ريسک‌هاي خطرناک سه گانه بورس

تاریخ انتشار : 1397/04/30

مدير نظارت بر بورس هاي سازمان بورس اعلام کرد: سفته بازي، حرکت هاي هيجاني و نگاه کوتاه مدت حضور سهامداران در بورس را پُرريسک مي کند.

به گزارش ايبِنا به نقل از سنا، محسن خدابخش صيانت و حمايت از سرمايه هاي مردمي در بازار سرمايه را مهم ترين وظيفه سازمان بورس دانست و گفت: بر همين اساس سازمان بورس تصميم گرفت بنگاه هاي پذيرفته شده در بازار سرمايه را ملزم به اجراي حاکميت شرکتي کند.

مدير نظارت بر بورس هاي سازمان بورس، در خصوص اجراي حاکميت شرکتي در بازار سرمايه گفت: در گذشته موضوع جداسازي مالکيت از مديريت در شرکت ها و بنگاه هاي اقتصادي مهم نبود، اما با توسعه بيشتر فرهنگ سهامداري و ورود شرکت هاي بزرگ به بازار، لزوم اجراي اصول راهبري شرکتي مورد توجه قرار گرفت.

مهمترين مزيت حاکميت شرکتي

وي مهمترين مزيت حاکميت شرکتي را حمايت از سهامداران خُرد دانست و خاطرنشان کرد: اينکه مديريت و مالکيت يک بنگاه اقتصادي بزرگ در اختيار يک فرد باشد کاملا با منافع سهامداران خرد تضاد دارد. از همين رو، اجراي حاکميت شرکتي براي حفظ منافع سرمايه گذاران خرد بازار بسيار با اهميت است.

خدابخش، به وظايف اين سازمان اشاره و تصريح کرد: حمايت و صيانت از حقوق سهامداران خُرد از اهداف اصلي سازمان بورس است. بر همين مبنا، هدف اجراي دستورالعمل راهبري شرکتي براي همه ناشران بازار سرمايه به طور جدي در دستور کار اين سازمان قرار گرفت.

حفظ حقوق سهامداران خرد

مدير نظارت بر بورس هاي سازمان بورس تصريح کرد: سازمان بورس در تلاش است با اجراي دقيق اين دستورالعمل، ناشران پذيرفته شده در بازار سرمايه را در راستاي حفظ حقوق سهامداران خرد به بحث حاکميت شرکتي پايبند کند.

مدير نظارت بر بورس هاي سازمان بورس در ادامه به بررسي روند معاملات بازار سرمايه پرداخت و افزود: نوسان ذات بازار سرمايه است و قرار نيست هر صعود يا نزولي ادامه دار باشد. وي با تاکيد بر افزايش ارزش ارز در برابر پول ملي گفت: با توجه به رشد نرخ ارزهاي مختلف، موضوع ارزش جايگزيني در سال جاري به طور جدي براي سرمايه گذاران مهم شده است.

نقش صندوق هاي سرمايه گذاري

خدابخش تاکيد کرد: سرمايه گذاران تازه وارد و علاقه مند به بازار سرمايه بهتر است از طريق صندوق هاي سرمايه گذاري يا شرکت هاي سبدگردان در بازار سرمايه فعاليت کنند در غير اينصورت حتما اطلاعات و صورت هاي مالي شرکت ها را از سامانه کدال استخراج و دقيق مطالعه کنند.

مدير نظارت بر بورس هاي سازمان بورس، درجه ريسک پذيري افراد را براي ورود به بازار سرمايه مهم دانست و افزود: سرمايه گذاران تحت تاثير هيجان هاي زودگذر و بدون تحليل وارد صف هاي خريد يا فروش سهام نشوند.

ورود نقدينگي

وي جذب و نگهداري سرمايه ها و نقدينگي هاي جامعه را براي بازار سرمايه بسيار مهم دانست و يادآور شد: ورود نقدينگي به بازار سرمايه باعث رونق صنايع و بنگاه هاي بزرگ کشور مي شود که در نهايت رشد اقتصادي را به همراه دارد.

مدير نظارت بر بورس هاي سازمان بورس سفته بازي و حرکت هاي هيجاني و کوتاه مدت در بازار را پُرريسک خواند و گفت: چنين رفتارهايي علاوه بر اينکه سرمايه هاي فرد را با خطر مواجه مي کند، به اقتصاد کشور نيز آسيب مي زند.

افزايش عمق بازار

وي افزايش حاشيه سود شرکت ها و صنايع را باعث افزايش عمق اين بازار دانست و اظهارداشت: رشد حاشيه سود شرکت ها در متغيرهاي کلان اقتصادي نيز تاثيرگذار است. خدابخش در خاتمه تاکيد کرد: سازمان بورس در تلاش است تا سياست هايي که توسط دولت و مجلس براي صنايع و شرکت هاي بازار سرمايه اعمال مي شود، به رشد و سوآوري آنها منجر شود و همچنين  فضاي عادلانه و شفافي براي سرمايه گذاران ترسيم کند.