ارزش ليره و سهام در بازار ترکيه کاهش يافت

تاریخ انتشار : 1397/04/23

آنکارا- ايرنا- بررسي شاخص هاي اقتصادي ترکيه نشان مي دهد که ارزش لير واحد پول ملي اين کشور در برابر ارزهاي خارجي و نيز شاخص بورس استانبول در سه روز اخير کاهش يافته است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، ارزش لير و سهام بورس استانبول در آستانه تحليف و معرفي کابينه و دولت جديد ترکيه در حال تقويت بود ولي پس از معرفي کابينه، اين روند معکوس شد و طي سه روز اخير لير و سهام بورس استانبول حدود 6 درصد ارزش خود را از دست داد.
بهاي هر دلار آمريکا و يورو در آستانه معرفي کابينه در بازار آزاد استانبول به ترتيب به بهاي 4.55 لير و 5.35 لير به فروش رسيد که پايين ترين رقم در دو ماه اخير بود ولي در بازار امروز هر دلار به نرخ 4.81 ليره و هر يورو نيز به نرخ 5.65 لير به فروش مي رسد.
شاخص بورس استانبول نيز به عنوان مهمترين بازار سهام ترکيه نيز که پس از چند ماه نزول در حال صعود بوده و در روز تحليف رجب طيب اردوغان رييس جمهوري ترکيه در آستانه يکصد هزار واحدي قرار گرفته بود، با بيش از 12 درصد افت ارزش داشته و هم اکنون در 89 هزار و 638 واحد قرار دارد.
بهاي هر دلار آمريکا در اوايل سال جاري ميلادي 3.7 لير و قيمت هر يورو نيز 4.5 لير بود و مقايسه آمار اخير نشان مي دهد که لير ترکيه در برابر دلار 30 درصد و در برابر يورو 25 درصد از ارزش خود را در سال جاري ميلادي از دست داده است.
کارشناسان اقتصادي معرفي برات آلبايراک داماد اردوغان به عنوان وزير خزانه داري و دارايي را که سابقه و تجربه کافي در عرصه اقتصادي کشور ندارد، علت اين افزايش نرخ ارز و افت ارزش سهام اعلام مي کنند.
دولت ترکيه هم اکنون در وضعيت گذر از نظام سياسي پارلماني و رياستي قرار دارد و بسياري از وزارتخانه ها و نهادهاي اقتصادي در هم ادغام شده اند و نامشخص بودن مديران و شرايط اداره نهادهاي اقتصادي اين کشور هم از جمله دلايل افزايش نرخ ارز و کاهش ارزش سهام در ترکيه اعلام شده است.
برخي از کارشناسان رسانه اي ترکيه نيز افزايش اخير نرخ ارز را از جمله واکنش هاي عادي بازار به تغييرات سياسي در اين کشور عنوان کرده و آن را موقتي عنوان کرده اند.
رجب طيب اردوغان رييس جمهوري ترکيه پيش از انتخابات سوم تيرماه در واکنش به التهابات در بازار ارز ترکيه، ذخاير ارزي خارجي بانک مرکزي کشورش را بالغ بر 27.5 ميليارد دلار و مجموع ذخاير ارزي ترکيه را 120 ميليارد دلار اعلام کرد و گفت: برخي با اظهار اين که ارزش لير در برابر ارز خارجي چنين و چنان شده است، مي خواهند روند رشد اقتصادي ترکيه را به چالش بکشند ولي ما به راه خود ادامه مي دهيم.
ثبات در بازار ارز و جلوگيري از نوسان نرخ ارز در ترکيه از زمان روي کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 از جمله دستاوردهاي دولت و حزب کنوني ترکيه بوده ولي در يک سال گذشته با افزايش نرخ ارز، اين دستاورد به چالش کشيده شده است.