترکيه اي کاهش پيدا کرده است. همچنين اطلاعات رديابي تانکرهاي نفتي نشان مي دهد که تهران ۴ محموله نفت خام هر ماه به توپراش ارسال کرده که معادل تقريبا ۱۳۰ هزار بشکه در روز در ماه مي و ژوئن مي شود. اين در حالي است که تعداد محموله هاي ارسالي نفت ايران در مدت مشابه سال گذشته ميلادي از ۸ به ۶ کاهش پيدا کرده است.

در ماه جاري ميلادي توپراش ۳ محموله نفتي از ايران وارد کرده است. به گفته يک منبع صنعتي، علت اصلي اين کاهش رويه واردات توپراش به تصميم ايالات متحده مبني بر پايان واردات نفت از ايران تا چهارم نوامبر سال جاري ميلادي است.

اما اين منبع اعلام کرد توپراش علاقمند به ادامه واردات نفت از ايران است؛ همانطور که پيش از اين در دوره تحريم ها اين کار را انجام داده بود. در طول دوره تحريم هاي سا ل۲۰۱۱ ميلادي، توپراش ماهانه بيش ۳ تا ۴ محموله نفت خام از ايران خريداري مي کرد.

اين منبع تصريح کرد که توپراش قادر به خريد نفت از ايران خواهد بود و خريد خود را بطور کامل متوقف نخواهد کرد. نفت خام بايد توسط کسي آورده شود و در غير اينصورت قيمت آن با افزايش قابل توجهي روبرو مي شود که اين خوشايند هيچ کسي نيست.

البته ديگر پالايشگاه ها در ساير کشورها به دليل تصميم ترامپ واردات نفت خود از ايران را کاهش داده اند. همچنين آمريکا اعلام کرده که ممکن است به برخي از کشورها معافيت براي واردات نفت از ايران اعطاء کند.

به گفته برخي از کارشناسان اقتصادي، تاثير تحريم هاي آمريکا بر روي صنعت نفت ايران مي تواند صادرات اين کشور را تا دو سوم کاهش دهد و به ۷۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

بر پايه اين گزارش، ترکيه از تصميم آمريکا انتقاد و اعلام کرد که آنکارا روابط تجاري خود با ايران را بنا به خواسته ديگر کشورها قطع نخواهد کرد. در بيستم ماه جاري ميلادي هم وزارت خارجه ترکيه اعلام کرده بود که مقامات اين کشور در حال تمرکز براي فاصله گرفتن از تحريم هاي آمريکا هستند تا به اين کشور آسيب وارد نشود.

در گذشته هرگاه ترکيه مجبور به کاهش واردت نفت از ايران مي شد، عراق نفت آن را تامين مي کرد و احتمال دارد که اين سناريو در ماه هاي آينده کليد زده شود. در سال ۲۰۱۷ ميلادي ايران بزرگترين تامين کننده نفت خام ترکيه بود و بعداز آن کشورهاي روسيه و عراق در جايگاه دوم و سوم قرار گرفتند.