توسعه بازار سرمايه، تنها راه نجات از سفته بازي در اقتصاد

تاریخ انتشار : 1397/04/25

کارشناسان معتقدند مهمترين راه نجات اقتصاد کشور توجه به توسعه بازار سرمايه و خروج از سفته بازي در بازارهاي رقيب است و در صورت فرهنگ سازي و اتخاذ يک رويکرد منطقي نسبت به بورس، اين بازار مي تواند بهترين مکان براي جذب نقدينگي سرگردان باشد.

به گزارش ايرنا، در روزهايي که اقتصاد کشور بر اثر اقدامات سفته بازانه در بازارهاي ارز، طلا و خودرو دچار التهاب و بي ثباتي شده بار ديگر توجه به بورس و بازار سرمايه به عنوان ابزاري براي بازگرداندن آرامش به اقتصاد معطوف شده است.
با وجود اينکه شاخص بورس در روزهاي اخير روندي نزولي داشته و به کانال 108 هزار واحد عقب نشيني کرده است اما چشم انداز حرکت بلندمدت آن از نگاه کارشناسان، مثبت و رو به بالاست.
بورس از خردادماه امسال جهشي بزرگ را آغاز کرد و توانست رکورد 50 سال عمر فعاليت خود رابشکند و از مرز 100 هزار واحد عبور کند.
حرکت بزرگ شاخص بورس باعث شد که همه توجهات به سوي اين بازار جلب شده و مسوولان دولتي نيز در اظهارات خود بر لزوم حمايت از بازار سرمايه تاکيد کردند.
کارشناسان معتقدند با توجه به نوسان هاي شديد قيمت ارز و طلا در ماه هاي اخير که بي ثباثي اقتصادي را به دنبال داشته، بازار سرمايه و بورس مي تواند محلي امن براي جذب سرمايه هاي سرگردان در جامعه باشد و با خروج از سفته بازي، ثبات را به اقتصاد بازگرداند.

** هدايت درست نقدينگي از طريق بورس
«علي جبل عاملي» کارشناس بازار سرمايه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، درباره وضعيت بازار سرمايه و افزايش جذابيت بورس در عرصه اقتصاد، بيان داشت: اکنون بازار پول و بانک با مشکلات و تهديدهاي از جمله فشارهاي فرامرزي مواجه است، بنابراين بازار سرمايه مي تواند محل جذب نقدينگي هاي سرگردان باشد که علاوه بر جمع آوري نقدينگي به رشد اقتصادي نيز کمک کند.
وي، بازار سرمايه را موتور رشد اقتصادي کشور دانست و افزود: اين بازار با تامين مالي شرکت ها نقدينگي را به سوي مسير درست هدايت مي کند.

** بورس، رقيب بازار ارز و طلا
اين کارشناس درباره ظرفيت بازار سرمايه براي جذب نقدينگي از بازارهاي موازي مانند ارز و طلا نيز گفت: در صورتي وجود يک رويکرد منطقي نسبت به بازار سرمايه، اين بازار مي تواند بهترين مکان براي جذب نقدينگي باشد.
وي با بيان اينکه مهممترين راه نجات اقتصاد کشور، توجه به توسعه بازار سرمايه است، افزود: بازار سرمايه در بخش هايي مانند سهام، بازار بدهي و تامين مالي مي تواند به رشد اقتصادي کشور کمک کند.
جبل عاملي، به تفاوت هاي بورس و بازارهاي موازي اشاره کرد و گفت: بازارهاي موازي تحت تاثير اخبار و سفته بازي ها قرار مي گيرد و رشد مي کند اما بر بازار سرمايه نظارت مي شود و هدف مشخصي را دنبال مي کند.

** لزوم فرهنگ سازي براي توسعه بازار سرمايه
اين کارشناس بازار سرمايه به لزوم فرهنگ سازي درباره کارکردهاي بازار سرمايه تاکيد کرد و افزود: نهادهاي مالي و سازمان هاي ذيربط وظيفه دارند تا در اين زمينه فرهنگ سازي کنند.
جبل عاملي، به لزوم آشنايي دانشجويان و جوانان با بازار سرمايه اشاره کرد و ادامه داد: مهمترين راه نجات اقتصاد کشور توجه به توسعه بازار سرمايه است.
وي خاطرنشان ساخت: دانشجويان امروز، مديران فردا هستند که مي توانند در آينده سکان هدايت نهادهاي مالي و بازار سرمايه کشور را در اختيار بگيرند؛ بنابراين آشنايي آنها با روش هاي درست و شفاف معاملات، برآينده اقتصاد کشور تاثيرگذار خواهد بود.
شاپور محمدي رييس سازمان بورس و اوراق بهادار نيز پيش از اين با يادآوري جايگاه بازار سرمايه در جذب نقدينگي و علت توجه مردم به بورس گفته بود: چشم انداز سودآوري بالاي صنايع از دلايل مهم اقبال جامعه به اين بخش مهم اقتصادي است.
وي با يادآوري جذب نقدينگي از ساير بازارها در بورس اظهار داشت: افزايش سودآوري شرکت ها، انتقال نقدينگي از ساير بازارها به بورس و پايداري، تنوع و شفافيت، عوامل ورود منابع جديد به بازار سرمايه است.
به گزارش ايرنا، شاخص بورس ديروز (يکشنبه) 844 پله کاهش يافت و در جايگاه 108 هزار و 72 واحدي قرار گرفت.
در معاملات ديروز 868 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش يک هزار و 764 ميليارد ريال در 62 هزار و 733 نوبت دادوستد شد.