سفير ايتاليا: بدنبال حفظ روابط اقتصادي با ايران هستيم

تاریخ انتشار : 1397/04/31

سفير ايتاليا در تهران به حجم مبادلات بيش از پنج ميليارد دلاري با ايران در سال گذشته اشاره و تاکيد کرد: رم با قدرت به دنبال حفظ روابط و مشارکت اقتصادي با تهران است.

مائورو کنچاتوري(Mauro CONCIATORI) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره پيامدهاي خروج يکجانبه آمريکا از برجام و راهکارهاي پيشنهادي براي توسعه همکاري ها با ايران اظهار داشت: بايد با همکاري يکديگر کار را پيش ببريم.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رييس جمهوري آمريکا بر سر کار آمده است، هجدهم ارديبهشت ماه خروج از توافق هسته اي برجام را اعلام و دستور بازگشت تحريم ها در دوره 90 و 180 روزه را صادر کرد؛ اين تصميم سبب شد برخي شرکت ها براي ماندن در بازار ايران يا ترک کردن آن دچار ترديد شوند و اعلام کردند همکاري خود را کاهش مي دهند تا از پيامدهاي تحريم آمريکا در امان بمانند. 
با اعلام ترامپ در خروج از برجام، نخست ‌وزير ايتاليا بر حفظ برجام تاکيد کرد. ايتاليا به‌ عنوان يکي از شرکاي بزرگ ايران، بعد از برجام چندين قرارداد بزرگ با ايران بسته است.

** ضرورت گفت وگوي قوي ايران و ايتاليا در موافقت نامه هاي فني 
وي با تاکيد بر ضرورت «گفت و گوي قوي فني» در مورد برخي از موافقت نامه ها که مي تواند به دو کشور در حفظ همکاري موثر اقتصادي کمک کند، گفت: در وضعيت جديد پس از تصميم گيري اخير آمريکا در خروج از برجام، ما بايد برخي از توافق هاي جديدي که روي آنها کار مي شود را پيدا کنيم و اين شامل همه مواردي است که در مورد تجارت نفت و پروژه هاي بزرگ وجود دارد.
سفير ايتاليا يادآورشد: اين کشور در ميان شرکاي تجاري ايران رتبه نخست را دارد و ميزان کالاهاي صادراتي ايران به ايتاليا دو برابر صادرات آنهاست؛ در سال گذشته ايتاليا حدود سه ميليارد يورو از ايران نفت و ميعانات گازي خريداري کرده است. 
کنچاتوري که در حاشيه نمايشگاه بالابر و قطعات و تجهيزات وابسته با خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت و گو مي کرد با بيان اينکه ما هنوز هم مي توانيم با شرکت هاي کوچک و متوسط کار کنيم، افزود: اين نمايشگاه يک نمونه واضح است که 27 شرکت و گروه ايتاليايي با شرکاي شناخته شده خود در ايران همکاري مي کنند.

** ايتاليا در حال فراهم کردن مقدمات عمومي با اروپا براي حمايت از برجام
وي همچنين درباره توافق برجام و حمايت اروپايي ها از آن گفت: در حال پيدا کردن برخي مقدمات عمومي در سطح اتحاديه اروپا و ايران براي حمايت از اين توافق هستيم.
سفير ايتاليا در تهران همچنين درباره بسته پيشنهادي اروپا در زمينه برجام گفت: اين بسته، مجموعه اي از ايده هاي استراتژيک کلي است و فکر مي کنم همتايان ايراني آن را مثبت دانسته اند. 
کنچاتوري افزود: اکنون ما بايد اين ايده هاي کلي را در روش هاي مشخص ترجمه کنيم؛ البته کار آماده شده است؛ اين اقدامات گاهي اوقات به آساني و سريع به حمايت سياسي از برجام کمک مي کند.
به گزارش ايرنا، بسته پيشنهادي اروپا درباره برجام مشتمل بر مباحث بانکي، تجاري و نفتي اواسط تيرماه به جمهوري اسلامي ايران تحويل داده شد که بخش هاي مختلف در حال بررسي اين بسته پيشنهادي اند اما رييس جمهوري اسلامي ايران آن را ناکافي اعلام کرد.
سفير ايتاليا در تهران درباره مواضع و سياست هاي کشور متبوعش در حمايت از توافق برجام اظهار داشت: از طرف دولت ايتاليا يک فشار قوي براي حفظ روابط اقتصادي و مشارکت اقتصادي با ايران وجود دارد.
وي افزود: پس از آن بخش هاي خصوصي هستند که بايد تصميم هاي خود را بگيرند.
کنچاتوري درباره ضرورت فعال سازي شرکت هاي خصوصي ايتاليايي در مشارکت با شرکت هاي همتاي ايراني خود گفت: شرکت هاي خصوصي ايتاليا فعال شده اند و حضور 27 شرکت خصوصي در نمايشگاه امروز نمونه بارز آن است. 
روزنامه آنلاين «ايل فريولي» پنجشنبه گذشته به نقل از «ايزابلا دمونته» نماينده حزب دموکراتيک ايتاليا در پارلمان اروپا نوشت: اتحاديه اروپا از شرکت هاي فعال اين قاره در ايران در قبال پيامدهاي بالقوه بازگشت تحريم هاي آمريکايي، محافظت مي کند.
فدريکا موگريني مسئول عالي سياست خارجي اروپا و نايب رئيس کميسيون اروپا نيز در پاسخ به پرسش اين نماينده ايتاليايي در پارلمان اين قاره مبني بر اينکه «با توجه به متوقف شدن سفارشات به ارزش 1.5ميليارد يورو به زيان شرکت ايتاليايي «دانيلي دي بوتريو» چه تدابيري مي توان براي خنثي سازي تاثير تحريم هاي امريکا بر شرکت هاي اروپايي که در ايران فعاليت مي کنند، اتخاذ کرد»، اظهار داشت: اتحاديه اروپا قاطعانه قصد ادامه تعهد براي اجراي کامل و موثر توافق هسته اي با ايران را دارد.