اتخاذ تصميمات جديد براي نرخ سود بين‌بانکي

تاریخ انتشار : 1397/04/26

نايب رييس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران از تغيير نرخ سود بين بانکي خبر داد و گفت: روز گذشته درباره نرخ سود بين بانکي تصميماتي گرفته شد و اين نرخ تغيير کرد.

حسين سليمي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، اظهار داشت: اين تغيير بر نرخ سود بانکي نيز اثرگذار خواهد بود.وي ادامه داد: هدف بانک مرکزي جمع کردن نقدينگي است و بايد اين نقدينگي به سمت بانک‌ها بازگردد.

نايب رييس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران  با بيان اينکه راهي جز تغيير نرخ سود بانکي وجود ندارد، تاکيد کرد: اگر نرخ سود بانکي پايين نگه داشته شود نقدينگي خارج شده از بانک‌ها به سمت بازارهاي ديگر مانند سکه و ارز مي‌رود و تورمي که در اثر اين نقدينگي ايجاد مي‌شود مشکل‌زا خواهد بود.

عضو هيئت‌مديره بانک خاورميانه در پاسخ به اين سوال که آيا بالا بردن نرخ سود بانکي مشکلاتي را براي بانک‌ها ايجاد نخواهد کرد؟ گفت: اين تصميم در حال حاضر گريزناپذير است، بايد نقدينگي به سمت بانک‌ها بازگردد و دولت از روش‌هاي ديگري مشکلات بانک‌ها را حل کند.

به گزارش ايبِنا، براساس تصميم شوراي پول و اعتبار بانک مرکزي شهريور ماه سال گذشته بخشنامه هشت بندي الزامات سود بانکي را ابلاغ کرد که بر اساس آن تمامي بانک‌ها و موسسات اعتباري موظف شدند نرخ سود سپرده‌هاي کوتاه مدت عادي(روزشمار) را ۱۰ درصد و سپرده‌هاي مدت دار يکساله را حداکثر ۱۵ درصد در نظر بگيرند.

بر اساس اعلام بانک مرکزي ميانگين نرخ سود بين بانکي در سال ۹۶ معادل ۱۸.۶۹ درصد بوده است.

بازار بين بانکي در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ از رشد قابل توجهي برخوردار و تعداد معاملات با ۳۳.۲۱ درصد افزايش و حجم معاملات با رشد بيش از ۱۰۶ درصدي همراه شد.

بررسي عملکرد کلي بازار بين بانکي ريالي در سال ۱۳۹۶ نشان مي‌دهد که در مجموع ۳۸ هزار و ۱۰۱ فقره معامله به ارزش ۶۴۰۵۵۶۸۰ ميليارد ريال با محدوده نرخ ۱۶ تا ۲۵ درصد و با ميانگين نرخ ۱۸.۶۹ درصد انجام شده است.

  •